Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Godkjenning etter trimming + soting av vinduer

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Saken er den at jeg har bestilt endel deler til bilen min, som akkurat er ankommet.

Når disse delene er montert forventer jeg en økning på ca 50 hk. :love: Hadde planer om å montere de til helgen, men så var det en som nevnte at dette må godkjennes av Biltilsynet? Stemmer det? Jeg skal montere ny intercooler, eksos, manifold + chip. Bør jeg vente til etter EU godkjenning, eller er det bare til å kjøre på? :!:

Har også sotet viduene bak og foran. Stemmer det at soting foran ikke er lovlig? Fikk gjort dette hos et seriøst firma. De nevnte ingenting. Risikerer jeg å måtte fjerne sotingen foran dersom jeg blir stoppa? :hmm:

Mvh Senshi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har vært oppe mange ganger før, men her er et utklipp fra kjøretøyforskriften:

§ 31-1. Generelt om vindu

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Kanter som fører eller passasjerer kan komme i kontakt med skal være slik utført eller beskyttet at unødig fare unngås.

Lenke til kommentar

så sant intercooleren er montert skikkelig, og du ikke har et eksosanlegg som bråker noe inni helvette, så skal det ikke være noe problem. og det er ingen som vet att bilen er chippa på en evt eu kontroll.. avgass blir målt, så den må være i orden.

hva slags bil og motor er det?

er det diesel kan det ryke veldig av eksosen ved chip/tuningboks. da er det ikke sikkert den går igjennom eu kontroll mtp avgassen

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Hvis det er Mini Cooper'n din du har tuna opp, så går den nok igjennom hvis du ikke sier noe. ;)

Ang sotinga: et seriøst firma ville lagt frem papirer på at det er godkjent soting om det er det. Få dem til å skaffe det, eller fjern sotinga før kontroll.

Lenke til kommentar

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Lenke til kommentar
Det går ikke an å sote sidevinduene foran og frontruta lovlig, les et par hakk opp.

9109658[/snapback]

Neivel, men det er jo biler som kommer med sota ruter lovlig, både foran og bak.

9110746[/snapback]

Hvis han hadde en bil som har blitt levert med sota ruter orginalt, så kunne han kjøpt rutene og fått ett skriv fra importøren om at dette er godkjent til denne bilen, og så dratt og vist bilen til biltilsynet.

Det hjelper han ingenting om det er levert orginalt på hans bil, så lenge han går og setter solfilm på rutene. Det blir ikke det samme - end of story. Og at det har blitt levert på andre biler spiller enda mindre rolle.

Solfilm på rutene forann er FY-FY *UANSETT*

Lenke til kommentar
Hvis han hadde en bil som har blitt levert med sota ruter orginalt, så kunne han kjøpt rutene og fått ett skriv fra importøren om at dette er godkjent til denne bilen, og så dratt og vist bilen til biltilsynet.

Det hjelper han ingenting om det er levert orginalt på hans bil, så lenge han går og setter solfilm på rutene. Det blir ikke det samme - end of story. Og at det har blitt levert på andre biler spiller enda mindre rolle.

Solfilm på rutene forann er FY-FY *UANSETT*

9116032[/snapback]

Var det jeg tenkte da, men... :p

Vel, da er vi enige. Han får det ikke godkjent. ;)

Lenke til kommentar

Solfilm på vinduene = 2'er-feil

Ingen vinduer = 1'er-feil

Du vet hva du må gjøre!

Vet ikke om det stemmer, men det gjelder for det meste andre. Er det ødelagt blir det 2'er-feil, mangler det blir det bare 1'er-feil.

Uansett; er det ikke noe avvik som godtaes når det kommer til hk før man må til biltilsynet og godkjenne det (og få det inn i vognkortet?). Mener å ha hørt 25%...?

Lenke til kommentar

hadde sota ruter på audien jeg hadde før, og jeg passerte politiet flere ganger med rutene oppe, ble til og med stoppa en gang pga att bilen bråkte litt mer enn den skulle :roll: ,men de sa ingenting på rutene. kjørte med dette en god stund. men kommer du utfor BT, så vil jeg nok tro det må av ja. det er det nok ingen tvil om

Lenke til kommentar
Lever bilen med vinduene nede, evt fuck sikringen til rutene slik at de ikke kan rulles opp igjen. Tviler på at man får feil på EU-kontrollen fordi EL-heisene til rutene ikke fungerer, maks 1-er feil.

9149127[/snapback]

Smart :thumbdown: Hva skjer når han blir stoppet av politiet og må inn til ny kontroll...kjøre med rutene nede ??

Lenke til kommentar

Haha :!: :!: :!:

Mange gode forslag...

Tror ikke jeg gidd fjerne solfilmen før jeg MÅ.

Noen som vet hvordan man evt fjerner solfilmen?

Har kjørt forbi purken x antall ganger, og de har ikke stoppa meg enda. Eneste sykkelpolitiet som har vist litt interesse. Men tror de bare likte bilen :p

Tror jeg skal klare å få et verksted til å EU godkjenne bilen MED solfilm. Ingen er vel ubestikkelige?

Stopper purken eller BT meg, ruller jeg jo ned vinduet for å snakke med de, og da håper jeg at de ikke legger merke til solfilmen på frontvinduene :cool:

Lenke til kommentar

Du legger bare en flaske sprit i førersetet med et kort hvor det står "Jeg vil bare takke alle dere bilmekanikkere som gjør en slik fabelaktig jobb. Stå på!". Kan muligens fungere. Eventuelt, hvis du er den der tøffe skalla MC-typen med tattoveringer og skinnjakke, kan du legge et bilde av mekanikerens datter hvor det står "Jeg vet hvor du bor!".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...