Gå til innhold

Filmkamera til hanggliding

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg flyr hangglider (og paraglider) og vurderer innkjøp av et videokamera som jeg kan feste bak og filme mens jeg flyr. jeg har prøvd dette før, men da med lånt kamera som ikke har spesielt vid vinkel, det hadde vært bedre om jeg hadde fått med mer av vingen etc.

Et slikt kamera bør kanskje tåle litt, under landing kan det få seg en liten trøkk om kjølen treffer bakken. Det bør også være istand til å fokusere og måle lyset godt automatisk, siden jeg ikke kan styre dette når jeg flyr. Det er også en fordel med en god batterilevetid, gjerne et par timer.

Og hvilket type videokamera bør det være? De med harddisk virker veldig kjekke, men harddisk tåler kanskje ikke så mye?

er en youtube video av meg som flyr, og som dere ser hadde det vært digg med litt mere vidvinkel.

Om noen har forslag på kamera jeg eventuelt kan kjøpe så hadde det vært fint! Endret av Barry White
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisk-kameraer er nok ikke tingen for deg. Minnekort eller tape er mer aktuelt. Vil stemme for sistnenvte da utvalget og opptakstiden er bedre der. Når det gjelder vidvinkel er det nok like greit å gå til anskaffelse av en vidvinkelkonverter. Denne utvider kameraets synsfelt. Angående batteritid, så holder de fleste "vanlige" kameraer i dag opp i mot to timer. Men å forvente mye mer enn det kan du ikke. Da må du isåfall kjøpe et ekstra stort batteri.

Jeg har ingen konkret anbefaling, men nå vet du kanskje litt mer.

BTW: For å pirke på ordbruken; du skal ha et videokamera, ikke et filmkamera. Det er stor forskjell ;)

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville holdt en knapp på et kamera med minnekort:

- En minnekort-løsning vil tåle støt bedre enn en kasett-løsning.

- En kasettløsning vil bruke mer strøm.

- Nå er lengden begresnet til 8GB (80 min) eller en kasett (maks 90 minutt?). Kasettene vil ikke bli lengre, men det vil nok komme 16GB minnekort (160 min) om ikke alt for lenge. Selvfølgelig er LongPlay på kasett en mulighet også. Har i grunnen aldri testet kvaliteten på LongPlay.

Har ikke noen konkrete anbefalinger, men 3 CCD er jo alltid fint. Tror widescreen HD ville gjøre seg på denne typen opptak. Lyset vil vel normalt være bra, så størrelsen på CCD-brikkene er kanskje ikke like kritisk som for mange andre bruksområder.

Lenke til kommentar

nå motsier dere hverandre :) En sier at kasett er best på strøm, en annen minnekort. Kan en tredje part komme inn å si sin mening til dette?

Nå må dere ikke misforstå meg da, i lufta er det jo bare svake g-krefter som vil gjelde, og ved start og landing er det ikke et megahardt støt kamera får, jeg lander jo ofte helt fint.

En annen ting jeg gjelmte å nevne er at kameraet må tåle litt vær og vind.

Endret av foilltank
Lenke til kommentar

Minnekort! Det er hovedgrunnen til at vi stadig leser om SolidState disker i "fremtidens" bærbare. Tenk deg om - hvor mye strøm går med på å snurre en motor og lese inn data på en tape, kontra bare å lese data inn på et minnekort.

Ellers har jo Silencioso et poeng ang. kapasitet. Når så man sist syheter om at tapene var blitt dobbelt så lange. Hvilket vil kreve dobbelt så mye fysisk tape/plass. I motsetning til minnebrikker, der fysisk størrelse på selve lagrings-cellene ikke er av betydning så lenge den ytre formfaktoren ikke endres. Og når den endres, går det som regel den positive veien..

Lenke til kommentar

Takk for svar! Søkte på prisguide.akam.no men fant egentlig ikke no kamera med vidvinkel... iallefall ikke noen med sånn 3CCD brikke.

De fleste kamera jeg har sett på har en vidvinkel på 35mm.

En vidvinkelconverter, link til dette?

Tips på produkt noen?

Edit: Fant denne

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329048&view=detailed

Men vil den passe på andre merker/alle sony kameraer?

Endret av foilltank
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...