Argyros Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hallois Jeg har bestilt litt oppgraderingsdeler til min lokale server som også har hostet en relativt død hjemmeside i lengre tid. Samtidig har jeg gått over til GET på bredbånd og tenkte jeg bør teste ut muligheten for webserver før jeg går i gang med et slik prosjekt igjen.. Er det en liste noen plass over hvilke porter jeg må sjekke at er åpne for bruk gjennom min ISP før jeg går i gang med et serverprosjekt? Noe program som gjør en god port-sjekk-jobb for eventuelle problemer kanskje? På forhånd takk Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Port 80 holder lenge. (Port 443 hvis du skal kjøre https i tillegg) Jeg tror ikke noen ISP'er her i landet blokkerer porter lengre. (Du må selvfølgelig åpne de i ruteren, men det er ikke værre enn det) -C- Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Hallois Takk for rask tilbakemelding Visste ikke om det var noe ekstra som måtte være tilgjengelig med tanke på smtp osv.. som f.eks. 110( ?).. Men det er vel kanskje valgfritt hvilke porter vi vil bruke til sånt når vi setter opp egen server...? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Du må jo åpne for det du vil kjøre. Jeg fikk inntrykk av at du skulle kjøre bare webserver. Og det er port 80. SMTP er vel port 25? -C- Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Ja blir vel å bruke serveren for webside, epost samt som lokal printserver. Har også tenkt å ha familiens dokumenter og videoopptak der. Og på sikt noe streaming av video også muligens.. Men med tanke på web og epost blir det da kun port 25, 80, 110 og 443 å tenke på, pluss kanskje 21 for ftp og 23 for telnet, selv om det kanskje er enda mer valgfritt i grunn... Takk for hjelpen Var usikker på om det var noen spesielle porter jeg ikke hadde vært borti å bruke før som jeg måtte tenke på.. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 et stor OBS ved sett opp smtp , veldig flere isp har sperra så du må sette opp vidre sending mellom dems mail server. Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Hei ranvik Takk for tipset! Antar dette da er for å hindre spamming og at man kun må kjøre utgående e-post gjennom deres mail server, eller blir det noe kluss med innkommende epost også? Vanskelig å få til i praksis eller bare noe man må være obs på når man setter opp innstillingene på serveren? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Port 80 holder lenge. (Port 443 hvis du skal kjøre https i tillegg) Jeg tror ikke noen ISP'er her i landet blokkerer porter lengre. (Du må selvfølgelig åpne de i ruteren, men det er ikke værre enn det) -C- 9087670[/snapback] Get (tidl. UPC) blokket en rekke porter tidligere, bl.a. port 80. Vet du om de har sluttet med det? Isåfall er det jo supert! Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Hallois Port 80, hmm, da må vel det være for innkommende for å hindre at folk skal kunne sette opp webserver? Tjenester for bruk ved dynamisk ip kan vel evt sende trafikken til en annen egendefinert port? Skal sjekke port 80 osv neste uke når jeg har kommet meg hjem igjen og det nye bredbåndet fra GET skal være oppe og gå.. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Nei nei nei... Ikke 23 for Telnet.... 22 for SSH -C- Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Hehe, okei, 22 for SSH Dumme meg.. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 en veldig enekelt måte ut kan sjekk om ting er sperra. last ned : http://www.codeproject.com/internet/PortForward.asp ignorer den biten med upnp, kryss av for port som du skal starte en web server på. eks port 80 så gå på http://www.canyouseeme.org/ og skrive inn samme port der. Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Takk for glimrende tips Da er jeg vertfall klar til sjekkingen når jeg kommer hjem. Da gjenstår det å velge OS og programvare for server med web,smtp,remote,streaming (fra lagrdede filer og muligens tv-kanaler i fremtiden..),telefonsentral,backup og videoredigering ..tror det skulle dekke det meste Men da må jeg fortsette å lese de diverse guidene osv som er på forumet her og muligens lage en tråd om jeg ikke er helt sikker på alt når jeg har gjort en del research Takk igjen for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå