Gå til innhold

ville du spist dyr om dei kunne snakke?


Anbefalte innlegg

Hvorfor kan vi da ikke spise andre mennesker?

 

Men hva gjør mennesker så mye mer hellig enn andre dyr?

9619162[/snapback]

Fordi mennesker ikke smaker like godt som en mediumgrillet biff. Derfor.

 

Det er ingenting som gjør mennesket mer hellige enn dyr. Ta kua for eksempel: Mange steder er denne mye mer hellig enn et menneske. I gamle Egypt var også enkelte dyr mye mer hellige enn mennesker.

9627955[/snapback]

Nja, hva ville vært forskjellen i et halvt menneskehode og smalahove? :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes sikkert noen som spiser papegøyer, hadde jeg kunnet kjøpt det på supern og det smakte godt hadde jeg da saktens spist det jeg og.

 

Kommer an på hva du legger i det å snakke... Et lydhermende dyr: Enveisbillett til min mage. Utviklet språk, dvs sapiens: Slått av en prat. Matdyra våre kan ikke snakke og vil aldri noen sinne kunne snakke, for da hadde det vært et helt annet dyr :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvordan kan du vite at dyr ikke er kloke i første omgang?

 

Vanskelig spørsmål egentlig, omstendighetene rundt har en del å si. Om de kunne snakket fra dag 1 tror jeg mennesker ville fått et nærmere forhold til dyr som ikke spiser kjøtt og dermed ikke spist dem. De som spiste kjøtt derimot, dyrene som må spise det for å overleve ville vi vel i en større grad fordømt og jaktet på selv. Intelligensen til dyrene ville og spilt en rolle, om et dyrs eneste ordforråd var noe slikt som "Mat!", "Hjelp!" og "Kos?" ville vi vel ikke ansett det som stort annerledes enn et vanlig dyrespråk slik det er i dag.

 

Men la oss si at intelligensen til dyrene var så bra at de kunne gi oss beskjeder som var fornuftige og gjennomtenkte kunne situasjonen fort vært annerledes fra slik den er i dag, på husdyrfronten. Katt og hund ville ikke lenger vært like selvsagt innenfor husets fire vegger grunnet at de spiser kjøtt, ergo andre dyr som ikke spiser dem og som vi mennesker i det tilfelle ville være "venner" med. Kanskje ville i stedet griser vært mer normale kjæledyr.

 

Samtidig har jo svarte og hvite mennesker vært mot hverandre grunnet forskjell i hudfarge, om vi møtte på dyr som snakket noe som kunne virke fornuftig og dyret virket oppegående ville vi kanskje sett på det som en større trussel enn tidligere og med de store forskjellene ville de helt klart være noe vi ville anse som urene mennesker, gjennom eventuell dreping og spising av dyrene ville de bli mer sky slik som mange dyr er i dag. Sett at det var en slags "rasediskriminering" involvert ville det nok sette det samme stempelet på disse typer dyr som med de mørke menneskene i dag.

 

Sett at jeg i dag er en jeger på 30 år som er vant med å drepe dyr som ikke snakker og det i morgen plutselig dukker opp et dyr som faktisk snakker ville jeg enten løpt og kalt det hallusinasjon eller begynt å snakke med det og spurt om det ville være med meg hjem på besøk for å slå en strek over uvennskapet. Jeg ville hvertfall ikke skutt, på samme måte som jeg ikke skyter et menneske.

 

Om alle dyr i hele verden, akkurat nå hadde begynt å snakke som oss mennesker, tror jeg mennesker ville følt seg truet til en viss grad og kalt det en invasjon, kanskje vi ville sett på det som en romveseninvasjon. For hvordan kunne ellers dyrene plutselig begynt å snakke som oss om ikke en klokere eksistens fikk dem til å gjøre det tror jeg menneskene ville tenkt. Dessuten, om dyrene begynte snakke ville de forstå hverandre og, dele erfaringer om mennesket og noen dyr var kanskje i så stor misnøye at de ville angrepet i samlet gruppe.

 

Hmm, mye tanker man kan gjøre rundt dette.

 

Om jeg var oppvokst i et samfunn som drepte dyr, klart jeg ville fortsatt.

Om jeg var oppvokst i et samfunn som hadde alliert seg med de som ikke var kjøttetere, klart jeg ikke ville drept dem.

Om jeg var oppvokst i dagens samfunn og dyr plutselig begynte å snakke uten at det var antydning til at det ville meg vondt, klart jeg ikke ville drept dyret.

Lenke til kommentar

Om jeg var vant til at dyra snakket hadde det nok vært greit.

Men jeg pleier jo ikke slakte min egen middag.

Bortsett fra fisk så kjøper jeg det på butikken.

Løper ikke rundt med rifle og skyter egen mat.

Men om jeg synes det er rett.... tja.... det vet jeg ikke.

Siden oppveksten min hadde vært annerledes dersom dyra snakket.

Lenke til kommentar

Hvis dyrene hadde kunnet kommunisere på en fornuftig måte med mennesker (og forsåvidt andre byttedyr), så tror jeg verden hadde vært veldig annerledes enn i dag.

 

Jeg bare priser meg lykkelig over at dette ikke er tilfelle og at jeg uten dårlig samvittighet kan spise all den biff jeg bare gidder.

 

Det er nå bare en gang slik i verden er at det finnes byttedyr og rovdyr hvorav den ene jakter og spiser den andre. Selv om løven hadde forstått hva bøffelen sa, tror jeg ikke den hadde brydd seg stort når den setter tenna i den. Det er bare slik naturen er....

 

Hvis en plante hadde begynt å prata til meg, så tror jeg heller det hadde vært på tide med litt tralala-piller og en tur på psyk.

Lenke til kommentar
ville vi menesker drivet å slaktet dyra om dei kunne snakke?

 

Smart Spørsmål.

Visste dere at Tusenvis av hunder dør hver uke på grunn av at soldater skal lære seg å drepe?

Og at rett før en tyrefekterkamp blir stemmebåndet til oksen kuttet av slik at publikum ikke skal høre dødsskriket til oksen?

Lenke til kommentar
hei.

hørte på radioen ein gang eit ganske intresant spørsmål.

ville vi menesker drivet å slaktet dyra om dei kunne snakke?

trur ikkje eg hadde slaktet ein gris om den skreik ver så snill ikkje drep meg!

:hmm:

 

what about you?

Har aldri slaktet noe dyr,og har heller ikke planer om å gjøre det... Men sålenge kotelettene holder kjeft når jeg steiker dem,så plager det meg ikke .. :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...