Prusk Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Det som irriterer meg er når de gir ut maskiner som har nvidia skjermkort med opptil 512 minne. Også selger de dette som om det er bra. Om man stikker ned på Elkjip i Bergen kan en være uheldig å støte borti en som skal ha opp sin fortjeneste, og han vil anbefale varmt en PC som knapt dekker behoved med å klikke dege smertefritt rundt i explorer. Ja, elkjøp sine selgere rangeres etter fortjeneste, derfor blir du gjerne anbefalt et annet produkt som er bedre når de er utsolgt for det du egentlig kom for å kjøpe. Det som er bedre er ofte større fortjeneste på. Lenke til kommentar
Hawkwind Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Ja, elkjøp sine selgere rangeres etter fortjeneste, derfor blir du gjerne anbefalt et annet produkt som er bedre når de er utsolgt for det du egentlig kom for å kjøpe. Det som er bedre er ofte større fortjeneste på. 9089708[/snapback] Jepp, og nettopp derfor vil en oppegående selger på dataavdelingen hos Elkjøp ikke anbefale den maskina til 4500,-, om han eller hun får kartlagt at maskina skal brukes til mer enn kun nettbank og surfing. Registrerer at forumet her stadig har en overvekt av mennesker som ikke makter å innse at deres egne behov ikke er synonyme med andres; som ikke makter å forstå at det er svært mange som ikke gidder å være datanerder; og som ikke vner å forstå at det bor mennesker i dette landet som ikke bare kan tusle innom en rendyrket databutikk i nærområdet. Verden handler om mye mer enn datamaskiner og dataspill folkens, og folk flest velger faktisk å bruke tiden sin på andre ting enn å nistudere artikler om datakomponenter - de foretrekker å bruke datamaskinen som et verktøy, og overlater det til andre å fikse ting om noe går galt. Elkjøpmaskina til 4500 er grei nok, såfremt selgeren får kartlagt at kjøper har enkle databehov - eller får informert kjøper særdeles godt om hva slags maskin dette er. Lenke til kommentar
Mark-Levinson Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Ja, elkjøp sine selgere rangeres etter fortjeneste, derfor blir du gjerne anbefalt et annet produkt som er bedre når de er utsolgt for det du egentlig kom for å kjøpe. Det som er bedre er ofte større fortjeneste på. 9089708[/snapback] Jepp, og nettopp derfor vil en oppegående selger på dataavdelingen hos Elkjøp ikke anbefale den maskina til 4500,-, om han eller hun får kartlagt at maskina skal brukes til mer enn kun nettbank og surfing. Registrerer at forumet her stadig har en overvekt av mennesker som ikke makter å innse at deres egne behov ikke er synonyme med andres; som ikke makter å forstå at det er svært mange som ikke gidder å være datanerder; og som ikke vner å forstå at det bor mennesker i dette landet som ikke bare kan tusle innom en rendyrket databutikk i nærområdet. Verden handler om mye mer enn datamaskiner og dataspill folkens, og folk flest velger faktisk å bruke tiden sin på andre ting enn å nistudere artikler om datakomponenter - de foretrekker å bruke datamaskinen som et verktøy, og overlater det til andre å fikse ting om noe går galt. Elkjøpmaskina til 4500 er grei nok, såfremt selgeren får kartlagt at kjøper har enkle databehov - eller får informert kjøper særdeles godt om hva slags maskin dette er. 9089827[/snapback] Hvordan i all verden kan du forsvare Elkjøps kyniske strategi hvor kunden bare er en betaler. Har selv ved flere anledninger opplevd hvordan disse ufyselige og sleipe selgerne tydelig innøvd har prøvd å prakke på meg eller andre ting jeg ikke har spurt om. Et eksempel: Kjæresten min skulle ha en billig flatskjerm. Vi sjekket litt rundt og Elkjøp hadde ikke så galt tilbud på en Phillips tv. Bare vent sa jeg, med en gang du spør etter den kommer selgeren til å prøve å selge deg noe dyrere. Og