Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Erfaring/anbefaling av monopod?

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal anbefale jobben å skaffe seg monopod, og det er strengt tatt ikkje så vanskelig. Behovet er heilt klart til stades, så akkurat den biten går greit.

Tingen er at eg skulle hatt anbefalingar , gjerne av spesielle typar. Så dersom du har/brukar monopod av en spesiell type så hadde det vore kjekt med ei tilbakemelding/anbefaling.

Treng ikkje å få tips av typen: "gå for en manfrotto/gitzo/velbon" og sånne ting, må ha meir detaljinformasjon om spesifikke monopodmodellar. ;)

Edit: Har googla rundt litt og sjekka litt her inne...

Endret av archanios
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde med meg en Velbon RUP-40 når jeg var i Kenya ifjor. En rimelig sak som også er fin og stabil. Ulempen med den er at den har ikke et vippbart hode, slik at det ble veldig med bilder i landskap-format.

Så jeg har nå oppgradert til en RUP-43 som har vippbart hode. Det blir ikke så stabils som RUP-40, men er mye mer fleksibelt da jeg kan bruke det til å ta bilder i portrett-format også.

En annen "ulempe" som gjelder begge er at de har ikke hurtig-utløser; du må skru kamera av og på. Om det faktisk er en ulempe, det må du selv bestemme. Jeg er ikke plaget av det.

Tom

Lenke til kommentar
Hei.

Skal anbefale jobben å skaffe seg monopod, og det er strengt tatt ikkje så vanskelig. Behovet er heilt klart til stades, så akkurat den biten går greit.

Tingen er at eg skulle hatt anbefalingar , gjerne av spesielle typar. Så dersom du har/brukar monopod av en spesiell type så hadde det vore kjekt med ei tilbakemelding/anbefaling.

Treng ikkje å få tips av typen: "gå for en manfrotto/gitzo/velbon" og sånne ting, må ha meir detaljinformasjon om spesifikke monopodmodellar. ;)

Edit: Har googla rundt litt og sjekka litt her inne...

9088073[/snapback]

Etter å ha knota rundt med flere oppsett endte jeg opp med følgende:

Sachtler Monopod CF2

Markins Q10 Kulehode med Arka Swiss hurtigfeste

L-Bracket på kameraet

Dette er noe av det råeste som er å oppdrive og løser problemene tomsi42 har.

Min erfaring er at selve monopoden betyr relativt lite. Valg av hode og festesystem (følger normalt ikke med) er viktigere og har ofte mer å si for praktisk bruk.

Du har ikke spesifisert budsjett, bruk eller maks belastning slik at det er vanskelig å gi deg bedre tips enn å google videre...post-7545-1184663939_thumb.jpg

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Jeg innbiller meg at monopod ved panorering fort vil kunne gi bilder som må rettes opp i PS i etterkant. -Hvis jeg snur meg etter et motiv og vrir kameraet etter, og monopod'en står i bakken innbiller jeg meg at kameraet blir mer og mer hellende til den siden jeg panorerer. Derfor har jeg aldri benyttet monopod. Jeg kan tenke meg det er en god idé ift å ta bilder uten å panorere men... Q: Har noen erfaringer med bruk av monopod til panorering?

Det er jo "ingen problemer" å rette opp bildene i etterkant i PS, men jeg gidder ikke lage meg mest mulig arbeid i etterkant... -og PS Elements 2.0 sin crop-fuksjon er en grad unøyaktig om man forsøker å rotere croppingen.

Lenke til kommentar

Ved panorering uten kulehovud vil du vel gjerne ikkje få problemet så lenge du ikkje hallar sjølve monopoden, for då vil kameraet ligge stabilt i samme vinkel som resten av monopoden og så lenge du vender den rundt sin egen akse uten å helle den mot nokon av sidene så burde panorering fungere fint uten at det blir skeive bilde.

froggyler: Det er ikkje mitt budsjett, men dei bør klare å legge pengar i eit litt skikkelig eit. Men er litt usikker på om det er nødvendig med kulehovud. Samtidig, bør nok stativet tole litt. Mykje ute på forskjellige fartøy under øvingar osv. Og så er det sjølvsagt noko med vekt då... Reiste frå Kobenhavn til Bergen med ein fotosekk som sikkert vegde over 20kg.. Heilt forferdelig... :D

Lenke til kommentar

froggyler: Det er ikkje mitt budsjett, men dei bør klare å legge pengar i eit litt skikkelig eit. Men er litt usikker på om det er nødvendig med kulehovud. Samtidig, bør nok stativet tole litt. Mykje ute på forskjellige fartøy under øvingar osv. Og så er det sjølvsagt noko med vekt då... Reiste frå Kobenhavn til Bergen med ein fotosekk som sikkert vegde over 20kg.. Heilt forferdelig... :D

9088540[/snapback]

Hvis du har behov for å kunne ta bilder av flyvende objekter (fly/fugl) så kan du også bruke Manfrotto 234 tilt hode. Det er billig og solid nok hvis du ikke har for tungt utstyr. Det er håpløst med kamera montert rett på monopoden hvis du ikke skal ta bilder rett frem (f.eks fotball).

Tilt hode bør uansett utstyres med egnet hurtigfeste.

Et kvalitets kulehode innstillt på "sweet spot" er uten tvil det som er mest fleksibelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...