Gå til innhold

Helikoptervifte, speedfan eller HK justering?


Peltz3

Anbefalte innlegg

Byttet nettopp hovedkort på en donorpc jeg fikk av en kompis. Hovedkortet hadde tatt kvelden, så var spent som juling når jeg fyrte den opp igjen for første gang.

 

Det funker som ei kule, bortsett fra at både cpu og chassisvifte drar avgårde med 5-6000 rpm....konstant. Jeg hadde regnet med at dette kun vil være under oppstart, men det går altså hele tiden. CPU temp ligger på 33-35 grader, så kan ikke helt se problemet ligge der.

 

Hovedkortet er ett Asrock P4890, og produsentens tips var å cleare cmos. Done, uten resultat. Begge vifter henter strøm fra HK, 3 pins kontakt.

 

Er det så enkelt at f.eks Speedfan kan løse problemet?

 

Bare så det er sagt, gamle hovedkortet i samme chassis hadde ikke dette problemet, og viftene gikk kun når tempen ble høy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Byttet nettopp hovedkort på en donorpc jeg fikk av en kompis. Hovedkortet hadde tatt kvelden, så var spent som juling når jeg fyrte den opp igjen for første gang.

 

Det funker som ei kule, bortsett fra at både cpu og chassisvifte drar avgårde med 5-6000 rpm....konstant. Jeg hadde regnet med at dette kun vil være under oppstart, men det går altså hele tiden. CPU temp ligger på 33-35 grader, så kan ikke helt se problemet ligge der.

 

Hovedkortet er ett Asrock P4890, og produsentens tips var å cleare cmos. Done, uten resultat. Begge vifter henter strøm fra HK, 3 pins kontakt.

 

Er det så enkelt at f.eks Speedfan kan løse problemet?

 

Bare så det er sagt, gamle hovedkortet i samme chassis hadde ikke dette problemet, og viftene gikk kun når tempen ble høy.

9087851[/snapback]

 

 

 

ååååkei...speedfan funker tydeligvis ikke på hovedkortet mitt. Da sliter jeg vell litt..

Lenke til kommentar

Sjekket bare i biosen igår, etter 6-7 timer med wow og downloads. Temp på CPU var 34-35, chassistempen lå på 28 grader. Er jo ingenting som er varmt her i allefall. Ikke så varmt at viftene skulle måtte gå hele tiden.

 

Men er å kjøpe motstander eneste alternativet? Er det ingen viftekontroller i HK, som justerer viftene etter temp f.eks? Kan jo ikke være bånn pinne, eller ingenting som produsenten mener er gode greier.

Lenke til kommentar
Sjekket bare i biosen igår, etter 6-7 timer med wow og downloads. Temp på CPU var 34-35, chassistempen lå på 28 grader. Er jo ingenting som er varmt her i allefall. Ikke så varmt at viftene skulle måtte gå hele tiden.

 

Men er å kjøpe motstander eneste alternativet? Er det ingen viftekontroller i HK, som justerer viftene etter temp f.eks? Kan jo ikke være bånn pinne, eller ingenting som produsenten mener er gode greier.

9094154[/snapback]

 

Som regel kan du skru på Quiet-fan i BIOS. Hos meg går viftene på 600-800RPM =)

 

Men jeg ville heller kjøpt viftestyring enn å kludra med motstander o.l.

Lenke til kommentar
Sjekket bare i biosen igår, etter 6-7 timer med wow og downloads. Temp på CPU var 34-35, chassistempen lå på 28 grader. Er jo ingenting som er varmt her i allefall. Ikke så varmt at viftene skulle måtte gå hele tiden.

 

Men er å kjøpe motstander eneste alternativet? Er det ingen viftekontroller i HK, som justerer viftene etter temp f.eks? Kan jo ikke være bånn pinne, eller ingenting som produsenten mener er gode greier.

9094154[/snapback]

 

Som regel kan du skru på Quiet-fan i BIOS. Hos meg går viftene på 600-800RPM =)

 

Men jeg ville heller kjøpt viftestyring enn å kludra med motstander o.l.

9100202[/snapback]

 

 

Har du noen formening hvordan dette gjøres på ett Asrock P4 890 HK?

 

Har prøvd få noen svar fra support tjenesten dems, men kunne visst likegodt tatt en tlf til mormor. De anbefaler at jeg monterer en boxed cpu kjøler (standardgreiene som allerede er der), clearer CMOS (som utfra no nerder ikke har en tøddel å si for viftekontroll - men er gjort), og konstaterer gang på gang at det ikke kan justeres viftehastighet via f.eks speedfan.

 

Blir en SMULE oppgitt :hrm:

 

Kan det være noe så enkelt som at deler av HK berører chassis, at jeg må "polstre" med noen gummi-skiver der skruene monteres?

Lenke til kommentar
har du flasha til siste bios?

9101227[/snapback]

 

 

Jepp, siste bios ble oppdatert igår, og driverne fra hovedkortet ble oppdatert.

 

Les selv den fenomenale kontakten mellom meg og Asrock servicesenter:

 

Q from Peltz:

 

Just to get things straight.

 

This motherbord does not adjust fan speeds? Regardles of the cpu

temperature, the speed runs constant on full speed, and the bios does

not controll this?

 

A from Asrock:

 

Dear Sir,

Sorry, this motherboard does not support FAN speed control.

Sorry for the inconveniences.

Yours truly,

ASRock

 

 

Er det virkelig mulig å produsere ett hovedkort som kun har en innstilling på viften?

 

Tar en tlf til noen av disse hardware butikkene og finner ut om de har en sånn kontroll greie.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så jeg skal bare gjette her: Sjekk hvor mange ampere viften din drar. Jeg vedder på at du finner ca. 0,5A. Hadde selv en slik vifte som sto på en Dell, og som deretter ble satt på et AsRock-kort og hørtes ut som en støvsuger som hadde gått amok.

 

Zalman Fan-mate er svaret, som Ole-P sier. Koster fuckall.

 

Og vifter kan godt justeres etter temperatur hvis du har smartfan (mener det var navnet) på HK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...