Gå til innhold

smartest hund eller katt?


Anbefalte innlegg

Tøffe-Tetra har et veldig godt poeng. Hunden er på mange måter et uintelligent dyr som ikke forstår verdien av lærdom. Den tar imot all lærdom den får, enda så unyttig den måtte være. De er sterkt avhengig av andre individer ettersom de er og forblir flokkdyr.

 

Katter derimot er mye mer selvstendig, og tenker mer på hva som er bra for seg seg selv. Det ville være vanskelig å lære en katt å rulle rundt på kommando da katten rett og slett ikke ser nytten av å gjøre dette. En katt vil dessuten lære seg de tignene den ser behovet for selv. Den trenger ikke menneskers hjelp for å lære seg ting. Det være seg å åpne dører og andre slike ting.

 

Jeg tror katten er den mest intelligente av de to. Hunden viser kanskje følelsene best, men det gjør den ikke mer intelligent. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er individualisme nødvendigvis synonymt med intelligens?

Det krever faktisk et hvis intellekt for å kommunisere med andre.

 

Forøvrig: Hunden min greier å gå på do alene. Men den oppfører seg nesten mer som en katt på mange måter også... :p

 

(Forøvrig: Fult mulig å lære katter mye rart, det er bare ikke så mye praktisert. ;))

Lenke til kommentar

Du står på tollstasjonen og sier "søk" og hunden finner frem 5 bagger kokain.

Så prøver man samme med katt så ser den dumt på deg og går ut.

 

Katter kommer ikke ut av kloakkrør selv om det er god plass

Hunder blir bare der om dem sitter fast fysisk.

 

En hund kan hente byttet på kommando og bite så hardt i det som eieren kommanderer etter å ha skutt det og de kan sammle sauer osv.

 

klorer en katt på sofaen og man sier "nei" vil den ikke stoppe om man ikke rører seg men det ville en hund.

 

Selv om katter skulle være smartere enn hunder så er det ingen ting man kan bruke det til sammen med mennesker så for menneskenes del vil hunden være den smarte

 

Det ville være vanskelig å lære en katt å rulle rundt på kommando da katten rett og slett ikke ser nytten av å gjøre dette

Forde katten ikke er smart, en hund vet at han får mat av å gjøre det.

Iallefall det den har fått da den lærte disse kommandoene.

 

Er det ikke slik at katter graver ned møkken sin, det gjør vel ikke bikkjer? haha

Hunden vet at vi plukker opp, den utnytter oss.

Endret av War
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har vært idiotisk fra starten av siden folk på forhånd har bestemt seg for å støtte enten katter eller hunder. (Det ser man på det at omtrent ingen bruker argumenter som støtter opp intelligens, men at det er ting som gjør at de liker dem...)

Lenke til kommentar

Hvorfor sammenligne? Det er jo helt forskjellige arter som gjør nokså forskjellige ting. F. eks er ikke katter avlet for å samarbeide med mennesker i noen særlig grad, noe de fleste hunder er (enkelte i større grad enn andre). Derfor syns jeg veldig mange argumenter i denne diskusjonen faller bort.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er hund smartest.

 

Stemmer for katt her!

 

Er det ikke slik at katter graver ned møkken sin, det gjør vel ikke bikkjer? haha

Besides så klarer katter å gå på do alene, de trenger ikke å ha følge ^^

9088705[/snapback]

Min hund sparker bakover (hvis det er jord der) så hun dekker møkket med jord :)

 

Hunden vet at vi plukker opp, den utnytter oss.

9092309[/snapback]

Jeg plukker aldri opp dritten fra hunden min, kanskje derfor hun pleier å dekke dritten med jord.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

det virker som katter er mere slu... de tenker bare på seg selv og gjør som det passer dem vist de vil "kose" kommer denår de vil, de er sin egen sjef(for det meste).

 

hunder er mer so små barn. de vil alltid leke å ha det gøy... det er og meget stor variasjon i inteligens blandt hunderaser: bulldog og bordercollie...

