B4stian Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 todda7: Les forbrukerkjøpsloven før du kommer med utsagn som ikke er sanne. Du har fått en telefon i henhold til den. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Å si at folk hos Elkjøp eller tilsvarende butikker ikke har erfaring og IQ er usaklig. Mange av dem har sikkert jobbet med TV / Data i 5-6 år. Problemet i denne tråden, slik jeg tolker det, er "gode" tilbud som ofte blir anbefalt dem som ikke har erfaring og kompetanse med PC.Litt OT: Du har ikke krav på en tilsvarende tlf. dersom du leverer inn din til reperasjon.. 9192195[/snapback] Vel, max 1 på elkjøp her vet hva DDR står for, det sier vel litt om erfaring innen data. Joda, man har krav på tilsvarende vis man leverer inn til reperasjon. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Å bruke Wikipedia er greit nok, men å bastand påstå at denne definisjonen på svindel er den folk flest bruker når de snakker om svindel er noe annet. 9191829[/snapback] Da kan en heller spørre seg om folk egentlig vet hva ordet betyr. At noen datanerder her syns Elkjøp sin markedsprofil er dårlig betyr ikke at Elkjøp konsernet består av svindel og humbug. 9191849[/snapback] Akkurat. Poenget var at alt for mange slenger rundt med ordet svindel når det på langt nær er rett ord å bruke. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Joda, man har krav på tilsvarende vis man leverer inn til reperasjon. 9192295[/snapback] Nei, du har ikke krav på en tøddel den første uka og etter det har du krav på "en erstatningsgjenstand" som det heter i loven. Det er ingenting der som tilsier at du har krav på å få en nøyaktig lik vare, kun en vare som har samme grunnleggende funksjonalitet. Endret 2. august 2007 av kjeklulf Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Nei, du har ikke krav på en tøddel den første uka og etter det har du krav på "en erstatningsgjenstand" som det heter i loven. Det er ingenting der som tilsier at du har krav på å få en nøyaktig lik vare, kun en vare som har samme grunnleggende funksjonalitet. 9192356[/snapback] Det er merkelig, har en brosjyre fra Forbrukerrådet, og der står det man har krav på lånetelefon med engang hvis reperasjonen tar MERE enn en uke, samt man også har krav på tilsvarende telefon. Finner det veldig rart det du sier da. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Lovens bokstav er ikke så tydelig: Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette kan selvsagt tolkes slik at hvis man vet det vil ta mer enn en uke har kunden krav på erstatningsgjenstand fra dag en. En forretning kan også "snike" seg unna den første uka ved å si at de regner med at det tar en uke. Hvis de gjør det har ikke kunden krav på erstatningsgjenstand den første uka. Lovens bokstav bruker begrepet "erstatningsgjenstand". Dette må ikke nødvendigvis bety en nøyaktig lik vare men en vare som har lik funksjonalitet. Loven sier også følgende: Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. De fleste vil nok oppfatte det som urimelig om en forretning skal måtte ha en utlånsvare av hvert eneste produkt de har i sortimentet. Det er heller ikke nødvendigvis rimelig at kunden skal ha et produkt med nøyaktig de samme spesifikasjoner som det han opprinnelig har kjøpt. Så lenge erstatningsvaren kan utføre de samme funksjonene som den opprinnelige varen har butikken sitt på det tørre i forhold til loven. Endret 2. august 2007 av kjeklulf Lenke til kommentar
TEE Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det er merkelig, har en brosjyre fra Forbrukerrådet, og der står det man har krav på lånetelefon med engang hvis reperasjonen tar MERE enn en uke, samt man også har krav på tilsvarende telefon. Finner det veldig rart det du sier da. 9192597[/snapback] Forbrukerrådet, TV2 Hjelper Deg og FBI er de tre største villederne som finnes for en forbruker. veldig synd, da Forbrukerrådet egentlig var ment som en nøytral part. Lenke til kommentar
