jvc1986 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Heisann! Har alltid lurt på hva folk mener med at de slipper å betale mva ved å kjøpe en vare gjennom firma. Når jeg bestiller en PC fra komplett gjennom firmaet til min far (firma får faktura) så må jo de betale mva på varen akkurat som jeg må hvis jeg kjøper som privatperson. Noen som kan forklare? Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Heisann! Har alltid lurt på hva folk mener med at de slipper å betale mva ved å kjøpe en vare gjennom firma. Når jeg bestiller en PC fra komplett gjennom firmaet til min far (firma får faktura) så må jo de betale mva på varen akkurat som jeg må hvis jeg kjøper som privatperson. Noen som kan forklare? 9083269[/snapback] et firma som mvapliktig for fradrag for mva ved innkjøp av avg.pl varer og må legge til MVA på utfakturering på avg.pl salg. dette vil si at det du kjøper inn får du fradrag for mva for, denne utlignes mot utg.mva'en. altså har du en 100% eksport bedrift får du igjen alt det du har betalt i MVA av fylkeskattekontoret. så hvis jeg har et firma og jeg kjøper en pc som jeg oxo bruker privat betaler jeg først faktura med mva og så fører jeg mva beløpet til fradrag i neste MVA oppgave. var det forståelig?? Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Hjalp litt, hva med et praktisk eksempel: Si jeg kjøper en PC til 10000,- eks. mva. gjennom firma Mva på denne blir da 2500,- (ikke sant?) Totalsum: 12500,- som firma betaler. Denne PC blir jo ikke da solgt videre med noen fortjeneste, men jeg betaler inn 12500,- via bankterminal. Hvordan får firma da tilbake mva? Og hvor mye får man igjen? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Firmaet får tilbake mva fra kundene de selger varer eller tjenester til. Denne merverdiavgiften skal betales til staten, men man får fradrag for mva som man selv har "lagt ut" for å kjøpe råvarer og driftsmidler (som en PC). Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Hjalp litt, hva med et praktisk eksempel: Si jeg kjøper en PC til 10000,- eks. mva. gjennom firma Mva på denne blir da 2500,- (ikke sant?) Totalsum: 12500,- som firma betaler. Denne PC blir jo ikke da solgt videre med noen fortjeneste, men jeg betaler inn 12500,- via bankterminal. Hvordan får firma da tilbake mva? Og hvor mye får man igjen? 9083387[/snapback] Pc-en blir aktivert i regneskap og man kan kreve tilbake 2500,- av staten. Differansen kommer frem ved inn- og utgående MVA(i MVA-oppgaven) for 2 mnd. periode. Husk at Pc-en er firma sitt eiendom Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Takk til dere alle, forstod hvordan dette fungerer nå Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hvis du leverer omsetningsoppgaver med bare inngående avgift, vil sannsynligvis fylkesskattekontoret kreve et begrenset bokettersyn før de utbetaler avgiften du har til gode. Da vil du helst ha alt i orden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå