Gå til innhold

Tamron 17-50 2,8 eller Sigma 18-50 2,8 ?

Anbefalte innlegg

Sikkert vært diskutert før, men kan jo ha blitt noen nye erfaringer her også, spør jeg: Ser Tamron sitt 17/50 2,8 har fått en del skryt, men er Sigma 18-50 2,8 like bra? Bedre? Sikkert en del synspunkter på dette, håper jeg da!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en interessant problemstilling og en aktuell sammenlikning, men jeg har mine tvil om at mange her på forumet har prøvd begge objektiv skikkelig. Du vil nok få mange svar på at det ene eller andre objektivet er bra, men sikkert få eller ingen vil kunne gi deg en god sammenlikning. Selv har jeg Sigma-en, og er storfornøyd; jeg har skrevet en del om den før.

Hvorfor ikke gå til din nærmeste fotobutikk og prøve dem begge? Se, lukte og føle litt på dem. Ta noen testbilder og sammenlikn dem hjemme på PC-en.

Hvis du har noen spørsmål om Sigma-objektivet, spør meg gjerne. Jeg har ikke det nye "macro"-objektivet, men den tidligere versjonen.

Lenke til kommentar

Enig med ostekjeks. Prøv dem begge i butikk om mulig. De er nok relativt jevnstilte. Jeg hadde samme dilemmaet men havnet til slutt på Tamronen. Jeg er ikke skuffet og heller meget fornøyd.

Jeg hadde Canon 17-40L og Tamronen i mine øyner gir bedre bilder.

Lenke til kommentar
Dette er en interessant problemstilling og en aktuell sammenlikning, men jeg har mine tvil om at mange her på forumet har prøvd begge objektiv skikkelig. Du vil nok få mange svar på at det ene eller andre objektivet er bra, men sikkert få eller ingen vil kunne gi deg en god sammenlikning. Selv har jeg Sigma-en, og er storfornøyd; jeg har skrevet en del om den før.

Hvorfor ikke gå til din nærmeste fotobutikk og prøve dem begge? Se, lukte og føle litt på dem. Ta noen testbilder og sammenlikn dem hjemme på PC-en.

Hvis du har noen spørsmål om Sigma-objektivet, spør meg gjerne. Jeg har ikke det nye "macro"-objektivet, men den tidligere versjonen.

9088047[/snapback]

Fikk tak i et brukt Sigma, den samme som du har. Får det om et par dager. Så det bestemte valget. Ser du er fornøyd, så da regner jeg med at jeg har gjort et bra valg. Noen tips kanskje?

Lenke til kommentar

catsam:

Kan vi få se noen testbilder med 18-50mm f2.8? Kjøpte du den nye med "Macro" betegnelsen? Er spennende å se hva brukte Sigma kan få til, jeg vet iallefall jeg solgte mitt fordi det var skrap!

oivind_dale:

Om du tenker på solblender, så følger det med Tamron ja.

Hva skjedde med Nikon 17-55mm??

På en Tamron 17-50mm ville jeg gitt beng i UV-filter og heller hatt på solblenderen kontinuerlig.

Lenke til kommentar

Svein Gunnar

Nikonen står høyt i kurs ennå den :)

Men nå har jeg føcka det til med de to damene mine, som nå plutselig vet om hverandre. Da har jeg jo ikke reisefølge lenger, og vet ikke om jeg tar turen til statene (derfor jeg ikke er på Kjerag nå heller).

Å kjøpe Nikonen i Norge er galskap. Har nok av utgifter, og kan ikke rettferdiggjøre et kjøp til 11-12k (inkludert filter).

Har nok av andre ting å bruke pengene mine på :)

Lenke til kommentar

.. som å lappe sammen privatlivet ditt .. hehe

Kanskje like greitt å vente med Nikon- om du da ikke har behov til å dra rundt på noe digert foran kamera. Men da burde du jo heller vurdere Nikon 28-70mm f2.8 AF-S som du kan se her helt til høyre på en Fujifilm S5:

Lenke til kommentar
:!:  Det fremstår etter hvert som et mysterium at du i det hele tatt får deg noen damer. Tenker da på dette + ditt estimat over hvor lenge du varer i sengen.

9103637[/snapback]

Jeg har meget høy sosial verdi :cool:

Fet bil, penthouseleilighet, kul hund, vaskebrett og et par mill på bok teller nesten ikke når du har så høy sosial verdi som jeg har :)

Jeg innrømmer at jeg er som hvithaien. Jeg dør i fangenskap, mister evnen til å ta til meg næring. Jeg må jakte for å overleve ;)

Lenke til kommentar
catsam:

Kan vi få se noen testbilder med 18-50mm f2.8? Kjøpte du den nye med "Macro" betegnelsen? Er spennende å se hva brukte Sigma kan få til, jeg vet iallefall jeg solgte mitt fordi det var skrap!

oivind_dale:

Om du tenker på solblender, så følger det med Tamron ja.

Hva skjedde med Nikon 17-55mm??

På en Tamron 17-50mm ville jeg gitt beng i UV-filter og heller hatt på solblenderen kontinuerlig.

9102877[/snapback]

Får ikke den siste med macro nei. Får det i morgen, uten å mene noe om noe en ikke har prøvd synes jeg likevel det er litt hardt å kalle det for skrap. Finnes kanskje dårlige eksemplarer, men i følge en del tester og ellers uttalelser her på dette forumet har Sigma 18-50 2,8 klart seg ganske så bra.

Vel, skal teste det jeg.

Solgte forresten et Canon 17-40 L, synes ikke det holdt til forventningene jeg, også i forhold til prisen. Helt nydelig bygd, men er det nok da?

Sikkert noen som synes jeg er dum i hue når jeg kan mene noe sånt, men ok, det ble bare sånn.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Tamron 17-50 f/2.8 i litt over en måned er var stornøyd. Var? Ja objektivet bestemte seg for å taseg en svømmetur ute i middagsbukta i dag! Siden har ingen sett det :cry:

Tamron er vel det objektivet som gir mest for pengene idag når vi snakker om lyssterk normal-zoom; Sigmaen er like god; eller litt bedre, men prisen i Norge er ihvetfall 500,- for høy. Uansett; velger du en av de så blir bildene bra når du treffer blink.

Tom

Edit: ja

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...