Gå til innhold

smartest hund eller katt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mener å ha sett et bilde hvor intelligens på forskjellige dyr blir sammenliknet med mennesker ved hjelp av et diagram hvor den viser størrelsen, ifølge det var selvfølgelig mennesker størst, så var det enten delfin eller ape, av de to dyra vi snakker om i denne tråden var katten smartere, skal se om jeg finner noe liknende fakta på nettet.

9088408[/snapback]

Smartest etter mennesket er vel grisen?

 

Eksempel på at en katt er dum er at den ikke vet forskjell på om den har 2 eller 3 kattunger.

9088568[/snapback]

 

Det er enten en av menneskeapene eller så er det delfinen, jeg går for delfinen!

Lenke til kommentar

Jeg tror hunder er smartest.. men, man må også se på aspektene

 

Hunder er flokkdyr, og er avlet vidre på for å forsterke eller dempe visse sider allt etter hva de skal brukes til. Det er veldig forskjellig fra rase til rase hvor lett en hund tar til seg ting, og innfor en rase veldig individuellt fra hund til hund :p

 

Jeg vet ikke så mye om katter... men de virker mer arrogante, de er heller ikke like avhengig av mennesker.

 

Men er usikker på om de er smarte.. kanskje de faktisk er smarter? de overlever letter om de blir forlatt.. men hunder er avlet såpass på, og blir fort forvent menneske tilværelsen..å vil derfor ikke klare seg i samme grad.

 

Men jeg satser på hunder, siden jeg er hunde menneske :p

Lenke til kommentar

Smartest av hund og katt?!

 

Det må være katten.

Hundene er så dumme at de kan gå på dører og alt som er, men katter kan se seg for, og er så smart at de vet hvor maten ligger :!:

 

Jeg har en katt og en hund.

Hunden er leksom og 3 år (snart) Og katten er 4år (snart) ,

Hunden prøver bestandig og leke med katten. Ved og glefse og små bite.

Mens katten bare flapser med potene. Bestandig må jeg kjefte på hunden fordi hun aldri hører etter. Katten min er lydig og gir seg når han vet det g¨r over grensene. :thumbup:

 

Katter er smartere en hunder! :innocent:

Lenke til kommentar

Er vel strengt talt nesten umulig å komme til en endelig konklusjon når det gjelder dette.

 

Katter:

- mer selvstendige, klarer seg bedre på egen hånd

- bedre balanse og "styring"

- vanskelige å trene

- graver ned avføring (i blomsterbedet til naboen...)

- klorer i stykker sofaen din

- drar døde mus og fugler inn i huset ditt og lar dem ligge der

 

Hunder:

- flokkdyr, trives best sammen med familien, mer familievennlig, koseligere å ha i huset

- gir mer utrykk for følelser, viser genuine glede når man kommer hjem eller skal foreta en favoritting (gå tur, leke etc)

- enkle å trene (varierer med raser) - har du hørt om en førerkatt f.eks?

- flere tilfeller hvor hunden i huset har reddet "flokken" ved å varsle om brann/røykutvikling etc.

- kan bite istykker sko og andre ting hvis de ikke blir stimulert

- klarer seg ganske dårlig på egenhånd, klarer stort sett ikke fange mat selv

 

 

Sikkert masse mer som kan nevnes.

 

Og bare for å slenge inn min mening om å plukke opp hundeskiten etter seg:

Så sant hunden ikke driter på veien, men nede i en grøft eller på siden av veien/fortauet ser jeg ikke vitset i å plukke det opp. De som er dumme nok til å gå oppi der får tåle litt dritt på skoa (er vel ikke akkurat KRISE om man får litt hundedritt på skoa uansett?)

Lenke til kommentar

Hvem som er smartes vet jeg ikke, men hunder er mest nyttig. Man må ut med de, så man får trent litt. Sier ifra hvis de ser noen på tomta, det gjør hvertfall vår. Og den åpner døra, selv om den er låst, riktig nok ikke med nøkkel, men det er mer plagsomt enn det er til nytte. Alt av reste mat kan man gi hunder, katter er kresene(hvertfall de 5 jeg har hatt).

 

Siden hunder er flokk dyr "passer" de på unger fra de er født. Vår følger hvertfall endel med og syns det er kjempemorsomt å dra sokkene av den lille på 11mnd, og tar han får hardt i og hu klager slipper han taket. Regner med at dette kan ha noe med at lyden kan minne om valper?

