Gå til innhold

Hvem bruker KDE, Gnome?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

KDE er mer likt Windows, Gnome er ikke så likt, og er mer 2D basert enn KDE. KDE er etter min mening tungt og vanskelig å navigere seg mellom dersom man er helt ny med Linux, men KDE har bra intregering mellom filbehandler og selveste miljøet. Gnome er enkler og lettere å finne fram på. Derfor bruker jeg Xfce som er enda letter en begge to, og er ganske likt Gnome, og har i tillegg god støtte for Gnome applikasjoner og Gnome-applets.

Lenke til kommentar
KDE er mer likt Windows, Gnome er ikke så likt, og er mer 2D basert enn KDE. KDE er etter min mening tungt og vanskelig å navigere seg mellom dersom man er helt ny med Linux, men KDE har bra intregering mellom filbehandler og selveste miljøet. Gnome er enkler og lettere å finne fram på. Derfor bruker jeg Xfce som er enda letter en begge to, og er ganske likt Gnome, og har i tillegg god støtte for Gnome applikasjoner og Gnome-applets.

9086050[/snapback]

Hvis KDE er mye mer likt Windows enn GNOME, burde vel KDE være enklere å lære? :hmm:

Selv syns jeg ikke det er så stor forskjell, og begge miljøene bygger på mange av de samme paradigmene for brukergrensesnitt og interaksjon som man finner i Windows og til dels MacOS. En "start-meny", taskbar, systray-ikoner osv. Selve vindushåndteringen er også omtrent prikk lik som i Windows, bortsett fra litt ekstra funksjonalitet som bl.a. har å gjøre med virtuelle desktops, sticky vinduer...

GNOME og XFCE har en del likheter, og XFCE er også basert på GTK. Men det er ikke nødvendigvis enklere å bruke XFCE for en nybegynner, siden den også mangler funksjonalitet som kan gjøre visse operasjoner vanskeligere. F.eks. hvis man vil lage et eget panel-ikon for å raskt starte et ofte brukt program. I GNOME kan man finne programmet i menyen og høyreklikke -> add to panel :thumbup: Slike ting mangler i XFCE, og man må vel gjøre hele jobben manuelt: Opprette ny knapp, finne ut navn på programmet man vil starte, ikon...

Ellers syns jeg KDE er ganske kjapt å bruke, og jeg holder i hvertfall en knapp på KDE fremfor GNOME på eldre PCer pga. bedre responsivitet. Ressursbruken er heller ikke skremmende. På en openSUSE 10.2 boks jeg har stående her, bruker vel maskinen totalt ca. 100MB RAM når man kjører en veldig "pimpa" KDE med en del ekstra stæsj, custom startmeny m/integrert Beagle søking osv. Jeg syns ikke huske at Slackware 12 m/ XFCE brukte noe mindre RAM (kanskje litegrann?)

Men har man en litt ålreit PC står man egentlig veldig fritt til å velge desktop-miljø - det hele dreier seg egentlig om personlig smak. Noen liker det enkelt (fluxbox...) mens andre vil ha alle bells&whistles (KDE, GNOME).

En annen liten ting å tenke på er at distroer støtter ulike DM i varierende grad. Redhat har f.eks. alltid støttet GNOME bra, mens andre distroer har fokusert på KDE. Derfor kan en gitt DM se "bedre" ut i en distro, og omvendt i en annen.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker KDE fordi:

-Den er teknisk best

-Den er bygd på norsk teknologi (Qt fra Trolltech)

-Den føles mer komplett og gjennomført for meg

-Jeg liker standard oppsettet best både med tanke på utseende og organisering

-Applikasjonene er bedre

Men jeg har absolutt ingenting imot andre miljøer, bruk det du liker best!

Lenke til kommentar

Enig olear at KDE er veldig komplett, men det for kjukt og fyldig for min smak. Og ikke syntes jeg det er noe raskere enn hverken Xfce eller Gnome, selv med 2GB ram er det ikke noe raskere etter det jeg kan se. Men, på en annen side så er jeg ikke noe fan av KDE og har derfor ikke brukt det nok til å kanskje "oppdage" dens ferdigheter og fart.

Lenke til kommentar

Jeg bruker GNOME først og fremst fordi jeg finner KDE/QT bloatete og "rotete", med andre ord litt for mye. Deretter liker jeg utseende på GTK-programmer bedre enn QT (ja, det finnes selvsagt tusenvis av themes til begge). Men først og fremst syns jeg vel stort sett GTK-programmer er bedre enn tilsvarende for KDE...

Lenke til kommentar
Jeg bruker GNOME først og fremst fordi jeg finner KDE/QT bloatete og "rotete", med andre ord litt for mye. Deretter liker jeg utseende på GTK-programmer bedre enn QT (ja, det finnes selvsagt tusenvis av themes til begge). Men først og fremst syns jeg vel stort sett GTK-programmer er bedre enn tilsvarende for KDE...

9086702[/snapback]

Men så sparer man også tid fordi man ikke trenger rote rundt i gconf-editor fordi GNOME-programmene er så ribba for innstillingsmuligheter :tease:

(la oss fyre opp en skikkelig gnome vs kde flamewar her, og håpe moderatorene er på ferie :ph34r: )

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg bruker GNOME, mye av samme grunn som Izte, men også på grunn av at jeg ikke liker dual-lisensieringen til Qt. At Trolltech gründerne er norske utgjør ikke noen forskjell for meg.

Men hvis du vil finne ut hva du liker best, så anbefaler jeg deg å prøve hver av skrivebordsmiljøene KDE, GNOME og Xfce i én måned hver.

Lenke til kommentar
Men så sparer man også tid fordi man ikke trenger rote rundt i gconf-editor fordi GNOME-programmene er så ribba for innstillingsmuligheter

For min del er det veldig, veldig få ting jeg føler jeg må endre på i GNOME for å få ting slik jeg liker det :)

Endret av Izte
Lenke til kommentar
Off topic noen som veit om noen bra 1280x1024 bakgrunner som er super vakre Linux bakgrunner?

Det ble Gnome for meg, testet KDE idag/Igår. Ikke så lenge men likte bare best designet på Gnome. KDE var for lik Windows for meg. :love:

9087669[/snapback]

http://www.deviantart.com/ , http://gnome-look.org/ , http://www.ubuntu-art.org/

Du finner et uttall andre sider hvis du leter litt.

Ps : Til mitt bidrag til Gnome vs. KDE debatten din, dette avhenger noe av hva du er vant med og liker, jeg liker KDE best fordi jeg ikke fikk til de instillingene jeg ønsket i Gnome og ble lei av å knote (jeg kunne holdt på lengre, men så ikke vitsen da jeg fant ut at KDE var mer for meg). Hadde jeg startet med Gnome, så hadde muligens ikke det vært ett problem. :innocent:

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar
Jeg foretrekker KDE fordi:

-Den er teknisk best

-Den er bygd på norsk teknologi (Qt fra Trolltech)

-Den føles mer komplett og gjennomført for meg

-Jeg liker standard oppsettet best både med tanke på utseende og organisering

-Applikasjonene er bedre

Men jeg har absolutt ingenting imot andre miljøer, bruk det du liker best!

9086335[/snapback]

Må si meg enig i dette. Dette er mange av grunnene til at jeg også bruker KDE. Ellers er jeg veldig glad i Xfce p.g.a at det er så enkelt og clean.

Lenke til kommentar
Off topic noen som veit om noen bra 1280x1024 bakgrunner som er super vakre Linux bakgrunner?

Det ble Gnome for meg, testet KDE idag/Igår. Ikke så lenge men likte bare best designet på Gnome. KDE var for lik Windows for meg. :love:

9087669[/snapback]

Søk på 1280x0124 på deviantart.com, så finner du nok mye vakkert.

Lenke til kommentar
Ellers er jeg veldig glad i Xfce p.g.a at det er så enkelt og clean.

Av samme grunn bruker jeg gnome. Fordi gnome også er enkelt og ryddig. Er ikke noe redd for gconf-editor eller terminalen heller. Får litt fnatt av kde menyen, synes den er ganske rotete.

Gleder meg til kde4 allikevel. Håper de får rydda opp litt, menyen trenger en opprydning. Er litt kjipt at opera er en qt app bare. Skulle vært opera for gtk også. Liker fluxbox å da, selv om det ikke er ett DE.

Lenke til kommentar

La meg bare først si at jeg bruker gnome, og har gjort det siden ca. 2003. Har hatt en kort "brush" med KDE pga. en bug i gnome i fedora core 1, var glad når fc2 kom og fiksa den buggen og jeg kunne gå tilbake til gnome.

9086050[/snapback]

Hvis KDE er mye mer likt Windows enn GNOME, burde vel KDE være enklere å lære? :hmm:

Tja, jeg missliker windows'es grensesnitt intenst... Får nesten fnatt hver gang jeg bruker en winboks: Det skal *mye* til for å få meg direkte aggressiv, men windows greier det *fint*. Gnome sitt grensesnitt er langt mer oversiktlig enn både KDE og Windows etter min mening.

Ang. KDE: Jeg må si meg enig i at filbehandleren er bra. K3B (brenneprogram) er også knallbra - og denne kjører finfint under gnome ;) Problemet til KDE er at programmene ser ut som om programmererne ser ut som de er utstyrt med et maskingevær som skyter knapper... Hundrevis av bitte-små nesten-like knapper...

Trenger jeg mange knapper har jeg ca. 102 av dem rett under fingrene mine...

Gnome er etter min mening langt greiere å ha med å gjøre: Alt du trenger av knapper er stort og tydelig og ikke til å ta feil av - og de funksjonene du bruker tre ganger i året, ligger pent plassert i logiske menyer. Tastaturkombinasjonene henger sammen, og ting ser generellt pent ut (standard RedHat skin). Alt dette gjør at gnome er raskt og effektivt for meg å bruke.

Ang. ressursbruk:

Så lenge man sitter på utstyr laget i dette årtusenet, burde det ikke være noe problem (med mindre man har 128 MB RAM...)

*snip*

9086260[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...