Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows booter ikke etter oppgradering

Anbefalte innlegg

Ok, etter en del slåssing med datan greier jeg å få den til å boote med både HDD og dvd tilkoblet samtidig (var noe master\slave stress før som gjorde at den hengte seg på verifying dmi data pool).

Nå er problemet at datan spør om jeg vil boote windows xp i safe mode eller normalt osv og når jeg velger, så bare starter den på nytt igjen. Da går jeg gjennom samme prosessen og må velge på nytt.. evigvarende sirkel.

Takk på forhånd og bare spør hvis det trengs mer info.

(Skjermkort, hovedkort, Ram og prosessor er skiftet ut)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok.. slet med formatering etter min oppgradering fikk tips om killdisk fra lavasoft. etter det gikk det bra.

9087263[/snapback]

Den nekter å boote fra windows cd'en, så hvorfor skulle den reagere med discen med killdisk?

Lenke til kommentar
Finner du harddisk og å cd rom i bios (og satt cd rom til å boote først)?

9087317[/snapback]

Den finner vel strengt tatt ikke harddisk og cdrommen i bios, men finner dem utenfor. Cd-rom er først i bootsekvensen ja..

Lenke til kommentar

Ut fra hva trådstarter sier, kan han fortsatt ha problemmer forårsaket av dip-switchene på IDE-enhetene.

Anbefaler ham å sjekke følgende:

1) At ikke 2 enheter på samme kabel er satt som master eller slave.

2) Hvis Cable Select er valgt (anbefalt) må dette settes på alle enhetene på en signalkabel. Den enhet som er plassert ytterst på signalkabelen er master.

3) At kabel for harddisk er satt i riktig konnektor på hovedkortet (ikke i evt. raid-konnektore)

4) At signalkabel er satt riktig vei.

Problemet med oppstart kan skyldes problemer med rekkefølge av harddisker/partisjoner som igjen kan være trigget av av switchsettinger/endringer.

Lenke til kommentar
Ut fra hva trådstarter sier, kan han fortsatt ha problemmer forårsaket av dip-switchene på IDE-enhetene.

Anbefaler ham å sjekke følgende:

1) At ikke 2 enheter på samme kabel er satt som master eller slave.

2) Hvis Cable Select er valgt (anbefalt) må dette settes på alle enhetene på en signalkabel. Den enhet som er plassert ytterst på signalkabelen er master.

3) At kabel for harddisk er satt i riktig konnektor på hovedkortet (ikke i evt. raid-konnektore)

4) At signalkabel er satt riktig vei.

Problemet med oppstart kan skyldes problemer med rekkefølge av harddisker/partisjoner som igjen kan være trigget av av switchsettinger/endringer.

9087630[/snapback]

Ok, har prøvd det du har skrevet der. Er det i hele tatt mulig å sette signalkabel feil vei?

Uansett, kan vel skrive litt mer utfyllende.

Når jeg har boota så stopper alt opp etter memory er telt opp, også sier den at den ikke har funnet noen primary master eller primary slave. Så må jeg trykke f1 for å fortsette. Da kommer det opp i farget skrift at den ser en 200gig hdd og en dvd-spiller.

Så stopper den litt på verifying dmi data pool. Etterpå spør den om jeg vil boote windows på vanlig vis eller i safe mode etc. Uansett hvordan jeg velger å boote windows, så restarter den bare og jeg går gjennom alt igjen.

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan se, så booter faktisk maskinen din, den fullfører ikke lastingen av Windows. Sånn sett er det ikke rart at du har fått tips du ikke har bruk for.

Går disken en stund etter at du velger "safemode", eller er det poff borte med en gang? Forsøkt oppstart med logging, og se hvor langt den kommer?

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Etter det jeg kan se, så booter faktisk maskinen din, den fullfører ikke lastingen av Windows. Sånn sett er det ikke rart at du har fått tips du ikke har bruk for.

Går disken en stund etter at du velger "safemode", eller er det poff borte med en gang? Forsøkt oppstart med logging, og se hvor langt den kommer?

9089676[/snapback]

Hvordan starter jeg med logging?

Det går i noen sekunder etter jeg har valgt safemode. Kommer masse tall omtrent en side nedover. Så blir det svart med et flash av en bluescreen, så blir det svart og alt starter på nytt igjen.

hadde vært drittdigg å fått noen svar før 20:00, i tilfelle det er noe hardware som må byttes ut:)))

Endret av Freddox
Lenke til kommentar

Du kan velge oppstart med logging hvs du trykker F8 rett før bootstrap. Vanlig oppstart og safemode skal også være i den menyen. Jeg tipper det er en enhetsdriver og/eller en dll som tuller med deg. Det kan også i og for seg være en feil på harddisken. Du kan kjøre en dc- basert sak og sjekke disken fra denne.

Det at du ikke får bootet fra CD tror jeg ikke har noe med det å gjøre at windows ikke starter. Du må sette boot priority riktig i bios, og sørge for at enhetene er registrert der.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Fant problemet. Av alle ting var det noe så opplagt som at boot priority var feil. Selv om jeg bare har én DVD-ROM var det 2 jeg kunne velge mellom. Unødvendig å si at den stod på feil ROM.

Takk for hjelpen!

Endret av Freddox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...