jada, jeg sto ved siden av å hørte hvordan han først prøvde seg med at den ikke var på lager, og hvorfor hun var mye lurere hvis hun kjøpte en Daewoo tv til bare 2000 mere... Dette sa han på rams med en gang hun nevnte tv'n, det var så innøvd at det var patetisk. Jeg blandet meg inn og gjorde det klinkende klart at det var tv'n hun spurte etter hun skulle ha,og ikke noe annet. Da fant han ut at den var på lager allikevel... Dette var på Elkjøp oppe i Trondheimsveien i Oslo. Elkjøp er dyre på mye, har dårlig service, villedende annonsering, men verst av alt har de selgere som er uærlige og sleipe. Det er MIN erfaring i allefall. Endret 17. juli 2007 av Mark-Levinson Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 *snipp* 9089958[/snapback] jeg må bare le, beklager (ps! tak for en god latter). Skal jeg gjette så gikk du inn med den holdningen, og brukte alt det selger sa for å vinkle det slik. Om jeg skal legge min personlige erfaring til grunn, så har jeg brukt så mange timer hos Elkjøp i diverse sammenhenger at jeg ikke makter å se halvparten av det du skriver en gang. Elkjøp sine maskiner henvender seg ikke til super brukere etc. men det forstår jo ingen på dette forumet. Merkelig nok som en bekjent av meg kommenterte i går; det virker nesten som det går sport i å lage mest tråder hvor en trekker ned på Elkjøp og hvor en søker å få med seg lynsjemobben. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Ja,jeg må le litt jeg også,da et (ifølge elkjøp selger) Geforce 6200 skjermkort plutselig har blitt et topp skjermkort til spilling. Har ikke noe å gjøre med at flertallet her i landet kun bruker pc som verktøy eller surfepc.Jeg kaller det ihvertfall ikke ærlighet. Lenke til kommentar
Fjodorgrim Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 At ikke Elkjøp selger den Acer E380 maskin fatter ikke jeg .. ! Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Ps! jeg vet at du jobber hos elkjip, men å si at ting hos elkjøp er fornuftig priset blir som å prøve å si at Hitler egentlig var koselig mann. 9084026[/snapback] Hvist du har sett noen filmer om Hitler så vil du faktisk se at Hitler var en riktig koselig mann blant sine nermeste Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hahahaha, har lest igjennom denne tråden nå, og har kost meg godt. Folk har faktisk klart å lire av seg at Elkjøp har god service. Det er så utrolig mange kunder som kommer til oss som er totalt misfornøyde med servicen til elkjøp. Prøver du å få hjelp av de ansatte, er de ALLTID i feil avdeling. Nei, folk må få gjøre som de vil. Men som jeg pleier å si: er du så dum at du handler noe annet enn kjøleskap, komfyr og vannkoker på elkjøp, fortjener du å bli lurt trill rundt. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 En celeron med f.eks. 512 mb ram og Vista er treeeeeeeeeeegt selv for en husmor. 9089191[/snapback] Vista Home Basic kjører helt fint på Celeron og med 512MB RAM. Men, her er en liten utfordring til alle supermenn som er så dyktige til å finne bedre alternativ: Et gift ektepar i slutten av 50-årene bruker PCen hver dag til å lese nyheter, sjekke e-post, betale regninger etc. De anser seg som "avhengige" av PCen på den måten at de bruker den flere ganger daglig. Torsdag kveld havarerer harddisken på den traustige, nå 11 år gamle PCen, som sto på kontorrommet. De vil ha en erstatning for denne PC, og de vil ha denne erstatningen så raskt som mulig. De ønsker ikke å bruke tid på å sette opp PCen mot internettabonnementet, de ønsker ganske enkelt en "plug'n'play" PC som de kan plugge i ledningene på å begynne å bruke når de kommer hjem. Finn beste butikk for denne kunden, som faktisk er blandt flertallet behovsmessig ifølge de fleste markedsundersøkelser når det gjelder kjøp av PC. Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 *snipp* 9089958[/snapback] jeg må bare le, beklager (ps! tak for en god latter). Skal jeg gjette så gikk du inn med den holdningen, og brukte alt det selger sa for å vinkle det slik. Om jeg skal legge min personlige erfaring til grunn, så har jeg brukt så mange timer hos Elkjøp i diverse sammenhenger at jeg ikke makter å se halvparten av det du skriver en gang. Elkjøp sine maskiner henvender seg ikke til super brukere etc. men det forstår jo ingen på dette forumet. Merkelig nok som en bekjent av meg kommenterte i går; det virker nesten som det går sport i å lage mest tråder hvor en trekker ned på Elkjøp og hvor en søker å få med seg lynsjemobben. 9090123[/snapback] Skulle tro noen hadde angrepet "barnet" ditt så gæli som du forsvarer elkjøp Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Skulle tro noen hadde angrepet "barnet" ditt så gæli som du forsvarer elkjøp 9090657[/snapback] Og sånn som andre svartmaler Elkjøp skulle man tro kjeden hadde drept moren deres. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 vel.... av de 4500 så er vel 1000 moms og 1000 windows-skatten, så da blir det ikke mye igjen for komponentene. Og alle de som forteller hvor billig de kan mekke sammen noe pleier å hoppe over windows og bare automatisk anta at man vil piratkopiere den. 9089061[/snapback] OEM lisenser er billige da, og kjeder som Elkjøp, både selger Windows produkter, og bruker selvfølgelig windows i sine PCer. Derfor kan jeg tenke meg at de får enda mer rabatt på de lisensene de kjøper for å bruke i ferdigPCer. Når det kommer til service (tenker på PC, PC deler etc., så er Datakjeden, Komplett og PSData etc. flere hakk over Elkjøp. Mens elkjøp sier at PCen har stor harddisk og at den har 256 Mb skjermkort, og at den derfor er god/verdt pengene, så får du noe helt annet fra Datakjeden. Der kan de forklare deg ting, de er mye mer mottakelige for spørsmål, og de fokuserer vel så mye på å hjelpe kundene, som å selge. I tillegg til at mange av de som jobber på Datakjeden (bruker Datakjeden Bergen som eksempel her) er litt "nerder" (ikke negativt ment i det hele tatt) i den forstand at de kan en god del om hardware, de er oppdatert, og de vet hva som vil passe deg. Det blir som å sammenligne å kjøpe DVDer/CDer fra Platekompaniet, og fra COOP Obs. Beklager for et litt rotete innlegg, men er litt trøtt Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Jaja. Jeg har fiksa opp en quote-feil først i tråden (om noen lurer) i en persons innlegg. Ellers mener jeg at jeg har diskutert slike ting som det er så mange ganger ang elkjøp og svindel og hurramegrundt at jeg ikke orker det en gang til . Mange påstander som faller på sin egen urimelighet her. Men dere som har postet skikkelige grunner til hvorfor dere er misfornøyd med elkjøp her i tråden, dere respekterer jeg, og håper at neste gang dere evt ønsker å handle så kanskje følelsen av elkjøp kan bli litt bedre? Ang priser så regner jeg med at elkjøp kommer sterkere tilbake i augustsalget som kommer nå snart. Da går det rett fra død-sesong til høysesong for pckjøp. Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Skulle tro noen hadde angrepet "barnet" ditt så gæli som du forsvarer elkjøp 9090657[/snapback] Og sånn som andre svartmaler Elkjøp skulle man tro kjeden hadde drept moren deres. 9090659[/snapback] Som jeg sa tidligere, folk får gjøre akkurat som de vil, men er du så dum at du kjøper noe annet enn hvitevarer hos elkjøp, så får du ha det så godt. Noe ala; den som er med på leken må tåle steken.