Gå til innhold

Digitalt speilreflekskamera til under 10000 kroner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen digitale speilrefleks til under 10 000 kroner. Hvis du skal kjøpe nytt, må du opp i rundt 20 000 kroner.

Et "speilreflekskamera-liknende"-kamera som gir mye for pengene er HP 850.

Ellers kan du se i nedre del (dyreste) av prisguiden, det er der de ordentlige speilrefleksene befinner seg.

MLW

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er ekte speilrefleks og uten utskiftbar optikk vil jeg si at Fuji s602z til rundt 7000,- er det kameraet som ligner mest et digitalt speilrefleks (der du kan ta supre actionbilder) hvis det er det du er ute etter. Hvis 3 mp oppløsning er nok, dvs hvis du ikke skal skrive ut bildene i støøre enn A4. Mange undervurderer dette kameraet fordi det "bare" har 3 mp, det syntes jeg er ufortjent.

Lenke til kommentar

Med all respekt å melde så er det vel flere kandidater i den prisklassen. Nikon CP5700/5000 (10583,-/8633,-), Minolta DiMAGE 7i (10566,-), Olympus C5050z (7169,-) og Sony F717 (9785,-)faller vel inn under samme klassifisering. Disse er alle dyrere modeller, men til gjengjeld er de alle 5MP

Alle prisene her hentet fra prisguiden i dag

-flff

Lenke til kommentar

Et speilreflekskamera skal ha en søker der du ser det som du ser gjennom linsen, derav navnet speilrefleks, grunnet speilkonstruksjonen som muliggjør dette. Digitale ("halv") speilreflekskamera i lavere prisklasse (f.eks S602Z) har gjerne en ekstra liten lcdskjerm plassert i søkeren i stedet for å ha "ordentlig" speilreflekskonstruksjon. C5050 og CP5000 har vel bare ordinær søker, uten noe som helst speilreflekskonstruksjon.

Lenke til kommentar

Med andre ord er poenget ditt at et digitalt kamera utstyrt med EVF er ikke pr. definisjon en speilrefleks, men kanskje mer en speilrefleks enn et digitalt kamera utstyrt med optisk søker (selvsagt ikke ttl)

Så i så måte skiller C5050Z og CP5000 seg ut fra de andre. Men definisjonen "nesten speilrefleks fordi den har EVF" bli for meg litt snever...

Jeg er mer opptatt av AF presisjon og hastighet, lukkertidsforsinkelser, manuelle justeringsmuligheter og eksponeringskontroll samt kvalitet på objektiv. Så derfor inkluderer jeg med verdens beste samvittighet både CP5000 og C5050Z i samme segment.

-flff

Lenke til kommentar

Kom bare i litt kverulerende stemning forleden :wink:

Du har helt rett i at manuelle innstillingsmuligheter osv har en likså avgjørende rolle i skillet mellom kompaktkamera og SLR-kamera, og at mange kamera med EVF ikke har noe som helst til felles med SLR-kamera, men i mine øyne blir et kamera aldri speilrefleks med mindre man har mulighet for å se bildet som man tar det i søkeren.

Men konklusjonen må vel bli at skal man ha speilrefleks for under 10000 må man være heldig på bruktmarkedet, eller satse på et kompaktkamera med enkelte speilrefleksegenskaper, der man velger modell alt etter hva man er interessert i...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...