Bone Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Heisann! Vet virkelig ikke om dette er den riktige plassen å posten, men prøver.. Alle kjenner jo til Wikipedia, men jeg har også sett at andre hjemmesider bruker samme oppsett, eller kode, eller hva det kalles; At det ligner på wikipedia sin oppbygging. Jeg kan tilnærmet lik 0 om programmering / hjemmesidemekking , så jeg vet ikke helt hva jeg snakker om.. Men, er det slik at "alle" kan bruke wikipedia-oppsettet? Er det liksom "gratis", eller noe? I hvert fall, hvis det er mulig; Jeg ønsker å bruke wikipedia.org-formatet / databasen hjemme på min private PC, om noen skjønner.. på lik linje som når man lagrer en html-side på hdd'n, så kan man kikke på den offline.. jeg vil ha wikipedia på min maskin, men med egne artikler og slik at jeg kan lage nye veldig lettvint og sånn.. Er dette mulig å få til, uten å liksom kode alt selv!? Håper dere skjønte hva jeg mente.. Er ikke så flink til å forklare, men jeg vet hva jeg vil.. - Bone! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Versågod: http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki - Programvaren er gratis og fritt tilgjengelig for nedlasting. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Ah.. Tusen takk! Men, må man ha linux, eller noe? Kjører vanlig Vista.. så det var slike tar.gz -filer.. Trenger jeg noe annet? Eller er det bare å kjøre på? Takker igjen! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Leste litt mer og skjønner at jeg visstnok trenger noe software + -greier.. Required software:* Web server with PHP 5.x or higher. * A MySQL server, 4.0.14 or higher OR a Postgres server, 8.1 or higher Jeg har egentlig ikke lyst på en server.. vil ha det lokalt på pc'n min .. og, jeg vet egentlig ikke helt hva en MySQL -server er.. er det bare å installere å så legge til katalogen som jeg la wiki'n i, eller er det halvavanserte saker!? Lenke til kommentar
pakke Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Du kan fint kjøre en server lokalt, kun for din egen del. xampp er en pakke med apacheserver, php, mysql m.m., og den er enkel å installere. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Takker! Tror jeg maser litt jeg, men er dessverre helt grøn... Hva gjør jeg nå? Har installert XAMPP og nå kjører det.. nå er jeg inne i Control Panel Application.. Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Så kopierer du filene fra mediawiki.tar.gz inn i mappa som du satt til webroot når du installerte xampp (C:\xampp\www\wiki\ kanskje?). Så går du til localhost/wiki i nettlesaren din. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 hmm.. Kan ikke huske at jeg satt noen mappe som webroot.. Jeg er her; Hva gjør jeg? Jeg kopierte filene til mappen du sa, men måtte lage \www\wiki\*.* .. Beklager.. har virkelig ikke peil på dette.. men, vil gjerne få det til! Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Pakk ut den tar.gz-fila eller noe sånt, og så flytter du mappa du får til htdocs som ligger her (hvis du ikke har valgt noe annet): C:/Programfiler/xampp/htdocs/navnet_på_mappa_wikipediaen_gir_deg En ting til. Da skrur du på serveren, og går til http://localhost/navnet_på_mappa_wikipediaen_gir_deg f. eks http://localhost/wiki/ Hjalp det deg noe..? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Du ma starte Apache (webserver) og Mysql (-server). Endret 17. juli 2007 av Ståle Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Takker Nå begynner det å nærme seg, tror jeg.. Har kommet til at jeg skal sette opp MediaWiki, eller installere, og jeg får følgende melding når jeg prøver å trykke Install MediaWiki * PHP 5.2.2 installed* Found database drivers for: MySQL PostgreSQL * PHP server API is apache2handler; ok, using pretty URLs (index.php/Page_Title) * Have XML / Latin1-UTF-8 conversion support. * Session save path (C:\(Software) - Vista Software\Diverse\xampp\tmp) appears to be valid. * PHP's memory_limit is 32M. * Couldn't find Turck MMCache, eAccelerator, or APC. Object caching functions cannot be used. * GNU diff3 not found. * Found GD graphics library built-in, image thumbnailing will be enabled if you enable uploads. * Installation directory: C:\(Software) - Vista Software\Diverse\xampp\htdocs\wiki * Script URI path: /wiki * Environment checked. You can install MediaWiki. * Warning: $wgSecretKey key is insecure, generated with mt_rand(). Consider changing it manually. * Generating configuration file... * Database type: MySQL * Loading class: DatabaseMysql * Attempting to connect to database server as root...failed due to authentication errors. Check passwords. Noe forslag her? Takk, takk! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Mysql servern kjorer ikke eller feil brukernavn passord. Har du konfigurert mysql passordet? da er usr/pw : root/*ingenting* Ellers burde du gjore det, ihvertfall hvis andre skal fa tilgang. Ga inn pa Security i http://localhost/ Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 hah... så jævla tøft! Det var svaret det.. det med passordet.. ! YAY!! ..og bare mens vi er i gang, før jeg kommer til å mase om noe annet igjen ganske snart; Hvor samles all data? I "wiki" -katalogen? Kommer til å formatere c: og reinstallere Vista om ikke så altfor lang tid.. Takker så meget alle sammen!! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) hmm.. er det *ren* html -kode som brukes i MediaWiki? Eller noe annet? ..og, jeg prøve å gå inn på wikipedia.org og kikke på en artistside for å se på koden der (trykka på edit), et par ting; 1) Under edit/rediger så er det på hoved-wikipedia flere "knapper" over skrivefeltet (der hvor du kan trykke på skrift og bilde og link, osv..). De har blant annet "bildegalleri" som ikke finnes på "min" versjon.. Hvorfor? 2) På artister, så finnes det en liten "mal" de har, som vises som den boksen til høyre med band/artist -info, osv. Prøvde å kopiere den koden over til min for å teste, men det gikk ikke.. Er det slik at den originale wikipedia har noen ekstra goder / noen ferdigkodede strukturer som ikke MediaWiki har!? Hvor kan jeg lære meg noen enkle kode -triks til MediaWiki'n min? Og, hvordan får jeg forandret logoen? Det står "Set $wgLogo to the URL path to your own logo image".. Skjønner ikke helt den.. Takker! EDIT: Fikk til det med logoen! Endret 18. juli 2007 av Bone Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvis du mener oppbyggingen av siden så bruker den noe som kalles Wikitext. Sjekk http://en.wikipedia.org/wiki/Help:Wikitext_examples for eksempler All data du skriver inn lagres i mysqldatabasen. -C- Lenke til kommentar
Bone Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 ah.. takker! Flott link! Meldte meg inn på det offisielle forumet, for å få litt hjelp til å lage disse artistboksene, og det snakkes mye om "common.css" og "monobook.css". Den monobook.css har jeg ikke, men den common.css -er det den fila som ligger under /skins/common/common.css ? Det ble også nevnt at common.css skulle være tom ved førstegangs installasjon, men min inneholder masse rart.. Kanskje tidligere versjoner ikke inneholdt noe der? CSS har jeg IKKE peil på.. Hvor ligger mysqldatabasen? Takker for hjelp! Dette er egentlig artig.. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Bumper denne litt jeg.. Hvor ligger den mysqldatabasen? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Flyttes til Webprogramvare. Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 http://localhost/phpmyadmin/ Lenke til kommentar
Bone Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Bumper denne litt jeg! Har akkurat installert den på jobben.. kanskje vi kommer til å bruke den der.. Alt har gått bra, men nå fikk jeg beskjed om at opplasting av bilder var slått av for "navn på siden".. Hvordan slår jeg dette på? Takk, takk! EDIT: Tror jeg fant det ut! Endret 12. mars 2008 av Bone Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå