Gå til innhold

Hvem bruker KDE, Gnome?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

KDE

Mye av grunnen til at jeg bruker KDE er Konqueror, og muligheten til å tilpasse alt man måtte ønske.

Men smaken er vel som baken.

Dette syns Linus Torvalds om Gnome:

I personally just encourage people to switch to KDE.

This "users are idiots, and are confused by functionality" mentality of

Gnome is a disease. If you think your users are idiots, only idiots will

use it. I don't use Gnome, because in striving to be simple, it has long

since reached the point where it simply doesn't do what I need it to do.

Please, just tell people to use KDE.

Linus

Lenke til kommentar
Jeg likte ikke Konqueror, vet ikke helt hvorfor. Jeg er så vant til Firefox, og jeg ble bare forelsket i Iceweasel :love:

9186044[/snapback]

Bruker Firefox som nettleser selv, men Konqueror som filbehandler er jo virkelig noe for seg selv. Pent integrert med det meste av KDE applikasjoner. Og så glemte jeg å nevne AmaroK.

Lenke til kommentar

Linus

Synes det er mer idiotiskt å ha fullt av funksjoner mann ikke trenger.

Lenke til kommentar

9186209[/snapback]

Det handler vel om hva man er blitt vant til. Kan egentlig ikke uttale meg om Gnome, da det er altfor lenge siden sist jeg brukte det.

Men det er veldig fint å ha muligheten til å endre på ting hvis det er noe man ikke liker. Ellers så hadde jeg jo kjørt Windows for alt det var verdt.

Lenke til kommentar

Linus

Hva mann trenger eller ikke trenger er ikke saken, hva som er tilgjengelig å endre på er.

I hvertfall min forståelse av hva Torvalds mener.

Teknisk sett er det ingenting i KDE som ikke kan bli løst i Gnome. Uten at jeg bruker Gnome så mye er vel Gconf vel så funksjonsrik som KDE's kontrollpanel; det Torvalds kicker på er at funksjonaliteten i gconf ikke er tilgjengelig "der og da", som i KDE.

Uansett er det kun snakk om hva som man syns er best for seg. Det er da også det Torvalds skriver (se min uthev over), dog burde han kanskje være mindre krass når han kritiserer andres designvalg ut i fra det som kun virker som hans egne meninger.

Eneste som egentlig er idiotisk er å krangle om det..., og å skrive man med to n'er :tease:

Lenke til kommentar

Jeg bruker Gnome fordi det kan konfigureres slik jeg vil ha det og at brukergrensesnittet likevel ser nett og pent ut.

Teknisk sett er det ingenting i KDE som ikke kan bli løst i Gnome. Uten at jeg bruker Gnome så mye er vel Gconf vel så funksjonsrik som KDE's kontrollpanel; det Torvalds kicker på er at funksjonaliteten i gconf ikke er tilgjengelig "der og da", som i KDE.

Det er akkurat det jeg liker med Gnome, man kan konfigurere det slik man vil selv om brukergrensesnittet ikke er fylt opp med ørten knapper. Jeg synes det er et godt designvalg å putte kun de vanligste konfigurasjonsvalgene i selve applikasjonen, og så la de spesielt interesserte lete fram spesielle valg i gconf. På en måten er Gnome enkel å bruke for bestemor og avansert noke for enhver hacker, og det klarer Gnome mens den samtidig ser meget bra ut.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

har brukt Gnome som eneste Desktop på alle mine maskiner i rundt 1/2 år nå, tidligere har jeg brukt KDE to tre år og før det OpenBox, opprinnelig var det tilfeldig at jeg valgte Gnome (hadde tilfeldigvis en Ubuntu cd liggende forrige gang jeg kjøpte ny maskin), men etterhvert har jeg blitt så vant med det at jeg ikke føler behov for noe annet...

eneste jeg virkelig savner fra KDE er KAffeine, dvs det går an å bruke den i Gnome, men den virker ikke i nærheten av så bra, heldigvis dekker VLC de fleste behov...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker Gnome, da det er lettere, enklere, penere og mer intuitivt enn KDE.

KDE føles for meg uoversiktlig og jeg liker bare ikke utseendet og feel-en samt mange av programmene. Veldig mye klønete og unødvendig innviklet utforming av programmer i KDE og ikke minst systemmenyene. Ta f.eks. Rhythmbox; enkelt, rent og ryddig, men ikke hemmet. Noe tilsvarende finner jeg bare ikke til KDE.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke standard på de fleste distroer.
Sist gang jeg leste noe statistikk på dette var det faktisk Gnome som var "standard" jo. Har desverre ikke en link for jeg husker ikke hvor jeg leste det...

Mulig dette har forrandra seg nå da; at det har kommet flere distroer som bruker KDE som standard.

Må nevnes at statestikken jeg mener å huske favnet en god mengde distroer. Er vel rundt 300 registrert på distrowatch.org så......

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke standard på de fleste distroer.
Sist gang jeg leste noe statistikk på dette var det faktisk Gnome som var "standard" jo. Har desverre ikke en link for jeg husker ikke hvor jeg leste det...

Mulig dette har forrandra seg nå da; at det har kommet flere distroer som bruker KDE som standard.

Må nevnes at statestikken jeg mener å huske favnet en god mengde distroer. Er vel rundt 300 registrert på distrowatch.org så......

9256360[/snapback]

Er det ikke slik at man kan velge, alt etter hvilken isofil man laster ned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...