esil Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Elkjøp på sitt beste... Verste er at det faktisk er folk som kjøper slik skvulp, hvordan skal "mor (48)" se forskjell på denne og en pc med C2D, 8800gts og 320gb harddisk? 9083231[/snapback] Hva skal "mor (48)" med gamer-PC? 9083719[/snapback] Hva søren skal en "mor48" / gift med en 50-åring gjøre når en leter etter seriøse diskusjoner om erfaringer med webbutikker og finner slike nedlatende beskrivelser? Barnslig! Selvsagt å ikke handle pc på elkjøp, men hvordan er erfaringene med Multicom sammenlignet med Amentio, Papyrus og Stretto? Hilsen gift mor, 48!! Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Et gift ektepar i slutten av 50-årene bruker PCen hver dag til å lese nyheter, sjekke e-post, betale regninger etc. De anser seg som "avhengige" av PCen på den måten at de bruker den flere ganger daglig.... Finn beste butikk for denne kunden, som faktisk er blandt flertallet behovsmessig ifølge de fleste markedsundersøkelser når det gjelder kjøp av PC. 9090656[/snapback] De ringer sin svigersønn som bygde PC-en for dem. Han tar med en av harddiskene han har liggende og installerer den og reinstallerer software. Siden nevnte svigersønn har ordnet smart backup-løsning og ghostet OS/ software, er de oppe på nett igjen raskere en noen Elkjøp sjappe kunne ordnet det. CD 9192106[/snapback] Og med en gang falt du ut her eeh?? Når jeg ber deg finne beste butikk mener jeg ikke at du skal late som svigersønnen er butikken, men da den butikken du ville sendt foreldrene dine til for å kjøpe en pc fysisk. Du som "svigersønn-butikken" kan ingenting om data og kan ikke hjelpe dem. capiche? Vi som sitter her inne har ikke elkjøp eller andre butikker som faste shoppingsted, ei heller dit vi går for å spørre om hjelp med noe veldig datateknisk. Vi bruker HW for hva det er verdt. Og hvor stor del av norge har en svigersønn som faktisk kan Ghoste OS over på en swapdisk og få alt opp og gå på 25 minutter? under 1% kan jeg tippe.. Hvilken butikk er den beste å handle i for de som vil ha akkurat det der? De er totalt avhengige av pc fort for å sjekke mailen de venter på. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Å si at folk hos Elkjøp eller tilsvarende butikker ikke har erfaring og IQ er usaklig. Mange av dem har sikkert jobbet med TV / Data i 5-6 år. Problemet i denne tråden, slik jeg tolker det, er "gode" tilbud som ofte blir anbefalt dem som ikke har erfaring og kompetanse med PC.Litt OT: Du har ikke krav på en tilsvarende tlf. dersom du leverer inn din til reperasjon.. 9192195[/snapback] Vel, max 1 på elkjøp her vet hva DDR står for, det sier vel litt om erfaring innen data. Joda, man har krav på tilsvarende vis man leverer inn til reperasjon. 9192295[/snapback] Jeg undres, hvorfor i alle dager skal en vite hva DDR står for, når segmentet en henvender seg ikke typisk vet hva SDram,DDR,DDR2,GDDR3 osv er for noe? det siste er vås Lenke til kommentar
CoolDuckie Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hvilken butikk er den beste å handle i for de som vil ha akkurat det der? De er totalt avhengige av pc fort for å sjekke mailen de venter på. 9193171[/snapback] Hei, Selvsagt har du et poeng her. Vet ikke om Elkjøp er rette butikken i praksis, men dersom de fikser slikt greit, da er det flott. Selv liker jeg å handle fysisk store gjenstander (I gamle dager: 21 tommers CRT anyone?) som TV osv på Elkjøp/ Lefdal, for da betyr eventuelle fraktproblemer mye dersom du får en feil. CD Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hvilken butikk er den beste å handle i for de som vil ha akkurat det der? De er totalt avhengige av pc fort for å sjekke mailen de venter på. 9193171[/snapback] Hei, Selvsagt har du et poeng her. Vet ikke om Elkjøp er rette butikken i praksis, men dersom de fikser slikt greit, da er det flott. Selv liker jeg å handle fysisk store gjenstander (I gamle dager: 21 tommers CRT anyone?) som TV osv på Elkjøp/ Lefdal, for da betyr eventuelle fraktproblemer mye dersom du får en feil. CD 9193269[/snapback] Det virket som du misforstod meg tidligere, men da ser jeg også poenget ditt Er jo ikke alle som kjenner en kyndig person på data så da blir det enklere for den personen å oppsøke en butikk som Lefdal/Elkjøp/Expert/Elprice osv osv for å få det man kan trenge på flekken Vi som vet hva forskjellen på bit og byte er, vet gjerne også hva vi trenger av PC på et annet nivå enn Ola & Kari Nordmann Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Og hvor stor del av norge har en svigersønn som faktisk kan Ghoste OS over på en swapdisk og få alt opp og gå på 25 minutter? under 1% kan jeg tippe.. Min svigermor har en sånn svigersønn Og hvis dere lurer, så er det meg jeg sikter til Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Min svigermor har en sånn svigersønn Og hvis dere lurer, så er det meg jeg sikter til 9196864[/snapback] Sese, noen som har det Er vel en grunn til at du er her inne da Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Sese, noen som har det Er vel en grunn til at du er her inne da 9196890[/snapback] Ja, det er vel kanskje det Fordi jeg ikke gidder å fikse maskinen til svigers, he-he Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Seriøst, hvor mye datakraft trenger du for å kjøre en internettklient, epostklient, wordprogram? Eneste grunnen til at pc-er koster skjorta er fordi vi skal kunne kjøre nyere spill på dem. Savner at pc-er blir separert i gamer og non-gamer, og da mener jeg skikkelig separasjon. Idag er det mer lite-gamer og hardcore gamer man har valget mellom. Til og med operativsystem har begynt med trenden man har sett i spill, der det stadig skal være finere og mer ressurskrevende grafikk til for å tilfredstille behovet for stadig penere utseende. Vista er en stor vits i mine øyne. Tror du gamle tante Olga bryr seg om alt det fancy dritet de har pyntet med? Windows 3.11 er mer en godt nok grafikkmessig. Men det er selvfølgelig dårlig business. Folk faller jo for svindelen, så hvorfor slutte. Endret 4. august 2007 av Nimzo Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 En ting som jeg lurer på er om de som uttaler seg nærmest som representanter og forsvarer sitte eget firma har godkjennelse til å gjøre dette. Tidligere jobbet jeg i ett større pc firma og hvis ledelsen hadde sett meg uttale meg på vegne av firmaet som dette så tror jeg det hadde blitt bråk. vi ble faktisk advart om dette. Jeg har selv lest MANGE tråder der jeg har sett det er blitt skrevet drit om firmaet men har unnlatt skrive noe. Jeg vil nesten anbefale folk å gå forsiktig:) jeg vet folk har blitt refset for liknende før.. men for all del, kan godt hende elkjøp, spaceworld og liknende kan ha anderledes rutiner... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Sånn siden jeg regner med du sikter til meg, så vet jeg godt hvor grensa går rundt hva jeg får og ikke får uttale meg om . Så vær trygg på at jeg tar vare på meg selv sånn sett. Men, jeg er ingen offisiell talsperson for elkjøp eller noe slikt heller, håper ingen tror det . Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 HW-nettverket har tross sterke advarsler valgt å ikke gjøre noe med dette. Forstå det den som kan. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) HW-nettverket har tross sterke advarsler valgt å ikke gjøre noe med dette. Forstå det den som kan. 9207877[/snapback] Da fortsetter vi den diskusjonen i denne tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779470 Endret 4. august 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå