QBab Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Jeg og en kamerat skal bestille en linje til hybelen vår. Den skal da såklart deles på to. Kameraten min er en av de top rangerte i Unreal tournement 99 i verden, og han vil da såklart ha en linje som han kan kose seg med uten lag, spikes og diverse. Vi tenkte på og kansje gå for SHDSL(staving?) for å få god upload i tillegg til download. God upload burde jo vere viktig med tanke på at pcenene våres skal sende i fra seg mye informasjon om hva vi gjør. (skyter, hopper etc) Hva sier spesialistene? Endret 16. juli 2007 av QBab Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hva sier spesialistene? 9086896[/snapback] De er vel i forum-delen "nettverk"? Lenke til kommentar
QBab Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 jasså? Har vi det også? Vel vel, kan en snill moderator flytte feilposten min dit den skal være? Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Sunn fornuft tilsier jo at det skal bli mindre ping siden det blir større upload båndbredde, men spill krever ikke allverdens båndbredde har jeg lest. Jeg venter med andre ord også spent på en ekspertuttalelse. Finner du det ut med å google, så husk å poste! Edit: Faktafeilsensur Endret 20. juli 2007 av kahorn03 Lenke til kommentar
QBab Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Ser ut som det trengs en liten bump her. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Ping er ikke så avhengig av linjetype så lenge du ikke snakker om satellitt eller andre naturlig trege løsninger. DEt er mer avhengig av leverandør, routing og hvor i landet du bor. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Routing? Kan dere noen triks for å få mindre ping med vanlige routere? Åpne diverse porter etc. Lenke til kommentar
r_k Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Videre er SHDSL linking av to kobberlinjer(to fireledere...to ADSL linjer) og tror det kan bli mer ping pga at linjene da må routes. 9090296[/snapback] Ikke helt rett, men men. SHDSL leveres på full aksess. Altså ett kobberpar. Man kan da få max 2.3 mBit hver vei. Normalt sett så har shdsl hatt lavere ping enn adsl, men de høye 2+ hastighetene konkurerer og kan også ha lavere ping tid enn shdsl. Det er vel rimelig vanskelig å fikse på routinga til en ISP, og som agvg skriver så kommer det veldig mye ann på hvor du bor i landet. Hvis du bor i Kirkenes og en annen bor i Oslo, så kan du ikke regne med å ha lige god ping til en server som står f.eks i Oslo. Lenke til kommentar
mar Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Har en stemme i hodet som sier at SHDSL faktisk har litt høyere latency enn ADSL linjer, men det er så difust at jeg kan huske feil. Det som har mest å si for ping tidene er hvor du bor, hvor serveren står og i hvilket nett serveren står i. Her vil det være avgjørende hvem ISPen har avtaler med i forhold til hvor serveren står. Har man peering avtale med Telia Sonera og serveren står i Telia sitt nett i utlandet et sted er det nok bedre muligheter for god ping, men det er mye som kan spille inn her. Linje typen har fint lite og si. Tror jeg kom frem til at jeg hadde ca 2-4ms til DSLAMen. Etter den er alt fiber, ethernet eller ATM mot en gateway(det er den som dukker opp som det første hoppet etter ruteren). Endret 19. juli 2007 av mar Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Kan ikke skjønne at det skal være noen merkbar forskjell om man velger en ADSL2+ eller en SHDSL linje. Routingen er vel den samme fra sentralen og dermed også ping. Synes ikke prisforskjellen står i forhold til resultatet. De forskjellige ISPene vil ha litt forskjellig routing og jeg ville sjekket hvilken ping man får fra f.eks Telenor, Ventelo, NGT hvis de har eget utstyr i sentralen. Mitt inntrykk er at de store ISPene har stort sett brukbar ping, mens de mindre som f.eks bruker Banetele er temmelig slappe i forhold. I Kr-sund hvor jeg bor har ping til www.uio.no endret seg vesentlig (i positiv retning). Ligger nå på 16ms med NGT mot ca 25 for ett år siden. Man bør forøvrig sjekke mot de serverne man bruker mest. Routing til utland kan variere fra ISP til ISP. Med to som gamer ville jeg forøvrig satt på netlimiter eller en annen form for QoS slik at begge blir fornøyde. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Netlimiter? Jasså, hvordan fungerer det? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Se her: http://www.netlimiter.com/ Lenke til kommentar