 

katter er ganske likt fordelt....

 

stammen min går till katter :tease:

 

 

Edit: masse skrive leif

Endret av 2badle
Lenke til kommentar
Synes det er ekkelt å ta i bæsj selv om jeg har pose på hånden.

Klarer bare ikke gjøre det.

9102011[/snapback]

Visst driten ikke ligger midt på fortauet, men feks. 1 m i gresset ved siden av, synes ikke jeg det er noen grunn til å ta det opp. Fordi det er ingen grunn til at folk skal gå å traske på siden i stedet for å gå rett frem på fortauet. :whistle:

 

 

Når det gjelder hvem som er smartest, vil jeg si kattene.

Fordi at de klarer seg utmerket alene og er ikke avhengig av mennesker.

 

Edit: De fanger mus og fugler ganske lett (tro meg) ;)

Tror hundene ville hatt ett større problem å finne mat.

Endret av Bushmills
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå hunder kan være veldig smarte. Hunden min er en veldig smart hund. Hun er vanligvis veldig pliktoppfyllende. Men av og til hender det at hun stikker av. Fellesnevneren for alle rømningsforsøkene hennes er at hun alltid stikker av til matbutikken ca 400m fra der jeg bor. Eieren av butikken har måttet jage henne ut av butikken flere ganger.

 

Vet ikke hvordan hun har fått det for seg at maten kommer fra butikken. Hun har aldri vært innom butikken før hun begynte å rømme dit. Kan ha noe med lukten å gjøre..

 

Ellers kan jeg lære henne nye ting iløpet av få minutter, enda hun er over 6 år.

 

Men om katter er smartere vet jeg ikke. Jeg syns iallefall katter gjør mye rare ting jeg ikke klarer å se logikken i. Nå er det vell kanskje ikke gjort forsøk på hvor smart katter kan bli(?), men har hørt om hunder som har kunnet forstå over 200 ord. Ganske uttrolig!

 

Edit: at hundene ikke klarer seg like godt som katter kan ha noe med at de ikke har like mange instinkter som katter. De hundene med "mest" instinkter (f.eks. noen typer polarhunder), har jo lett for å finne seg mat. Man ser jo f.eks de hundene til han NRK fyren som krysset Alaska. De jaktet jo på elg og alt mulig :D

Endret av Majestixx
Lenke til kommentar

Har alltid følt at katter er smartere. De er mer selvstendige. At de ikke er like avhengige av oss mennesker betyr da ikke at de er mindre intelligente, tvert imot... Hunder er nok mer sosiale, men slik jeg ser det fremstår katter som mer intelligente dyr. Katter viser følelser. At den ene vår er deprimert for tida ser jeg i øynene dens...

 

Den ene katten vår var stengt inne i stua (ved en feiltagelse) en hel dag uten kattesand... Det er lenge for en stakkar pus, men i stedet for å pisse et hvilket som helst sted pissa hun på feiebrettet og ikke en dråpe hadde komt utforbi... Som de stille dyrene de er har vi greid å stenge dem inne flere ganger. Nylig var den samme katten stengt inne i uthuset (uryddig og noe møkkete sted) i timevis, men hun hadde holdt seg i evigheter. Da vi kom hjem og fant henne kom hun først inn og spiste litt, før hun hinta at hun ville ut for å gjøre fra seg...

 

Den yngste katten vår har litt hund i seg. Vi kan kaste ting bort og hun henter det til oss igjen. Dette skjer skjelden, men det er morsomt når hun gjør det. Hun bærer rundt på store doruller og andre "kjekke" ting hun måtte finne. Dessuten elsker hun sko og liker å slikke oss på nesen... Liker også å susse oss i trynet... Hun er morsom,kjærlig og sosial, selv om hun selvsagt er selvstendig og egenrådig også... Da hun var yngre pleide hun å følge etter oss over alt hvor vi gikk... Snål pus...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...