 

-hvilken bil blir det innbrudd i, den med bikkja eller katta :p

-Hvor mange ganger hører du om en katte som redder mennesker?

Endret av trra
Lenke til kommentar

Idiotisk å diskutere over hvilket av disse dyrene som er smartest. Dette måtte isåfal blitt gjort på et profesjonelt og vitenskapelig grunnlag.

 

Lest mye her i tråden om hva de forskjellige kattene/hundene kan gjøre/kan ikke gjøre, men dette er mest basert på lærdom og instinkter.

 

En som sa at hundene var smartere fordi de gravde over driten sin etter seg, men dette er altså instinkt. At katten går etter øynene/snuta på hundene, er instinkt :)

Lenke til kommentar

Jeg, som hundeeier holder en knapp på hunden.

 

Syntes det argumentet om at "du KAN lære en katt "hva du vil", men den vil bare ikke bli lært" er gått litt ut på dato. ;) Samtidig er katter noen dyr som liker å holde oversikten over hva som skjer i huset. Den lever et "farlig" liv ute, der den må ta mange valg for å holde seg i live. Flink til å jakte på søte små dyr som fugler, mus og pinnsvin.

 

Hunden kan la seg herse med. Hunden elsker søle, elsker å hente pinnen som du hev til den, igjen og igjen og igjen. Hunden er litt mer "barnslig". Men det betyr ikke at den er dum, eller ikke smart. Tross alt kan hunder finne narkotika, finne folk fra snøras, vokte huset, gjete sauer, være politihund og mye mer. Klart den har blitt lært opp til alt, men om hundene hadde vært dumme ville den ikke kunne ha lært det, eller hva? :)

 

 

Og som kjæledyr; klart du blir glad i en katt, du får et forhold til den og det er trist når den går bort. Men du får et så mye sterkere forhold til en hund! Hunden blir en god venn og et sterkt familiemedlem, som viser at den bryr seg om det. Den viser følelsene sine, i en mye større grad en katten.

 

Dog, katter er noen fantastisk fascinerende dyr! :D

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har hatt katter hele livet mitt fra jeg var født. Hvis man ser på mennesket som intelligent er det ingen tvil om hvem vi er mest lik på. Det er katten.

 

Vil bare presisere et par punkter der katten har vist mer intelligent atferd. Den katten jeg har nå begynner og mjaue og syte hvis jeg gir den mindre god mat. Og den gir seg ikke på en god stund før den får viljen sin.

 

Dette vil si at katten husker de gangene den har fått god mat, og vil helst ha like god mat videre. Dette er en lignende egenskap menneskene har. Når du gir et menneske goder flere ganger, husker mennesket dette, og syter hvis det ikke får like goder. Dette er grunnen til at man sier at man ikke bør bortskjemme barnet. Dette gjelder også for katten.

 

Ene katten jeg har hatt gikk også alltid på fortauet, og til og med på overganger. Dette viser at katten har evne til å observere hvor biler kjører og tilpasse seg etter forholdene.

 

At katter ikke viser følelser er helt feil. De viser følelser, men akkurat som et voksent menneske sammenlignet med et barn. Viser de ikke like tydelige følelser som hunden.

 

Katter glemmer heller aldri. Ene katten jeg har hatt var flere km vekke fra huset. Men fant hjem til slutt. De husker veien tilbake til huset. Som beviser at de har evne til å tenke framover i tid.

 

Det at katter viser bytte de har tatt, vil jeg sammenligne med mennesker. Behov for annerkjennelse. Alle mennesker har behov for og føle seg godtatt og at de føler at de er flink til noe. Katten har også denne evnen. Den vet hva jobben dens er og vil derfor få skryt for den gode jobben den har gjort.

 

Dere må huske å skryte av katten når den fanger dyr og tar de med, ellers blir den veldig skuffet. ( Og vil mest sannsynlig ikke vise frem flere dyr, katter husker det meste)

 

Hovedforkjeller mellom katter og hunder slik jeg ser det, er evnen til å tenke langsiktig.

Hunder lever "in the moment" katter tenker mer langsiktig og har alltid en plan.

 

flere av kattene jeg har hatt har blitt veldig kosete når de vil ha mat. Gjør den tingen for å få den tingen.

 

Det kan også sammenlignes med voksen menneskelig atferd. Hvis en dame vil ha en drink fra en mann på byen, har det ofte hendt at damen har strøket mannen på magen, ryggen osv når hun spør. Jepp har opplevd dette.

 

Dette er det en plan bak som krever Langsiktig strategisk tenkning.

 

Det at katter kun lærer seg det som den har bruk for å lære. Viser at katten har evne til å sile vekk unødvendig kunnskap. Noe som voksne mennesker også gjør.

 

Et barn kan du lære alt, og det vil synes at det er gøyt. Men en voksen person tar kun opp lærdom som det har bruk for. Dette krever strategisk tenkning.

 

De kattene jeg har hatt har dunket på vinduet for å komme inn. Det som hender visst vi ikke hører katten med en gang, så dunker den hardere å hardere på vinduet helt til vi hører den. Dette viser at katten vil anstrenge seg minst mulig for å få utført en oppgave. Men vil øke innsatsen om nødvendig. Samme latskapen som voksne mennesker har. Finne enklest mulig løsning som mulig, men om nødvendig er det villig til å anstrenge seg.

 

Det som hender visst vi ikke hører den, er at den søker nye løsninger. Da går katten til andre steder på huset, hvor katten vet vi mest sannsynlig befinner oss. For der å dunke på et vindu for å bli sluppet inn gjennom et vindu eller dør der..

 

( Katten har over 5 steder den kan gå for å bli sluppet inn. Den går strategisk alltid først der det er høyest sannsynlighet for å bli sluppet inn. (De fleste av stedene den kan bli sluppet inn, er det katten som har funnet på egenhånd)

 

Katten vet også når eier står opp. hvis den har vært ute hele natten kommer den på ca samme tidspunkt rett etter at eier har våknet for å bli sluppet inn. Dette betyr at katten har evne for å beregne tid og har god hukommelse. Denne egenskapen har også mennesker

( det merker du hvis du ikke bruker klokke)

 

Vil også si noe om selvtillit. Jo mer selvtillit en person har jo mindre trenger den å bevise at den duger for noe til andre. Hunden vil bevise hele tiden for eier at den er flink til noe. Katter trenger ikke bevise noe.

 

En av de mulige grunnene til at katten ikke ser noe behov til å lære noe unødvendig fra eier. Kan være at den vet at den er en flink katt og trenger ikke bevise det til noen. Lignende mennesker blir sett på som arrogante eller overconfident.

 

 

 

Absolutt alt en katt gjør er planlakt, og den glemmer aldri.

 

Om man regner langsiktig tenkning, strategisk tenkning, individualisme, og selvtillit som kvaliteter for intelligens. Er katten en vinner.

 

Katter har evnen til å se på informasjonen fra fortiden deres ( hukommelsen) og finne/planlegge best løsning for framtiden . Det gjør de hele tiden og det er det som gjør katten til det mest intelligente dyret.

Endret av solq87
Lenke til kommentar
God kveld.

 

Eg og kompissene har hatt nokken diskusjoner i det siste ka som er smartast av katter og hunder, og er ikkje klart og bli enige om nokke som helst :hmm:

 

tenkte å la diskusjonen fortsette på forumet :)

den første lassie hunden hadde ifølge et tidligere "illustrert vitenskap" blad jeg leste en IQ på 72.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
der viser man hvem som er smartest, en hund tar imot all lærdom uansett hvor idiotisk den er, rull rundt osv, og hunden er alltid villig til å høre på sin mester, noe som gjør hunden til en dum slave.

 

En hund følger ikke etter som en dum slave hele tiden, nei. Ofte i puberteten utfordrer de eieren sin og når da eieren viser hvem som er sjefen så finner hunden seg i det.

 

Stemmer for katt her!

 

Er det ikke slik at katter graver ned møkken sin, det gjør vel ikke bikkjer? haha

Besides så klarer katter å gå på do alene, de trenger ikke å ha følge ^^

 

Vel, hunder kan faktisk gjøre det de også ;) Hunden til venninna mi skal hele tiden sparke snø, grus, jord osv over avføringen sin ;)

 

 

Dette er nok en evig diskusjon, men jeg hiver meg på den jeg også :)

Jeg vil stemme for hundene. Hundene er mer trofast til sin eier og er ikke sta og egen som kattene er. Kjæresten min har katter og jeg blir gal! Nei, hund er smartest!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...