Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke installert OS på laptop

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel laptop som jeg har lyst å begynne å bruke (den er ultraportabel og dermed ganske praktisk). Problemet er at jeg får ikke inn Windows på den. Det virker som om det er kontakt mellom maskinen og den eksterne CD-ROMen, men den klarer av en eller annen grunn ikke å boote fra den. CD-ROMen får strøm og når jeg setter i en CD begynner den å spinne, men jeg kan ikke finne CD-ROMen i BIOS noe sted (kanskje bortsett fra i boot listen, hvor det står oppført en ATAPI CD-ROM uansett om CD-ROMen er koblet til eller ikke, og jeg vet ikke om dette er den CD-ROMen jeg bruker).

Jeg har prøvd å boote fra USB-penn uten hell (virket ikke som om maskinen fant USB-pennen). Har også prøvd en floppystasjon i USB, men den fant maskinen heller ikke.

Er det noen som har ideer til hva jeg kan gjøre for å få inn Windows på maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noe på maskinen fra før?

Hvor gammel er den?

9085702[/snapback]

Det er en Dell L400. Jeg er ikke helt sikker på hvor gammel den er, men det står på den at den er laget for win 2000, så jeg regner med den er fra rundt årtusenskiftet.

Harddisken er helt blank...

Lenke til kommentar

Hei!

Tror det er veldig få maskiner fra 2000-2001 som har mulighet til å boote fra usb.

Så om det ikke er innebygget floppy eller vd/dvd-rom i den så har du et problem :p

For da må du ha eksterne enheter som har den rette koblinga mot pc'n.

Husker ikke hva denne kablen/porten heter i farta.

Lenke til kommentar
Da har du vell floppy-disk på den,sant?

Kommer du inn i bios, så kan du jo prøve å gå på Dell sine sider og se om du finner en ny bios og oppdatere den først?

Kanskje det hjelper for at maskinen skal finne cd-rom osv?

9086631[/snapback]

Jeg har ingen floppy nei :(

Det står faktisk noe om floppy error når jeg skrur på maskinen også...

Hei!

Tror det er veldig få maskiner fra 2000-2001 som har mulighet til å boote fra usb.

Så om det ikke er innebygget floppy eller vd/dvd-rom i den så har du et problem :p

For da må du ha eksterne enheter som har den rette koblinga mot pc'n.

Husker ikke hva denne kablen/porten heter i farta.

9086825[/snapback]

Den eksterne CD-ROMen som fulgte med har en eller annen sær kontakt, sikkert en egen dell-greie... Har hvertfall ikke sett den koblingen noe sted før. Sikkert den du tenker på.

Lenke til kommentar
Da tror jeg det kan være lurt å ta kontakt med Dell, og spørre hva du skal gjøre videre :(

9087164[/snapback]

Tviler på om Dell legger mange pinner i kors for å hjelpe med OS-installasjon på en så gammel maskin, i hverfall hvis man prøver seg med noe annet enn en original OS-CD fra Dell.

Lenke til kommentar

Høh... Jeg fant nettop ut noe veldig rart.

Jeg kjøpte meg et 2.5" HD-kabinett og koblet HDen til den bærbare i min stasjonære, og det ser ut til at det faktisk ligger windows på harddisken! :hmm:

Jeg skjønner overhode ikke hvorfor ikke windows starter! BIOS i den bærbare finner HDen og merker også når den ikke er koblet til.

Men jeg får nå prøve å formatere den og legge innpå windows på nytt og se om det hjelper. Kanskje oppdatere BIOS eller noe også...

EDIT: Etter ca 12 timer med knoting klarte jeg endelig å få gjort HDen bootbar, lagt inn DOS på den, og installert windows.

Men takk for hjelpen :)

Endret av Asbjørn H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...