Gå til innhold

Python eller C++? For nybegynner +Valg av bok

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst til å lære meg å programmere.

Etter mye om og men har jeg bestemt meg for enten Python og C++...

På eksempler jeg har sett på internett, synes jeg Python er lettere å forstå enn C++

Jeg driver også og lærer meg Linux fordi jeg synes det er spennende.

Har forstått at Python kjøres direkte mens C++ må omgjøres.

Jeg har lyst til å lage små programmer og enkle små spill.

Har funnet to bøker skrevet av Michael Dawson:

Python Programming for the Absolute Beginner og

Beginning C ++ Through Game Programming

Grunnen til at jeg vil bruke en av disse bøkene er at de fokusere på små spill, noe som jeg tror vil gjøre det morsommere og lettere enn en standard tekstbok...

Så hva anbefaler dere Python eller C++?

Takker for alle svar ;)

Edit: Glemte spørsmålet

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på python og C++ er på hvilket nivå de blir kjørt, C++ blir kompilert til kode som forståes av prosessoren, som gjøres én gang.

Python blir gjort om til noe som heter Python Bytecode (i likhet med Java) som deretter gjøres om til kode som forståes av prosessoren mens programmet kjører (Just in time som det heter)

Jeg anbefaler Python hvis du har tenkt til bare lage små spill og programmer, da selv den enkleste oppgave i C++ kan være temmelig vanskelig å få til.

Python derimot har noen svakheter, som at det mangler datatyper (selvom mange som ikke har programmert særlig lenge vil se på det som en bra ting)

Men C++ sin største svakhet, er mangelen på garbage collector, og at det er forpestet av biblioteker som ikke er så fryktelig enkle å ha med å gjøre.

Mangelen på garbage collector betyr at man må ha ganske gode rutiner selv for å ikke ha fullt av memory leaks (minne som aldri blir frigjort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...