Gå til innhold

Q-tec er SÅ dårlig, ja!

Anbefalte innlegg

Fikk inn en maskin her, AMD på 1300 MHz, 256 MB minne osv. Sjekka tempen - og 77 grader ja. Rengjøre og legge på ny kjølepasta. Da sank tempen fint.

Sleit likevel med merkelige problemer, som at Memtest86 bare gikk nøyaktig 3 minutter, før maskinen gikk i hvilemodus. Det var også veldig tilfeldig når den ville slå seg på, ettersom jeg koblet fra og til HD og CD-ROMer. Ofte gikk den rett i hvilemodus når jeg slo den på.

Da jeg skrudde ut PSUen for å komme til CPUen (da den skulle rengjøres), så så jeg at det var en Q-tec-PSU på 300W. Hmmmm. OK. Tror kanskje jeg skal prøve å bytte den etterhvert, men må teste litt mer først.

Målte volten på +5 og +12. Joda, det var ca. 5 og ca. 12, men som det hoppa opp og ned da, dog likevel med under +-0,10. Slo av tempmåling for CPU og HK i BIOS. Slo av måling av volt. Samme problemet.

Også bytta jeg PSU - til en gammel, 230W Aopen. Og se der ja - starta fint opp, og nå har Memtest86 gått 10 minutter.

Visste Q-tec var ille, men fyttegrisen - ikke SÅ ille. :ohmy::nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fint at du kan trekke konklusjoner etter å hatt en stk. PSU til test. Slike dyptgripende erfaringer er jo mye å legge vekt på.

Jeg har for tiden 9 maskiner med Q-tec gående, de er fem år gamle, og på vei ut. Vifta har sviktet på en av de, etter drift i 24/7. Kan ikke si jeg er enig i dine konklusjoner. Derimot kan jeg godt skrive flere poster, basert på erfaring på en og en strømforsyning av anerkjente merker som har sviktet de siste årene. Men det gjør jeg ikke, fordi det ikke har noen relevans.

Lenke til kommentar
Så fint at du kan trekke konklusjoner etter å hatt en stk. PSU til test. Slike dyptgripende erfaringer er jo mye å legge vekt på.

Jeg har for tiden 9 maskiner med Q-tec gående, de er fem år gamle, og på vei ut. Vifta har sviktet på en av de, etter drift i 24/7. Kan ikke si jeg er enig i dine konklusjoner. Derimot kan jeg godt skrive flere poster, basert på erfaring på en og en strømforsyning av anerkjente merker som har sviktet de siste årene. Men det gjør jeg ikke, fordi det ikke har noen relevans.

9087131[/snapback]

Da tror jeg du har vært heldig. :) Har lest, bl.a. på dette forumet, om veldig mange som sliter med Q-tec. Ja, dette er min første erfaring, men jeg har lest titalls andres erfaringer med merket også.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sikkert vært heldig med rundt 20 PSU-er fra Q- tec de siste årene. Fellesnevneren er at ingen har sittet i overklokkede maskiner, ei heller er noen tilkoblet lys eller andre raffe detaljer. Og jeg er helt enig med deg at på dette forumet, så er det mange som har erfaring med en Q-tec, eller at de har hørt om en kamerat som har hatt problemer.

Poenget er at hvis en rekke fjortenåringer sliter med Q-tec, betyr ikke det at er en dårlig PSU til vanlig bruk. Det kan bety at de ikke er videre bra til entusiaster, lystilbedere eller andre som fikler mye med maskinen sin.

Til slutt, nei, jeg kjøper ikke Qtec til meg selv, jeg foretrekker å ha litt mer å gå på. Men til svigermor, derimot..

Lenke til kommentar

Har vært borti en maskin som var ustabil, og røyk ved tilfeldige tidspunkter med en Q-tek PSU. Byttet den til en gammel en, og har ikke hørt noe om at maskinen har hatt noe problemer etter det. Jeg har også vært borti et flertall antall maskiner som går som en klokke uten problemer med Q-tek.

Årsaken til dette kan være mye. Det kan være dårlig elektronikk i PSUen som gjør at spenningene ut er ustabile (igjen må jeg nevne at voltmåling med hovedkortsensorer og voltmeter er fullstendig verdiløse til annet enn å se om railen ligger med normal hvilespenning), eller rett og slett at PSUen ikke leverer nok effekt på de aktuelle railene. Meg bekjent mangler endel Q-teker effekt på 12V-railen. Man må veldig opp i den totale effekten før de kan levere nok effekt på 12V-railen. Effekten som kan leveres på 5V og 3.3V-railene er mer eller mindre verdiløse i dagens PCer.

Merk selvsagt at Q-tek ikke oppgir den effekten PSUen kan levere over tid, men bare den effekten den kan levere i noen sekunder (peak-effekt). Dette gjør at en 500W Q-tek tilsvarer ca. en 300W vanlig PSU.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...