Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen min vil ikke boote fra HD...

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et mediacenter stående i stuen. Siden det er han jeg bor sammen med sitt utstyr er jeg ikke sikker på nøyaktig hva de forskjellige komponentene heter - men noe i den duren her.

Hovedkort: Asus P593? Deluxe (Står i hvert fall det på)

Harddisk: S-ATA (vet ikke hvilken type)

Saken er som følger:

Igår prøvde jeg å sette inn en ekstra harddisk, en 200GB IDE-disk. Denne inneholder en annen Windows-versjon (XP Home) enn det som er på S-ATAdisken (MediaCenter?). Når jeg da skulle slå på maskinen får jeg etter hvert en blåskjerm som sier at Windowsoppstarten har blitt stoppet og at jeg bør sjekke for virus, checkdisk /F osv. Det er tydelig at maskinen prøver å starte opp med IDE-disken jeg akkurat satte inn - noe som jeg ikke ville at den skulle. Så restarter jeg maskinen, og finner da ut at tastaturet ikke fungerer - ergo jeg kommer meg ikke inn i BIOS og får ikke gjort noen verdens ting.

Jeg tar ut IDE-disken og setter i S-ATA disken slik at alt er slik som før. Da kommer det derimot et nytt problem. Jeg får først en melding om at maskinen ikke finner noen "drive". Og så kommer det opp et bilde hvor jeg kan velge mellom:

1.PXE

2.RPL

3. Next boot device

Siden tastaturet nok en gang ikke fungerer kan jeg ikke velge alternativ 2 og 3. Dermed går dette videre og følgende melding kommer (jeg ser ikke alt i venstre billedkant så mulig det er noe som er med men som jeg ikke kan se):

E61 - Media test failure, check cable

M0F: Exiting PXE ROM

Boot and Select proper Boot device

Insert boot media in selected boot device and press a key_

Jeg har et USB tastatur. Dette har jeg prøvd i flere porter. Jeg har også tatt ut nettverkskortet (leste et eller annet om at maskinen prøver å "boote" fra dette?). Jeg har også sjekket at ledningene sitter som de skal i disken og på hovedkortet.

Så nå er jeg ganske så rådvill i hva jeg eventuelt kan prøve for å få dette til å fungere..

Takknemmelig for gode forslag folkens!

Endret av Pirlo21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den gjorde tydeligvis det, iom at den startet med IDE-disken. Men hva er egentlig sannsynligheten for at et PS2-tastatur skal fungere?

Jeg får først tak i et i morgen og det er så leeeenge til :p

Tastaturet har funket optimalt helt til nå.

Endret av Pirlo21
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...