Gå til innhold

SMS-svindel - blir systematisk tappa for penger


Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg oppdaga nylig at ho hadde blitt belasta for ei såkalla SMS-innholdsteneste. Nr som stod på fakturaspesifikasjonen var 213430. Mulig at nr er berre 2134, og at 30 står for tjenesta. Dette har pågått i fleire månader, omtrent ein gong i veka. Beløpet er på 33 kroner og tidspunktet er omtrent det samme kvar gong. Min venninne har abonnementet One Call Faktura. Men dette viser seg å ha pågått lenger, også mens ho hadde Netcom Active Talk. One Call skulle jo vere så billig, men rekningane har vore relativt høge, nettopp pga desse sms-tjenestene. Ho har aldri bestilt/sendt noko til dette nummeret, og fleire av desse trekka har blitt gjort når mobilen hennar ikkje har vore i bruk. Ho skal kontakte kundeservice hos One Call i morra, men eg ville berre høyre om det er nokon som har opplevd dette eller veit om løysingar på problemet. For meg ser dette ut til å vere systematisk svindel, men eg fattar ikkje korleis det har gått til. Er det andre løysngar enn å sperre tlf? Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er innholdet i meldingene?

 

Ifølge Telenor sin liste over leverandører av innholdtjenester tilhører 2134 noe som heter Splashmobile. Som medlem av deres side sendes det ut en sms i uken til 30 kroner stykket. For å stoppe dette kan du sende STOP SPLASH til 2134.

9085524[/snapback]

 

Ho seier ho ikkje har mottatt nokon sms'er utenom det vanlige og heller ingen tjenester. Av den enkle grunn at ho aldri har bestilt noko. Det er det som er merksnodig. Men den stopp-koden kan ho jo teste, og sjå om det stopper då. Takk for tipset. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva er innholdet i meldingene?

 

Ifølge Telenor sin liste over leverandører av innholdtjenester tilhører 2134 noe som heter Splashmobile. Som medlem av deres side sendes det ut en sms i uken til 30 kroner stykket. For å stoppe dette kan du sende STOP SPLASH til 2134.

9085524[/snapback]

 

Ho seier ho ikkje har mottatt nokon sms'er utenom det vanlige og heller ingen tjenester. Av den enkle grunn at ho aldri har bestilt noko. Det er det som er merksnodig. Men den stopp-koden kan ho jo teste, og sjå om det stopper då. Takk for tipset. :thumbup:

9086372[/snapback]

 

Hei,

 

For at hun skal bli belastet er hun nødt til å motta en sms(jeg er relativt sikker på det, fint om noen bekrefter eller avkrefter det). Det er sms'en hun mottar som belaster hennes abonnement med nevnt beløp.

 

 

Edit: Det ser forresten ut som noen har lagt henne til mot hennes vilje, se siden dems: http://www.splashmobile.com/no/join.php

Slik jeg tolker den kan hvem som helst melde inn hvem som helst..

Endret av Crewer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...