Gå til innhold

Starte å lære php og phpmyadmin

Anbefalte innlegg

Morn! :)

Jeg leier altså et webhotell med phpmyadmin, og mysql. Har veldig lyst til å lære begge deler, men av en eller annen grunn klarer jeg bare ikke å komme igang.

Har lest på både mysql og phpmyadmins hjemmesider, men faller av lasset fra andre setning, omtrent.

Jeg kan noe html, og er ikke heeelt grønn på webutvikling. (Bare nesten). :blush:

Om bare noen kan fortelle meg kort og konsist; hvordan ser koden ut for å hente ut ting fra en database jeg har? Hva gjør jeg i phpmyadmin, for at nettsiden min skal samarbeide?

Hadde jeg bare kommet igang med dette, tror jeg jeg hadde hatt en sjanse på å lære mer! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les stickyene, http://sindrem.com, og feks

$sql = "SELECT * FROM tabell";

$query = mysql_query( $sql );

while( $rad = mysql_fetch_assoc( $query ) ) {

echo $rad['nyhet'];

}

veldig enkelt altsa :p

for a koble til databasen (du ma ha dette i filene du trenger a hente ut/ sette inn i databasen )

$link = mysql_connect('localhost', 'mysql_user', 'mysql_password');

if (!$link) {

die('Kunne ikke koble til ' . mysql_error());

}

Lenke til kommentar

Ok, la oss definere nokre ord her først.

MySQL - Ein database server

PHP - Eit server side skripting språk

phpMySQL - Eit program skreve i PHP som blir brukt for å oprette og endre MySQL databaser.

Så phpMySQL bruker du til å lage ein database mens php er det du brukar for å hente informasjon fra databasen og bruke den på sida di.

Eg vil anbefale deg om å lese litt på php.net, der finst det flere 'tutorials' som kan hjelpe deg på vei og ein manual som inneheld informasjon om alle funksjonanane inkludert php sine mysql funksjonar.

Lykke til vidare :)

Edit: Var litt sein der

Edit: Typos :blush:

Endret av Runar0
Lenke til kommentar

De tutorialene jeg trekker folk igjennom når de skal lære mysql er:

koble til

lage tabell

sette inn data

og hente ut data

Disse tutorialene forutsetter at du kan litt PHP, men ta en titt og spør om det er noe du lurer på.

Legg merke til at spes. skjemaet ikke inneholder feilsjekking. Dette er ikke noe du vil bruke "as-is" uten å legge til sjekker at dataene som blir fylt inn ikke ødelegger noe.

Håper det hjelper.

Lenke til kommentar

En online bok om PHP, engelsk: Practical PHP Programming

Annet php forum, engelsk: phpbuilder.com

Edit: Jeg lærte en del ved å prøve å løse problemene til forskjellige brukere hadde i newbie delen på phpbuilder. Det er jo kategorien for nybegynnere så problemstillingene der er som regel ikke så veldig kompliserte. Du trenger jo ikke å poste ett svar, men se på det som en "øvningsoppgave" ;)

Lærer fortsatt mye av andres problemer og svarene de får, så å følge med på forskjellige php forum er også ganske nyttig.

Endret av crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...