bræibånn Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Jeg vurderer adsl, men det jeg lurer på er om jeg må ha to nettverkskort viss jeg skal kobles i nettverk?? Takk! :o Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 to nettverkskort i en windows-maskin bør kun anses som en midlertidig løsning. Kjøp en skikkelig router i stedenfor, eller sett opp en linux-router. Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Dersom det er Telenor ADSL kommer den kun med et modem, da må du ha 2 nettverkskort eller skaffe deg en Gateway/Router. Denne kobles til modemet og maskinene dine kobles til denne. Nextgentel derimot leverer med en router så da trenger du bare å koble opp begge PCene mot denne. -Wolf5 Lenke til kommentar
rks Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Sjekk komplett.no. De har en 3Com OfficeConnect router med 4 porter til ca 500. Da slipper du to kort, du får brannmur ++ . Mye enklere og, om du ikke har spesielle behov, mye bedre. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Dersom det er Telenor ADSL kommer den kun med et modem, da må du ha 2 nettverkskort eller skaffe deg en Gateway/Router. Denne kobles til modemet og maskinene dine kobles til denne. -Wolf5 Du greier deg med et, man kjører PPPoE over det og det er ingenting i veien med og også kjøre TCP/IP i nettverk på samme kort i og med dette er to helt forskjellige protokoller. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Dersom det er Telenor ADSL kommer den kun med et modem, da må du ha 2 nettverkskort eller skaffe deg en Gateway/Router. Denne kobles til modemet og maskinene dine kobles til denne. -Wolf5 Du greier deg med et, man kjører PPPoE over det og det er ingenting i veien med og også kjøre TCP/IP i nettverk på samme kort i og med dette er to helt forskjellige protokoller. Dette er også bare midlertidig løsning i mine øyne...... Selv om det er mulig, så er det veldig dumt å drive å route på samme nettverkskort.... kan bli tullete med andre abonomenter på samme linje.... (veit om en på catch-sdsl som routa på et nettverkskort på en linux-maskin, og kjørte dhcp, og begynte plutselig å bruke litt mer båndbredde enn han brukte selv, fordi noen andre hadde kobla til på hans linje, fra en annen SDSL-forbindelse på samme sentral....) det å bruke en windows-maskin til å route er ikke noe lurt, fordi båndbreddefordelingen blir skjeiv! d.v.s. den maskina som fungerer som router tar den båndbredden den trenger, og gir resten til de andre maskinene! Lenke til kommentar
Lef Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Dersom det er Telenor ADSL kommer den kun med et modem, da må du ha 2 nettverkskort eller skaffe deg en Gateway/Router. Denne kobles til modemet og maskinene dine kobles til denne. Nextgentel derimot leverer med en router så da trenger du bare å koble opp begge PCene mot denne. -Wolf5 Niks, routeren fra NGT har bare en ethernet-inngang, man må i tillegg ha en hub eller svitsj, som kobles mot routeren. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Dette er også bare midlertidig løsning i mine øyne...... Selv om det er mulig, så er det veldig dumt å drive å route på samme nettverkskort.... kan bli tullete med andre abonomenter på samme linje.... (veit om en på catch-sdsl som routa på et nettverkskort på en linux-maskin, og kjørte dhcp, og begynte plutselig å bruke litt mer båndbredde enn han brukte selv, fordi noen andre hadde kobla til på hans linje, fra en annen SDSL-forbindelse på samme sentral....) Catch bruker ikke PPPoE, og velge og kjøre på et kort på andre ISP enn Tn og andre med PPPoE er jo helt ubrukelig. Men der hvor man logger seg på med PPP-forbindelse over ADSL-linja fungerer det uten noe problem. Det er PPPoE som oppretter forbindelsen og det har ingentilng med TCP/IP på resten av nettverket og gjøre. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Dette er også bare midlertidig løsning i mine øyne...... Selv om det er mulig, så er det veldig dumt å drive å route på samme nettverkskort.... kan bli tullete med andre abonomenter på samme linje.... (veit om en på catch-sdsl som routa på et nettverkskort på en linux-maskin, og kjørte dhcp, og begynte plutselig å bruke litt mer båndbredde enn han brukte selv, fordi noen andre hadde kobla til på hans linje, fra en annen SDSL-forbindelse på samme sentral....) Catch bruker ikke PPPoE, og velge og kjøre på et kort på andre ISP enn Tn og andre med PPPoE er jo helt ubrukelig. Men der hvor man logger seg på med PPP-forbindelse over ADSL-linja fungerer det uten noe problem. Det er PPPoE som oppretter forbindelsen og det har ingentilng med TCP/IP på resten av nettverket og gjøre. Jeg veit det er ubrukelig, var derfor jeg maste om at han måtte se å få i to nettverkskort i maskina så fort som mulig, men han hadde det sånn nærmere et halv år.... Men å bruke Windows-maskin til router er ikke noe bra det heller...... Satt på LAN forrige helg, og da ble det til at de som satt på baksiden av windows-maskina, ikke fikk nok båndbredde, og det å gå på utenlandske servere da funka ikke, fordi pakkene aldri greide å komme frem tidsnok..... da var vi riktignok 8 stykker som leecha fra norske servere som ****, men...... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Men å bruke Windows-maskin til router er ikke noe bra det heller...... Satt på LAN forrige helg, og da ble det til at de som satt på baksiden av windows-maskina, ikke fikk nok båndbredde, og det å gå på utenlandske servere da funka ikke, fordi pakkene aldri greide å komme frem tidsnok..... da var vi riktignok 8 stykker som leecha fra norske servere som ****, men...... Nei, det er jeg enig i. Selv bruker jeg enten Clarkconnect eller Smoothwall i slike PC-baserte routere. Lenke til kommentar
bræibånn Skrevet 10. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2003 Bra med så møje svar. Det jeg tenkte på var visst jeg skulle ha LAN party hjemme, med sånn ca 4-5 stk og bruke ADSL tilkoblinga mi. Men det går altså greit med et nettverkskort? Er jo avhengig av at det er to porter på korte da? En line og en phone. Eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
Chief Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Enkelt, har du ADSL med modem, boks som kjører Point to point protocol (PPP), da bør du enten ha 2 kort eller en lag 3 enhet bak modemet. Som nevnt tidligere, så er det mulig å kjøre med 1 kort og kjøre |modem|hub/switch|PC'en din| Men problematikken her er at andre som er på samme nettverk kan benytte seg av modemet ditt! Kjører du ADSL med router, så er det bare å konfigurere routeren og koble den til en Hub/switch! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå