Gå til innhold

Trykkluft? Noen som har laget en kjøler med det?


KreAture

Anbefalte innlegg

Som alle med erfaring med trykkluft vet kan luft som slipper ut av trykk ta til seg mye varme under ekspansjon...

 

Er det noen her som har laget en kjøler som baserer seg på denne effekten? Det blir vel nesten som en vapochill men med luft istedenfor en freonlignende veske i sirkulasjon.

Med luft trenger en ikke sirkulere heller... En trenger da bare en kompressor med flere uttak og en smart regulator som styres av temperaturen på det som skal kjøles. Denne setter man inni kjøleblokka.

 

Dette burde jo bli kjempemorsomt! Og så krever det bare en slange til hver enhet!

En kan jo plassere kompressoren i ett annet rom også...

 

 

Har noen en kompressor jeg kan låne for å teste med ? Har ikke lyst til å kjøpe en riktig enda. Vil teste litt først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får da rimelige og lette kompressorer på Biltema :)

 

| P4 3.32MHz Dual 333MHz DDR 667MHz Quad-Pumped 166MHz |

 

Var en heftig Pentium du hadde der ja! :lol:

 

Måtte til utlandet for å kjøpe Granite Bay... :-?

Er en 2.66(20*133) overklokket til 3.32(20*166) med vannkjøling...

Lenke til kommentar
Får da rimelige og lette kompressorer på Biltema :)

 

| P4 3.32MHz Dual 333MHz DDR 667MHz Quad-Pumped 166MHz |

 

Var en heftig Pentium du hadde der ja! :lol:

 

Måtte til utlandet for å kjøpe Granite Bay... :-?

Er en 2.66(20*133) overklokket til 3.32(20*166) med vannkjøling...

 

Joda... men 3.32MHz? En Super-Nintendo er jo på ca. 3MHz. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, poenget er at vi snakker kun om CPU kjøling, og istedenfor ev vifte kan man bruke en kompressor i ett annet rom.

 

Ved hurtig komprimering vil luften bli svært varm. Noe av dette forsvinner i kompressoren, men ved å føre luften gjennom en slags radiator ute ved kompressoren kan lufta bli noen grader over rom-temp.

 

Så føres den inn i PC'en og slippes "fri" i en kjøleblokk på CPU'en. denne har en regulerbar dyse slik at man kan stille luftstrømmen.

 

Lekte med en kompressor hvor lufta gikk gjennom noen kobber-rør i veggen før det nådde uttaket. Da hadde lufta 110 psi og ca "vegg-temp".

Vi klarte å få vann til å fryse på en kobber-plate med den luftstrømmen!

Nesten helt lydløst!

 

Man trenger ikke så enorm gjennomstrømmning.

Lenke til kommentar

Selvsagt har jeg det.

Poenget er at de er nesten farlige for CPU da den kan faktisk bli skadet av for kraftig kjøling. Det værste er kondens. Jeg har ikke tenkt å kapsle inn CPU i skumm for så å dekke den med varmeelementer og så pakke det inn igjenn.

 

Jeg er kun ute etter stille kjøling med passe kjøleevne.

Eltså tenkte jeg å sette på en analog regulering slik at temperaturen på kjøleblokka var nesten konstant uansett belastning, men ikke mer enn 3-4 grader under rommstemperatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...