FalcoN200285 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Hei jeg lurte på om Overspenningsv funker imot lynnedslag for pcer? og om det er noen som kan anbefale overspenningsvern ? jeg har hørt om at tekniske spesifikasjonene at de kun virker dersom de er koblet til jordete stikkontakter. I mange hus er det ikke jordete stikkontakter i f.eks. stuer der man har dyrt audiovisuelt utstyr, eller PCer for den del, - altså ubrukelig til dette. I etterpåklokskapens tegn burde man vel kansje ha tenkt seg dette, men det burde ihvertfall vært spesifisert i annonser. Endret 17. juli 2007 av geromino Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 slik jeg har forstått det så må man ha overspenningsvernsutstyr i sikringsskapet i tillegg til overspenningsvern koblet i stikkkontakta før el-utstyr. utstyret i sikingsskapet tar av for spenning i det øvre spekteret mens det i stikkkontakta tar av i det nedre Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Får man et skikkelig lynnedslag så vil ingenting beskytter 100%, men ett endevern (som det heter den boksen som du stapper i stikkontakten) hjelper endel på mindre strømpeaker. Stikkontakten må være jordet, ja, og på grunn av at norge har valgt ett uvanlig (sammenlignet med resten av europa) strømnett (norge og albania er de eneste som bruker det såvidt jeg vet) så er det veldig få som vil virke i norge. Det beste, og som kan anbefales, heter el-itx og finnes i ulike varianter. Se her: http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/home.php?cat=288 Endevernet bør forøvrig være FG godkjent... Overspenningsvern kan monteres i sikringsskapet, koster ca. 4000,- og du må ha en elektriker til å montere det. Endret 11. august 2007 av medlem-82119 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Lynnedslag sprer seg i El-nettet og kan ødelegge ting kilometer unna nedslagsstedet. Jo lengre unna jo mindre blir overspennigna. Et overspenningsvern beskytter bare mot relativt små overspenninger. I stedet for at lyn kan ødelegge utstyr flere kilometer unna så vil man med et overspennignsvern redusere avstanden til en brøkdel. Dvs. at lynet må slå ned ganske nært huset for at utstyr skal ødelegges. Overspenningsvern reduserer altså risikoen for skader men det er selvsagt ikke uovervinnelig. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Det er best med Grovvern/mellomvern i sikringsskapet og finvern i stikkontakten med jordforbindelse. Da skal du være sikret mot det meste.. Bør også sikre telelinje og antenne kabel.. Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Får man et skikkelig lynnedslag så vil ingenting beskytter 100%, men ett endevern (som det heter den boksen som du stapper i stikkontakten) hjelper endel på mindre strømpeaker.Stikkontakten må være jordet, ja, og på grunn av at norge har valgt ett uvanlig (sammenlignet med resten av europa) strømnett (norge og albania er de eneste som bruker det såvidt jeg vet) så er det veldig få som vil virke i norge. Det beste, og som kan anbefales, heter el-itx og finnes i ulike varianter. Se her: http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/home.php?cat=288 Endevernet bør forøvrig være FG godkjent... Overspenningsvern kan monteres i sikringsskapet, koster ca. 4000,- og du må ha en elektriker til å montere det. 9256284[/snapback] De du linker til der, har max bare 4utak som den største. Jeg trenger iaf minst 6utak til alt jeg eier og har i kosekroken her. Kan jeg kjøpe den med 1utak til 399++ noe, og kjøpe et vanlig grenutak med 6utak fra elkjøp? Vil det ha samme nytte? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 De du linker til der, har max bare 4utak som den største.Jeg trenger iaf minst 6utak til alt jeg eier og har i kosekroken her. Kan jeg kjøpe den med 1utak til 399++ noe, og kjøpe et vanlig grenutak med 6utak fra elkjøp? Vil det ha samme nytte? 9257790[/snapback] Mener selv at denne løsningen skal fungere helt fint. Iallefall så lenge det grenutaket tåler strømmen utstyret trekker. (Sett fine grenutak med lampettledning......) Føler man seg særligt utsatt. (Luftkabler eller mye lyn.) Burde man selvsagt også gå for værn i sikringsskapet. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 I senere tid har det blitt standard også i Norge (endelig) med jording i alle kontaktene samt jordfeilbryter på hver eneste sikring. Hvis du i tillegg har overspenningsvern (liten boks) burde du være ganske godt sikret. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 En boks med flere uttak vil beskytte bedre, fordi effekten blir mer spredt. Skal alt gå gjennom et eneste uttak så må det beskytte mot alt også. Det vil derfor være bedre å kjøpe to med fire uttak enn å presse alt gjennom ett selv om det også er bedre enn ingenting. Jeg har slitt endel med den kortslutningspeaken som oppstår når halogenpærer ryker. Har til nå tatt knekken på både pc-høyttalere og dvd-spiller, så det er også for å beskytte seg mot slike ting man bør ha endevern/finvern. Norge og albania har valgt enn uvanlig måte å lage jord på, detaljer rundt dette kan sikkert en elektriker svare mer på, så man må passe på å kjøpe vern for det norske el-nettet for å være beskyttet. Det norske el-nettet har forøvrig andre interressante vinklinger: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/08/468389.html Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Kan det være grunnen til at lampa hos mitt vern: - http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=49482 ikke lyser på jordet? Selv om den står i jordet kontakt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Muligens, men sannsynligheten er vel større for at det kun er dekselet som er i jordet form og så mangler selve jordingen fysisk. Er relativt vanlig å bytte deksler på stikkontaktene, spesielt i eldre hus før rundt 1990, slik at man fysisk fikk presset et jordet støpsel i stikkontakten. Lenke til kommentar
quack Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Hele el-opplegget i leiligheta vår er ujorda. Det er heller ikke noe overspenningsvern i sikringsskapet. Betyr det at det ikke er noen vits å kjøpe et overspenningsvern som man plugger i stikkontakta? Eller finnes det overspenningsvern som tar unna overspenninga vha motstand eller noe..? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Hele el-opplegget i leiligheta vår er ujorda. Det er heller ikke noe overspenningsvern i sikringsskapet. Betyr det at det ikke er noen vits å kjøpe et overspenningsvern som man plugger i stikkontakta? Eller finnes det overspenningsvern som tar unna overspenninga vha motstand eller noe..? 9300121[/snapback] Jeg har vanskelig for å se for meg hvordan dette rent teknisk (og elektrisk) skal kunne skje. Overspenningene må gå et sted - og luft er intet alternativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå