Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Toshiba Satellite A10 finner ikke harddisk

Anbefalte innlegg

Min bærbare Toshiba PC finner ikke harddisken. Problemet oppstod etter at jeg skulle installere OS på en kompis sin maskin som ikke hadde CD-ROM.

Jeg tok harddisken hannes og satte den i min maskin, maskinen min ville ikke finne harddisken. Etterpå satte jeg harddisken min tilbake i min egen maskin, men da viste det seg visst at den ikke ville ta imot harddisken min heller. Istedenfor kommer det bare opp noe "Intel boot agent" greier som visst nok skal være klient for oppstart via nettverk (som står etter HDD I boot prioritetslisten).

Jeg fjernet batteriet og strømkabelen fra PCen, og åpnet diverse deksel under maskinen for å se om jeg kunne finne knappebatteriet for å få nullstilt PCen skikkelig. Jeg fant ikke batteriet, men da jeg hadde fått skrudd alt på plass igjen og skrudde på maskinen, startet den som normalt. Senere fant vi ut at vi skulle prøve å sette i hannes harddisk engang til og formatere (hihihi....), men da oppstod bare samme feil igjen, og denne gangen ville heller ikke PCen boote etter jeg hadde rotet frem og tilbake slik som jeg gjorde forrige gang. (dårlig ide.)

Harddisken til kompisen min fungerte fint i hannes maskin, så jeg vet at det ikke er den det er noe gale med. Jeg har hatt mange forskjellige harddisker i maskinen min uten å ha noen problemer med det. Jeg satte i en windows CD for å sjekke om den fant harddisken med både min og hannes harddisk i, begge gangene kunne den ikke finne harddiskene, altså problemet er ikke at det ikke er OS på harddiskene.

Så da er spørsmålet om maskinen er ødelagt eller om det er noen innstillinger som går an å fikse på. Det som er merkelig er at maskinen plutselig begynte å fungere igjen etter første gangen feilen oppstod, og at dette ikke skjedde andre gangen. Kanskje IDE kontrolleren fikk seg en liten trøkk den første gangen, og kom seg etterhvert, men at den ikke klarte en trøkk til? Håper noen kan hjelpe meg, jeg trenger virkelig den maskinen, og den var ikke billig den gangen jeg kjøpte den :-(

Edit: En ting til jeg vil nevne er at når jeg starter maskinen uten harddisken i, kommer det opp en IDE Error melding på skjermen, mens den ikke kommer når harddisken står i, så maskinen vet på et vis at harddisken er koblet til.

Endret av neutron88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...