Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: nissan Patrol


Anbefalte innlegg

Får vel slenge ut litt bilder av ny-biln..

 

Bilen er en 1985 Nissan patrol K160, kort utgave som er ombygd fra L28 (2,8 bensiner) til SD33T (3,3TD). Kjøpte den usett i lillehammer. Bor selv i Tromsø..

 

Bilen så flott ut på bildene, det samme gjorde den i virkeligheten.. 150 mil senere begynte jeg å grave litt i bilen. Fant litt av hvert for å si det sånn..

 

post-23605-1184623745_thumb.jpg

 

post-23605-1184623782_thumb.jpg

 

post-23605-1184623809_thumb.jpg

 

I virkeligheten ser den slik ut:

 

post-23605-1184623853_thumb.jpg

 

post-23605-1184623897_thumb.jpg

 

post-23605-1184623930_thumb.jpg

 

Kan si det slik at det var MYE rust som var skjult under glassfiber og tectyl.. Har holdt på nå i 3 uker med intens rustsveising. Begynner endelig å se begynnelsen på slutten..

 

For å følge med på oppbyggingen kan dere følge linken under..

 

http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=79388&st=0

 

Photobucket sliter litt for tiden, så det er ikke sikkert bildene kommer opp i tråden...

Endret av wazzza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg hadde skygget unna om jeg hadde funnet så mye juks og fanteri på en bil. Heldigvis har jeg en håndholdt metalldetektor for å finne slikt humbug.

Uansett det er imponerende at du begir deg ut på en slik omfattende jobb, for rustsveising er ikke noe morsomt selv om det er for en god sak. Håper for all del at du ikke betale for mye for den...

 

*Grøss*

 

 

Edit: Lykke til. :)

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Skylder ikke på forrige eier.. han hadde ikke eid bilen lenge og hadde ikke gjort noe annet enn å smurt opp smørepunktene og skiftet olje. Er heller den forrige gnomen før selger som er synderen i denne saken.. Er ferdig med ramma fra midten og bakover nå. Er der det er mest rust.. Skal sveise opp det siste stykke jeg jeg vet av nå før EU-kontroll. Etter det blir det montering av 4stk 9" 1000-metringer i grillen, samt sveiseing av rak 3" eksos med utløp rett foran vesntre bakhjul :p har orginalt anlegg nå, bare uten potte.. ca. 1,5 meter med rakt rør.. Digg lyd, hører plystringen fra 1000 o/min opp til 3K. Da overdøves det av raklingen av 6`ern :p

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Dårlig med oppdateringer her... har gjort endel med bilen denne høsten.. Ramma er ferdig sveist, karosseriet er ca. halvferdig.. Skal bygge nye hjørner bak til våren.. Hevesett skal bestilles og drømmer om å overhale motorn.. Kjører 1,3 bars laddetrykk nå.. Har minst ei dårlig dyse, så motoren fjusker litt...

 

DSC00751.jpg

 

DSC00754.jpg

 

DSC00768.jpg

 

DSC00778.jpg

 

IMG_0806-1.jpg

 

IMGP0369.jpg

 

DSC00738.jpg

 

 

IMG_0676.jpg

 

IMG_0674.jpg

 

IMG_0673.jpg

 

DSC00596.jpg

Lenke til kommentar

3" anlegg ja.. Raka rør.. Lader tidligere enn orginalt ja, men har fortsatt ikke fullt laddetrykk før på 2200 o/min. Cluchen er dårlig og har ny liggende.. Venter på ny tettering til veiva i bakkant. Blir å bytte den samtidig som girkassa er nede...

 

Hornene er litt for lyse.. Blir bytta ut med noen med dypere tone etterhvert, men det ligger langt ned på prioritetslista...

Lenke til kommentar
Feet bil, det skal sies.

 

Men har du fått trukket opp noen med vinch'n da? eller deg selv for den saks skyld?

 

Takker )

 

Har for det meste berga meg selv med den :p Satser litt mere når jeg kjører alene siden jeg har vinsjen... Senest i går faktisk. Ha vinsja et par kompiser i tillegg... Kjekt å ha ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skjer veldig lite om dagene.. Er pisskaldt ute og IDIOTENE i mesta/vegvesenet salter fan meg veiene... Skulle hatt juling hele gjengen... Ingenting er verre å kjøre på en saltslaps.. Gode fine snødekte veier er supert å kjøre på....

 

Montert et par ekstra instrumenter på dashen... For å unngå å lage en masse hull oppå der har jeg skrudd ned ei 6mm aluplate i noen orginale hull og skrudd instrumentene fast oppå der.. Kommer CB-radio til høyre for instrumentene.

 

DSC00815.jpg

Endret av wazzza
Lenke til kommentar
Ja veisalt har ikke noe for seg her nord, bare trøbbel... Synd at turbolyden forsvant når du satte på potta, syntes det var tøft :p , men hva gjør enn ikke for å holde fred med naboene...

 

Holder på å designe en bypassventil til eksosen slik at jeg kan kjøre eksosen forbi potta.. Reiser ut i nordsjøen på jobb i morgen, så får se om jeg får laget ventilen der ute...

 

Det siste brommet før lyddemperen ble montert.

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det skjer litt småtterier.. Endelig fått hevesettet :yes: Fått sveist litt i dørken på passasjersiden. Har penslet på fosforsyre rett på sveisen og deretter primer.. Oppå der har jeg hatt på karosserikitt for å forsegle sveise skikkelig. Når det er herdet skal jeg pensle på arcanol. Det samme blir gjort på begge sider av sveisen...

 

IMG_5794.jpg

 

IMG_5799.jpg

 

IMG_5800.jpg

Lenke til kommentar

Da er hevesettet montert med flott resultat... Hele jobben tok ca 8 timer. Alt satt som forventet temmelig godt fast.. Spesielt U-boltene på bakakslingen... Trodde jeg skulle drite meg ut opptil flere ganger.. :p Har montert med orginale sjakler.. Har ikke fått sjaklene fra BGnor enda...

 

Målte avstanden til bumpstop fremme før og etter.. Før: 1,5cm. Etter 10cm.. Bak var hevingen moderat..

 

Har kjørt litt med bilen i nå ikveld og er meget fornøyd... Tight og fin å kjøre, men noe stiv.. Har ingenting i bilen nå for å eliminere alle skranglelyder.. Slår ikke nedi i fartshumper eller skjøtene på brua over til øya her..

 

Her er litt bilder. Tok ingen bilder av selve monterngen.. Er ikke SÅ spennende at det gjør noe... Gamlingene er i Bergen og har kameraet der så det ble mobilbilder dessverre :(

 

DSC00857.jpg

Fram-fjærene. Orginal VS OME med ekstra fjærblad

 

DSC00860.jpg

Bak-fjærene. Orginal VS OME HD

 

DSC00856.jpg

FØR heving

 

DSC00861.jpg

ETTER heving :D

Lenke til kommentar

De orginale fjærene så ut som de burde vært "pensjonert" for minst 10år siden, resultatet er det ingenting å si på. :) Om det

blir et bremsespor eller 2 gjør ingenting, er for en god sak vettu :p Skal selv bytte ut nedsigne fjærer, tror/håper jeg blir

å få det litt lettere da jeg har spiral og ikke blad fjærer.

 

Får se om jeg ikke tar meg en tur til tromsø i.l av sommeren. ;)

Lenke til kommentar
De orginale fjærene så ut som de burde vært "pensjonert" for minst 10år siden, resultatet er det ingenting å si på. :) Om det

blir et bremsespor eller 2 gjør ingenting, er for en god sak vettu :p Skal selv bytte ut nedsigne fjærer, tror/håper jeg blir

å få det litt lettere da jeg har spiral og ikke blad fjærer.

 

Får se om jeg ikke tar meg en tur til tromsø i.l av sommeren. ;)

 

Resultatet ble bra.. Bilen har faktisk sluttet å spore HELT.. Du kan jo hente litt inspirasjon til runnern din av knut her i byen.. Han har bygd en med stiv foraksling og 39" hjul.. Er i 4wheel drive denne måneden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...