Gå til innhold

pc2700 cl2 eller pc3200 cl2,5 på et p4 dual ddr system?

leifkris

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å kjøpe meg et p4 dual ddr system i nærmeste framtid og lurer på hva slags ram jeg skal kjøpe. Slik som jeg har forstått situasjonen vill det lønne seg å kjøre agresive minneinstillinger fremfor høyere mhz. Spørsmålet mitt er som følger:

Bør jeg kjøpe A: TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2

eller B: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2,5 m/Winbond?

Svar mottas med takk, er også interesert i andre intresange komentarer angående dual ddr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bruke Granite Bay så er det ikke vits å bruke PC3200 for da blir den bare underklokket uansett. For Granite Bay har bare en 1:1 divider. Som betyr at det du klokker bus med er hva du kjører ram på.

Kjøper du PC2700 og klokker bus til 166MHz så får du 333MHz som er vanlig hastighet for PC2700. Klarer du ikke å klokke helt til 166MHz så vil også PC2700 bli underklokket, og da forstår du sikkert at PC3200 blir enda mere underklokket.

Når det gjelder SiS655 så har jeg ikke sjekket hvilke dividere det har, men der kan du iallefall kjøre dual PC2700 uten å overklokke. Men spørsmålet her er om det er noe nytte da Granite Bay makser ut minne-båndbredden på dagens P4 uansett.

Lenke til kommentar
Prisen på de 2 brikene er det jo nesten ingen forskjell på. Hvem bør jeg gå for? Hvem kan kjøre de mest agrisive instillingene?

PC3200 CL2.5 er raskest...

PC2700 CL2 kan (sannsynligvis) kjøre mest agressive innstillinger...

Skal du kjøre dual ddr så ville jeg gått for PC2700 CL2...for med Granite Bay så kan du overklokke mye uten at minnet får problemer fordi Granite Bay underklokker til PC2100 i default uten overklokking. Med SiS så kan du også overklokke endel, for minnet kan sikkert overklokkes synkront med cpu.

Med single ddr så er PC3200 CL2.5 bedre...

Lenke til kommentar

Skal du kjøre dual ddr så ville jeg gått for PC2700 CL2...

Med single ddr så er PC3200 CL2.5 bedre...

PC3200 brikken vil være det beste valget, særlig hvis du skal overklokke.

To alternativ...to svar... Noen som har fasiten?

Lenke til kommentar

Tror du at hovedkortet vil klare å svelge unna mer enn det de 2x2.1 GB/s det er bygd for? Kortet skal klare 4.2 GB/s med Dual DDR, og det er kanskje litt mye forlangt at man skal klare 6.4 GB/s med en pc3200. Eller 5.4 GB/s med en pc2700?

Hvis chipsettet ikke takler mer enn 4.2 GB/s uansett så vil jo CL2-brikken være best ettersom den da speeder opp noe...

Lenke til kommentar

Kortet klarer å ytnytte høyere hastighet, - men P4-prosessorene kan kun utnytte 4,2GB pr. sekund. Vel, - sprølsmålet er vel om P4-CPU'ene likevel kan utnytte mere enn 4,2GB pr. sekund. Får vel ta en titt på minnebåndbredden i testen på Tom's Hardware, - der de klokket en P4 til 4,1Ghz på et Branite Bay-kort.

Men dersom du ikke skal klokke til en fsb på bortimot 200, - men altså kjører betydelig lavere fsb, - vil du ganske enkelt kunne kjøre den beste brikka, - PC3200-brikka, - på CL2. Det må da være helt unødvendig å kjøpe den dårligere brikka, - om prisen ikke er utslagsgivende :-? .

Lenke til kommentar

Det er samme hvilken du velger. En 2700 cl2 kan helt sikkert kjøre på 3200 cl2.5, mens en 3200 cl2.5 ganske sikkert kan kjøres på 2700 cl2.

Men Granite Bay chipsettet kjører vel minnebussen på 2100 (266mhz) og da klarer begge brikkene cl2 uansett, så det har ikke noe å si.

Lenke til kommentar

Vel, - jeg har tenkt å kjøre CPU-fsb på langt over 166 på et slikt hovedkort, og jeg kjenner ikke mulighetene til å justere minnehastigheten på hovedkortene. Dersom jeg kan justere minnet til 4:3 på en slik CPU-fsb, justerer jeg minnet til 75% av prosessorhastigheten. Da duger DDR-PC2700 godt.

Dersom man ikke får justert minnehastigheten ned når du har så høy fsb, - må man vel ha DDR-PC3200-minne uansett, - selv om prosessoren ikke kan utnytte minnebåndbredden fullt ut.

Så vidt jeg forstår får vi en maxytelse på minnet som benyttes på rundt omkring 4,2GB pr. sekund uansett.

Lenke til kommentar
[

Nei nei nei.. 4.2Gb/s gjelder ved 133MHz FSB' date= og denne hastigheten øker så klart ved høyere FSB!quote]

Vel, - da har jeg misforstått det jeg har lest om dette tidligere, - for jeg har tatt til etterretning at P4 ikke takler høyere minnebåndbredde enn 4,2GB pr. sekund. Men dette gjelder altså kun ved fsb 133. Deilig ... :D

Så dersom min P4-2,26 klarer å kjøre fsb på 200 innmontert i Prometeia kjøleskap, - kan jeg få fullt utbytte av mine PC3200 brikker og kjøre 6,4GB pr. sekund minnebåndbredde. Klarer Asus P4G8X Deluxe med Granite Bay det da?

Men i testen på Tom's hardware der de kjørte P4 på 4,1Ghz hadde de fsb på 178 antar jeg og de kjørte DDR-PC3200-brikker. Likevel minnes jeg å ha lest om en maksimal minnebåndbredde i tabellene fra testen på rundt 4,2GB pr. sekund. Det var SisoftSandra. Tar jeg feil?

Og jeg håper på en forklaring ... :wink:

Lenke til kommentar

Men i testen på Tom's hardware der de kjørte P4 på 4,1Ghz hadde de fsb på 178 antar jeg og de kjørte DDR-PC3200-brikker. Likevel minnes jeg å ha lest om en maksimal minnebåndbredde i  tabellene fra testen på rundt 4,2GB pr. sekund. Det var SisoftSandra. Tar jeg feil?  

Vel, det jeg har skrevet er jo bare teori, så om Toms sine tester viser noe annet, så for man vel bare ta det til etterretning. Men i teorien så burde en FSB på 178MHz gi endel mer en 4.2Gb/s. Ca. 5.7Gb/s i følge mine beregninger..

Men som alle vet, så stemmer ikke alltid teori og praksis.

Alt dette gjelder jo 32-bits CPU'er. 64-bits CPU'er skal vel teoretisk flytte dobbelt så mye.

Båndbredde FSB = x-bits * Hz. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilke av disse brikkene som kjører CL2 på høyest hastighet, men om du kjøper 2 stk PC2700 CL2 så er du i hvertfall sikret at de går på CL2 på 166MHz.

BTW. hastighet på minnebrikker utgjøres BÅDE av responstid (latency) og båndbredde. Båndbredden vil være veldig høy ved å ha to brikker i dual-modus, mens lav responstid oppnår man ved såkalte aggresive minne-innstillinger. (bla CL2)

Lenke til kommentar

Når systemet ikke er overklokket har prosessoren og minnet en teoretisk båndbredde på 4.2GB/s mellom hverandre.

Prosessoren: 133Mhz * 4 (P4 har QDR bus) = 533Mhz, * 8 (for å gjøre om til MB) = 4256MB/s, eller 4.2GB/s

Minnet: Kjører synkront med busen til prosessoren, dermed 133Mhz * 2 = 266Mhz * 8 = 2128 (avrundet til 2100), som er det som er DDR-2100. 2100 fordi det er 2100MB/s, eller 2.1GB/s, som blir 4.2GB/s når du kjører doble minnekanaler.

Dermed: Når du øker busen vil også båndbredden bli økt, og den kan utnyttes. Det som menes med at P4 ikke kan utnytte mer enn 4.2GB/s er at når den ikke er overklokket, så har den ikke større båndbredde enn 4.2GB/s og da er det liten vits med doble DDR-400Mhz minnekanaler som klarer 6-7GB/s når ikke prosessoren klarer det.

Når du kjører minne asynkront med fsb'en, så vil det bli litt mer forsinkelser og slikt, så det beste er å kjøre dem på samme hastighet.

Lenke til kommentar

Prosessoren: 133Mhz * 4 (P4 har QDR bus) = 533Mhz, * 8 (for å gjøre om til MB) = 4256MB/s, eller 4.2GB/s

Skjønner ikke helt hvordan du kan gange MHz med 8, for så å få GB/s...

Oppdaget i regnestykkene mine at min formel heller ikke holder mål, det er jo GByte vi snakker om, ikke Gbit!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...