Firat Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 SHDSL är verkligen att anbefalla om prioritering #1 är BRA ping. Med SHDSL får du (precis som med fiber) 0ms mot sentralen, full duplex och extremt lite pakketap (loss), choke etc. Med ADSL/ADSL2+ har du alltid ca 6-7ms som bäst mot sentralen, och generellt sett mye mer stöy än på en SHDSL-linje. Nackdelarna med SHDSL är dock: 1. Kostar mye mer 2. Du kommer inte i närheten av nedlastingshastigheterna du har med ADSL2+ kombinerat med bra linjelengd mot sentral. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Det stemmer ikke at du får 6-7ms mot sentralen. Faktisk så kan et signal flytte seg inntil 300000m på 1ms. (3*10^8 x 10^-3) Forsinkelse oppstår hvis man har mye trafikk på linjen den ene eller begge veiene. En slik forsinkelse kan like gjerne skje med en symmetrisk linje som en asymmetrisk. Hvis man f.eks laster ned 2,2Mbit og opp 200Kbit vil faktisk en ADSL2+ linje gi MYE bedre ping enn en SHDSL linje... Lenke til kommentar
Firat Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Jag har suttit på minst 10 olika ADSL-uppkopplingar med ungefär lika många ADSL-modem och aldrig haft under 6ms mot sentralen när jag kör tracert. Anledningen beror inte på linjelengd (för akkurat som du skriver, kan du i teorin flytta en signal 300km på 1ms), utan på ADSL-tekniken. Sen om just den begränsningen ligger i modemet eller i DSLAM kan jag dessverre inte svara på. På SHDSL får jag däremot 0-1ms utan problem, så som sagt, er inte linjelengden som setter den begränsningen. Som tidigare nämt här blir routingen från sentralen uansett densamme, bara att du kan räkna med mindre stöy på en SHDSL-linje. Men så länge du inte bor allt för långt från sentralen, är ADSL det jag skulle anbefalla. Spelar inte så stor roll om du har 10 eller 15ms på spelservern i Oslo, när du får lasta filmer i 2mb/s istället för 250kb/s :-) Lenke til kommentar
mar Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Jag har suttit på minst 10 olika ADSL-uppkopplingar med ungefär lika många ADSL-modem och aldrig haft under 6ms mot sentralen när jag kör tracert. Anledningen beror inte på linjelengd (för akkurat som du skriver, kan du i teorin flytta en signal 300km på 1ms), utan på ADSL-tekniken. Sen om just den begränsningen ligger i modemet eller i DSLAM kan jag dessverre inte svara på. På SHDSL får jag däremot 0-1ms utan problem, så som sagt, er inte linjelengden som setter den begränsningen. Som tidigare nämt här blir routingen från sentralen uansett densamme, bara att du kan räkna med mindre stöy på en SHDSL-linje. Men så länge du inte bor allt för långt från sentralen, är ADSL det jag skulle anbefalla. Spelar inte så stor roll om du har 10 eller 15ms på spelservern i Oslo, när du får lasta filmer i 2mb/s istället för 250kb/s :-) 9156877[/snapback] Sikker på at du ikke målte PC til ruter tider på SHDSL? Er ikke 0-1ms på SHDSL. Noe jeg er 100% sikker på. Har jobbet med dette her og når man er på innsiden av nettverket kan man teste responstider mellom modem/ruter og DSLAM, og den var ikke 0-1 ms på SHDSL linjer. Edit: Du kan jo legge ut en traceroute fra en slik linje. Endret 27. juli 2007 av mar Lenke til kommentar
Firat Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Ja helt sikker på att jag målte modem - DSLAM. Med rätt konfiguration är det inga problem, när du kör på en SHDSL-linje. Lenke til kommentar
mar Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Ja helt sikker på att jag målte modem - DSLAM. Med rätt konfiguration är det inga problem, när du kör på en SHDSL-linje. 9157976[/snapback] For all del, legg det ut så får vi se det. Endret 27. juli 2007 av mar Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Tja, nå støtter ikke ADSL2+ Fast Mode, kun Interleave. Interleave er en mer kontrollerende måte mht signalering på DSLAM og øker latency med typisk 5-10 ms. Vanlig ADSL og SHDSL bruker Fast Mode. Uansett er det som de fleste sier geografi som avgjør. Stort sett går all trafikken over fiber etter DSLAM, og da går jo pakkene med tilnærmet lysets hastighet. Antall routerhopp er ikke så viktig lengre, da de fleste ISP'er har kraftige routere som router i hardware og dermed har samme hastighet på routingen som switching. Fiber helt er det som gir aller lavest latency, en DSLAM introduserer alltid noe ekstra latency. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Tja, nå støtter ikke ADSL2+ Fast Mode, kun Interleave. Interleave er en mer kontrollerende måte mht signalering på DSLAM og øker latency med typisk 5-10 ms. Vanlig ADSL og SHDSL bruker Fast Mode. 9159349[/snapback] Seriøst? Isåfall har jeg jo bare å nedgradere til adsl igjen med en gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå