Gå til innhold

Bør det bli advarselmerking på alkohol?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Halfdan Olafssøn i den norske Bryggeriforeningen sier om advarslene at "man ikke skal gjøre ting bare for å tilfredsstille et press. I stedet vil vi gjøre ting som virker, som å informere risikogrupper direkte".

 

Problemet er vel at det ikke er så lett å identifisere hvor grensen mellom risikogruppe og ikke-risikogrupper befinner seg...

 

Slike advarseler på flasker vil i alle fall nå alle grupper. Det vil si muligheten for å redusere i det minste en liten del av skadene er tilstede.

 

Sånn som jeg ser det, så er det jævli egoistisk å være i mot slike advarseler.

 

En setter ikke estetikk eller aversjon mot 'masete' myndigheter foran det faktum at alkohol er et gedigent samfunnsproblem (kilde: ring din lokale legevakt eller ditt lokale krisesenter).

Lenke til kommentar

Alle vet at alkohol kan være farlig, alle vet at røyking dreper. Men ved å ha advarsler på produktene så kommer kunnskapen lenger fram i bevisstheten til den enkelte. Se bare nedgangen i røykere etter røykeloven og gode kampanjer sammen med advarslene på røykpakka.

 

Når det er sagt, forskning har vist at bare advarsler har liten effekt, på samme måte som tidsbegrensa kampanjer har liten effekt. Men kampanjer, advarsler og lavere tilgjengelighet eller lignende vil ha en effekt.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så veldig for anti-kampanjer, som det har vært med røyk (svært påtrengende advarsler overalt og latterlig høye priser), det syns jeg bare er å ta friheten fra folk som allerede vet hvor farlig røyk er. Mange bruker opp alle pengene de har på røyk fordi staten skal "hjelpe" dem å slutte med å overprise tobakk. Og jeg føler at det blir mer og mer slikt med alkohol.

 

Jeg er sterkt for å informere folk om hva som er skadelig, men å bli fratatt friheten til å gjøre hva man vil, som ikke skader noen rundt deg, er temmelig dumt. Jeg skulle gjerne også sett mer informasjon om andre rusmidler enn alkohol, og ikke bare bare "drugs are bad m'kay". Jeg føler virkelig at jeg blir fratatt min frihet når staten styrer tobakk- og alkoholpriser og rusmidler med jernhånd. Men som sagt så hadde mer informasjon vært greit. Man må nesten få lov å ta sitt eget valg ut fra den informasjonen man vet, og ikke fordi staten gjør prisen så høy at du ikke engang har råd til å ta valget

Lenke til kommentar
Advarsel?

hva skal det stå?

 

"Watch out! It'll get ya drunk!"

9137534[/snapback]

 

Vi kan da også begynne med advarsel på alt sukkerinnholdig, godteri for eksempel. "Du kan bli feit".

9146907[/snapback]

Er det farlig å spise godteri før man skal kjøre bil? Er det farlig å spise godteri under svangerskap? Blir det "bråk på byen" pga. folk som har spist 4 pakker bamsemums?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Samme for meg. Men skal de ha advarsel om at alkohol er usunt, bør det understrekes at det er alkoholMISBRUK som er farlig. Det bør også slås fast at et moderat alkoholforbruk på opp til 21 enheter i uka er sunt.

 

Jeg synes all slik merking er unødvendig. Alle vet at røyk er usunt, alle vet at store mengder alkohol er usunt, og ingen tror det er mer farlig om det står en advarsel på pakka/etiketten. KrF er nok ute etter å forby alkohol og tobakk på sikt, tenker jeg. Cannabis er jo ulovlig i dag, og det er langt mindre helseskadelig enn alkohol.

 

I et fritt land bør alle ha rett til å putte akkurat hva de vil i kroppen sin.

Endret av Audere
Lenke til kommentar

Nei, fysj og fy! Enda mere latterlig putesying. Hva er det egentlig dem tror vi er? Dumme sauer som ikke tenker selv? "Åja, jeg visste ikke at det var farlig å balansere på dette taket, det stod ikke noe skilt om det".

 

Nei, synes vi skal fjerne alt av unødvendige advarsler. La folk få drikke oppvaskmiddel til de spyr ut magesekken, pusse tennene med vaskepulver og pudre spedbarnsrumpen med plumbo. Det holder med en enkel klassifisering av et produkt, som f.eks "Giftig", samt sunn fornuft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...