Gå til innhold

smartest hund eller katt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skjølv synes eg hunder virker smartest. dei viser litt meir følelser, og du kan lære dei ting. noe som er ganske umulig med ein katt. har både katt og hunder i huset, og har merket meg kor glad hundene kan bli når ein kommer hjem og sånt, og kordan dei reagerer når du seier/gryler noe til dei. kattene virker som dei lever meir sitt eget liv. så stemmer på hunden eg :)

Lenke til kommentar

Katter er kanskje litt mer egoistisk enn hunder. Og at de, ja, lever sitt eget liv, som du sa.

 

Hunder viser følelsene sine mye klarere. For meg virker det som om hunder er litt mer leken. Jeg tror også at hunder har litt større hjerne enn katten, i forhold til resten av kroppen. Hunder trives nok ganske godt i lag med oss mennesker, de er gladere i oss, rett og slett. Hunder vil gå tur med deg, katter vil gå hvor de vil...

Lenke til kommentar
Katter er kanskje litt mer egoistisk enn hunder. Og at de, ja, lever sitt eget liv, som du sa.

 

Hunder viser følelsene sine mye klarere. For meg virker det som om hunder er litt mer leken. Jeg tror også at hunder har litt større hjerne enn katten, i forhold til resten av kroppen. Hunder trives nok ganske godt i lag med oss mennesker, de er gladere i oss, rett og slett. Hunder vil gå tur med deg, katter vil gå hvor de vil...

9087347[/snapback]

Det kommer ikke ann på hvor stor jerne dem har da??

Lenke til kommentar
skjølv synes eg hunder virker smartest. dei viser litt meir følelser, og du kan lære dei ting. noe som er ganske umulig med ein katt. har både katt og hunder i huset, og har merket meg kor glad hundene kan bli når ein kommer hjem og sånt, og kordan dei reagerer når du seier/gryler noe til dei. kattene virker som dei lever meir sitt eget liv. så stemmer på hunden eg :)

9087303[/snapback]

Absolutt ingenting av det du nevner her har med intelligens å gjøre.

 

Katter og hunder sin forskjellig oppførsel har nok ikke med intelligens å gjøre, men med hvordan de er. Hunder er avhengi av andre, sterkt flokkdyr og knytter til familien sin. Katter er mer individualistiske og føler nok ikke så sterke sosiale behov for å kommunisere med menneskene sine(unntaket: er behov som mat, osv :p). Men dette trenger ikke bety at katter ikke er like smarte.

 

Selv er jeg veldig usikker på spørsmålet, sett både katter og hunder som er både dummere/smartere enn den gjennomsnittlige...

 

Det kommer ikke ann på hvor stor jerne dem har da??

Tror nok størrelsen har litt å si jo... :hmm:

9087358[/snapback]

Generel "regel" blant skapninger er at jo større hjernen er i forhold til størrelsen på dyret jo smartere er dem.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Jeg er selv overbevist over at katter er smartere enn hunder. Det er greit at en hund lærer ting veldig fort av andre, grunnen til dette er at hunden naturlig lærer ting av andre i flokken.

En katt derimot er ikke et flokkdyr, og har ikke noen grunn til å lære noe av individer rundt seg. Derfor er det mye vanskeligere å lære en katt noe, fordi den ikke bryr seg. Men katter lærer det den føler er viktig å kunne som f.eks å åpne dører.

 

der viser man hvem som er smartest, en hund tar imot all lærdom uansett hvor idiotisk den er, rull rundt osv, og hunden er alltid villig til å høre på sin mester, noe som gjør hunden til en dum slave.

 

En katt derimot vil aldri gidde å lære idiotiske ting, den lærer bare de tingene som hjelper den å overleve. En katt ser heller aldri på noen som en mester, men bestemmer over seg sev.

 

ang følelser på en katt, tro meg katter viser følelser, men på en annen måte enn hunder. det tar bare veldig lang tid å forstå hva de mener. Etter at jeg flytta ut hjemmefra, så er katta helt i hundre når jeg kommer på besøk, som om den savner meg. Jeg veit også når katta er glad og når den er sur. Nå har jeg bodd sammen med denne katta i 5 år, og lært meg å forstå den. Den følger også ofte etter meg når jeg går rundt i hagen og inne i huset, bare for å være sosial. Den forstår også enkle kommandoer som "nei" og "kom da" hvis jeg ser at katta er på vei til å gjøre noe den ikke får lov til, (hoppe opp på komoder osv) så sier jeg bare nei, og katta finner på noe annet. hvis jeg sitter i en stol og slapper av og katta går forbi, så fungerer det ofte å si "kom da" så kommer katta og koser :)

Lenke til kommentar

mener å ha sett et bilde hvor intelligens på forskjellige dyr blir sammenliknet med mennesker ved hjelp av et diagram hvor den viser størrelsen, ifølge det var selvfølgelig mennesker størst, så var det enten delfin eller ape, av de to dyra vi snakker om i denne tråden var katten smartere, skal se om jeg finner noe liknende fakta på nettet.

Lenke til kommentar
mener å ha sett et bilde hvor intelligens på forskjellige dyr blir sammenliknet med mennesker ved hjelp av et diagram hvor den viser størrelsen, ifølge det var selvfølgelig mennesker størst, så var det enten delfin eller ape, av de to dyra vi snakker om i denne tråden var katten smartere, skal se om jeg finner noe liknende fakta på nettet.

9088408[/snapback]

Smartest etter mennesket er vel grisen?

 

Eksempel på at en katt er dum er at den ikke vet forskjell på om den har 2 eller 3 kattunger.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på det følelsene til katten..

 

Hvis vi drar på ferie, og har katten på et kattehjem i mens vi er borte, når vi henter den igjen, er den enten helt i hundre, eller så er den fornærmet, og snur ryggen til og løfter med rumpa når vi går bort til den, avhengig av hvor lenge vi var borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...