Gå til innhold

Powerbook med 15,2" eller 17" skjerm?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg, skal bytte til Mac. Ble en smule forelsket i både os og selve maskina da jeg så den :)

Problemet er om jeg skal velge 15,2" eller 17". Ser ikke selv poenget i en 17" lcd skjerm og da blir også maskina unormalt stor til en bærbar å være (syntes nå jeg da). Pluss at den koster en del mer, pluss at den ikke kommer før i Mars..noen som har 15,2" modellen og er fornøyd?

Vurderer 1ghz modell med superdrive og Ati 9000 64mb skjermkort. Godt/dårlig valg?

Ser også at 17" modellen har 800mbit firewire, mens 15,2" modellen har 400mbit firewire. Vil jeg få bruk for det? Har nemlig en ekstern firewire disk, men den vil vel ikke ha noen høyere ytelse med 800mbit?

Dessuten så har jo Powerbook innebygd Wlan. Hvilken standar bruker de? Har nemlig en 802.11b router her hjemme, vil den kunne få kontakt med Powerbook'en?

Takknemlig for konstruktive svar!

Hvordan er det med gratis programvare til Mac? Finnes det mest elementære rundt på nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser også at 17" modellen har 800mbit firewire, mens 15,2" modellen har 400mbit firewire. Vil jeg få bruk for det? Har nemlig en ekstern firewire disk, men den vil vel ikke ha noen høyere ytelse med 800mbit?

Nei, men ønsker man å koble harddisk og f.eks. et DV kamera til firewire samtidig har det jo en viss verdi...

Lenke til kommentar

Egentlig er ikke 17" så mye større, da den er veldig bred (widescreen) og dermed ikke blir et stort monster.

Enig med de andre her at FireWire800 ikke vil ha noe betydning om du ikke har enheter som støtter dette (har enda ikke kommet særlig mange slike på markedet).

Når det gjelder den trådløse standarden på de nye Macene, så er dette 802.11q som både støtter 54Mbit/s og er bakoverkompatibel med 802.11b (11Mbit/s), slik at disse maskinene fint kan fungere sammen med din eksisterende basestasjon.

Om du har flere maskiner i nettverk, vil det kanskje være en ide å også kjøpe den nye airport basestasjonen som støtter 802.11q, slik at du får opptil 54Mbit/s (teoretisk) overføring mellom maskinene. Denne basestasjonen var ikke så fryktelig dyr.

Arcade

Lenke til kommentar

Det kan jeg ta etterhvert som jeg får lønning neste mnd egentlig :)

Men er Mac noe å satse på? Jeg spiller ikke, hører på musikk, liker pene bærbare etc. Kanskje litt WC3 bare, men det finnes jo til mac.

Er den verdt 26k? :) Eller burde jeg heller kjøpe råskinn av en x86 bærbar istede?

De er jo ikke halvparten så pene egentlig...

Lenke til kommentar

Men hva med programvare utvalget? F.eks winamp, dvd programmer etc?

iTunes - mye bedre en winamp. (Personlig mening selvfølgelig, men tror ikke det er mange som vil være uenige).

DVD: DVD-player følger med selvfølgelig. iDVD følger med Mac'er med DVD-brenner...

Mer info om medfølgende software her.

Lenke til kommentar

Det bringer opp et par andre interessante spm.

Er superdrive noe å spare på? Eller er det mer "tøft" enn nyttig. Burde vel holde med en dvd/cdrw spiller?

Hvor mye raskere er egentlig en G4 1ghz iforhold til en G3 800Mhz?

Ibook er jo ganske mye billigere enn Powerbook.

Er det noe å satse på?

Lenke til kommentar

Er superdrive noe å spare på? Eller er det mer "tøft" enn nyttig. Burde vel holde med en dvd/cdrw spiller?

Kommer ann på deg det. Hvis du aldri ser for deg at du kommer til å brenne DVD'er av egne filmer eller bruke den for backup kan du jo like gjerne droppe den.

Hvor mye raskere er egentlig en G4 1ghz iforhold til en G3 800Mhz?

De nyeste G3'ene (i iBook) er ikke så veldig mye tregere til vanlig bruk. MEN de mangler 128-bits instruksjonssettet Altivec. Programmer som benytter seg av dette går markant raskere med en G4.

Lenke til kommentar

Litt off-topic:

Jeg sikler på PB sjøl og ble glad når så en nyåpna MAC-butikk her i Stavanger. Den kom nesten samtidig med meg! Men jeg ser at PB'ene med G4 har SDRAM mot DDR-RAM på de stasjonære G4-maskinene. Er SDRAM'en en liknende brems som det er på Athlon XP og P4?

Jeg hadde nok personlig gått for 17" da mange filmer kommer i widescreen + det andre "småtteriet" som følger med (f.eks. 800Mbit firewire)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...