Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvorfor er harddisken full?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tre partisjoner på harddisken min.

Den ene, der hvor jeg har windows, tmp-filer og programmene mine installert er nå ifølge "properties" nesten full, dvs 20 GB brukt.

I virkeligheten, når jeg ser hvor mye plass alle mappene og filene tar kommer dette på 12 GB. Og da viser jeg skjulte og systemmapper. Og det er medregnet hiberfil.sys og pagefil.sys :yes:

Har brukt SequoiaView for å se innholdet på disken, men den viser bare det samme som Explorer.

Så hvor i huleste er de siste 8 GBene? :hmm: Det skulle jeg gjerne visst...

Kan det ha noe med at jeg lagrer BitTorrent-filer der? Ser ikke hvordan, men...

All hjelp settes stor pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å kjøre chkdsk på disken? Skjer ofte at den beregner feil diskstørrelse, da må man kjøre chkdsk for å fikse det.

Gå til Start > Kjør, skriv inn 'cmd' og trykk OK

Skriv så inn 'chkdsk c: /F' (hvis C: er stasjonen du vil fikse)

Du vil da få melding om at stasjonen er i bruk, og bli spurt om du vil kontrollere disken under neste oppstart, trykk 'J' for Ja, og restart maskinen.

Maskinen vil scanne for feil under oppstart og forhåpentligvis fikse feilen.

Lenke til kommentar

Ok, kjørte chkdsk som anbefalt...

Windows informerte da om sletting av filer og erstatting av en hel del feile sikkerhetsfiler eller noe. Det tok ca en halvtime.

Så når windows tilslutt startet så det ikke bra ut... :(

Har ikke oversikt over hvor mye som ikke fungerer nå. Det er masse som bare er "borte" på en måte. Vet ikke hva som er feil, men det i hvert fall mye mer alvorlig enn manglende GBs nå... :no: vil derfor ikke anbefale andre å kjøre chkdsk...

Jeg har kjøpt ekstern harddisk (320GB for 600kr på Elkjøp :w00t: ). Så jeg håper det vil fungere å overføre all dataene mine. Er det noen som vet om jeg kan fikse det som har skjedd? Ellers ser jeg meg nesten bare nødt til å reinstallere Windows...crap. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Chkdsk er anbefalt og kjøre da det løser mange feil i filsystemet, grunden til at du muligens har fått problemer med programmer etc etter at du kjørte det er fordi en eller flere viktige filer for de programmene har vært skadet å chkdsk har da prøvd og reparere dem eller slettet/flyttet dem.

Kan også være at disken din er skadet og den har stengt sektoren fra å bli lest selv om ikke alt der var ødelagt.

Bruker Chkdsk daglig på jobben og kan ikke si jeg har kommet over noen pc'er som har tatt skade "file corruption" av og kjøre det.

Endret av Loc Dogg
Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at chkdisk kan være et nyttig hjelpemiddel, men i mitt tilfelle virker det å ha vært en katastrofe. Alt (i hvert fall nesten alt) fungerte noenlunde bra før jeg kjørte det, og nå gjør det det ikke. Derfor bør man i min mening være føre var når man kjører det :thumbup:

Lenke til kommentar
Bruk TreeSize til å se hvilke mapper som tar plass osv. Genialt program.

9087853[/snapback]

Jeg brukte SequoiaView som går ut på det samme...Det er en veldig praktisk grafisk fremstilling av hva som tar plass på disken, men den viser også kun 12 GB, og ikke 20...

Lenke til kommentar

Mulig det er harddisken din som begynner å bli dårlig.

Sjekk hvilket merke harddisken din er, gå til hjemmesiden til produsenten på nettet og last ned verktøy for feilsøking på harddisk (alle store produsenter har egne proram som sjekker harddisken for feil). Om det er en ny disk med garanti så får du da stort sett ny disk uten noen spørsmål om du viser til feil du får med disse verktøyene. Mange vil også be deg kjøre chkdsk før du feilmelder harddisk.

forresten så er det stort sett både lurt og trygt å kjøre chkdsk så om du har fått flere problemer etter å ha kjørt det så vil eg tro det er fordi du enten har hatt mye rusk/virus på maskinen eller at harddisken begynner å bli dårlig. I disse tilfellene mått du da uansett snart ha bytta disk eller reinstallert widows og er da en fordel om du finner ut av problemet nå.

Litt surt om man har mange viktige filer på harddisken og ikke gidder bry seg om feilsymptomer de ofte har før de krasjer og ender opp med å miste alt som er av data.

Lenke til kommentar

Om du kjører Norton på maskinen kan det hende at norton tar vare på filer som du har slettet en gang i tiden.

Folder options - Show all files - sjekk i trashcan folderen på disken og gå manuellt inn og slett dritten!!

Har opplevd det mange ganger før jeg gikk helt bort fra Norton..

Lenke til kommentar

Hei.

System recovery under mappa "system volume information" kan inneholde en masse GB med gjenopprettingspunkter. I så fall kan nok eldre punkter trygt slettes.

Ellers er jeg enig i at det er trygt og lurt å kjøre chkdsk. Det du burde gjøre før kjøring er å ta backup av viktige ting i forkant. Chkdsk vil prøve å rette opp feil på disken, og filer kan da bli korrupte. I så fall kan du stå forran et HD- crash.

Lenke til kommentar
Hei.

System recovery under mappa "system volume information" kan inneholde en masse GB med gjenopprettingspunkter. I så fall kan nok eldre punkter trygt slettes.

Gjennopprettingspungter tar vel ikke plass når dette alternativet er slått av?

Grei regel: Les først, svar etterpå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...