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 vel.... av de 4500 så er vel 1000 moms og 1000 windows-skatten, så da blir det ikke mye igjen for komponentene. Og alle de som forteller hvor billig de kan mekke sammen noe pleier å hoppe over windows og bare automatisk anta at man vil piratkopiere den. 9089061[/snapback] OEM lisenser er billige da, og kjeder som Elkjøp, både selger Windows produkter, og bruker selvfølgelig windows i sine PCer. Derfor kan jeg tenke meg at de får enda mer rabatt på de lisensene de kjøper for å bruke i ferdigPCer. Når det kommer til service (tenker på PC, PC deler etc., så er Datakjeden, Komplett og PSData etc. flere hakk over Elkjøp. Mens elkjøp sier at PCen har stor harddisk og at den har 256 Mb skjermkort, og at den derfor er god/verdt pengene, så får du noe helt annet fra Datakjeden. Der kan de forklare deg ting, de er mye mer mottakelige for spørsmål, og de fokuserer vel så mye på å hjelpe kundene, som å selge. I tillegg til at mange av de som jobber på Datakjeden (bruker Datakjeden Bergen som eksempel her) er litt "nerder" (ikke negativt ment i det hele tatt) i den forstand at de kan en god del om hardware, de er oppdatert, og de vet hva som vil passe deg. Det blir som å sammenligne å kjøpe DVDer/CDer fra Platekompaniet, og fra COOP Obs. Beklager for et litt rotete innlegg, men er litt trøtt 9090694[/snapback] Hva så med de kundene som faktisk ikke har kompetanse nok til å skjønne det datakjeden evt hadde prata om da? En god selger snakker kundens språk - jeg kan mange språk når det gjelder data. Jeg har forklart hvordan en dobbelkjerneprosessor er forskjellig fra enkeltkjerne og celeron ved å forklare om forskjellen på mann og kvinne (kvinner kan gjøre 2 ting på en gang ). Også kan jeg prate om hvor bra C2D er i forhold til pentium D pga helt nytt cpu-system og mer cache osv. Lavere effektforbruk og alt det der - men det store flertall av pcbrukende personer i norge ville sagt "HØ??" til det. Så det argumentet holder ikke. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Slike "tilbud" er direkte lureri uavhengig av hvem som selger de. Elkjøp driver hele tiden og sier at store innkjøp gjør at de kan tilby de beste prisene, og det burde de logisk nok klare. Uansett hva butikken selv sier, så skulle de klare å slå Netshop på prisen på Acer-pcen (om de ønskte det), men i stedet selger de maskiner som er billigere i innkjøp og selger de dyrt (relativt). Det er mulig at akkurat de tilbudene jeg har undersøkt er dårlige og resten er bra, men det er lite sannsynlig. Totalt sett, ikke kjøp dette tilbudet fra Elkjøp og advar alle i din omgangskrins (de vil takke deg). En så stor kjede som Elkjøp bør kunne tilby vesentlig bedre tilbud enn det der, ellers vil de miste tillit og kunder. Lenke til kommentar
chillman Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Elkjøp er bare en reklame gigant , som spiller på at folk tror på det som står i !avisene" deres.. på små ting ( prisklassen ) 50-200kr ligger de som regel rundt 100% over det du finner andre steder ( med unntak av feks dvd , men de er som oftest dyrest der også.) ... litt større ting 20-50%... Er ingen ting med at de har større varehus og at det koster så mye , det er reklamen som koster skjorta for de , det med at de pumper huet til folk fult med budskap som lurer folk til å tro at de er billige... det med at varehusene er så mye større er bs.. da mengden kunder veier opp for det mange mange ganger... samt at de som oftes er mye dårligere bemannet enn de andre mindre forhold til kundemasse.... og ikke minst at de som jobber på elkjøp/Lefdal (samme eiere) som oftes ikke kan noe særlig om det de selger eller yter noe særlig service.. Har seff gått i fella selv noen ganger... kjøpte med noe smoothie mix.. 129kr der... fant det uken etterpå på tilbud i annen butikk for 59kr (der var veiledende pris 69kr) faktisk over 100% dyrere hos elkjøp da. etter det har jeg alltid brukt 2-5minutter og sjekket ting jeg har handlet til meg eller familien etc... ikke et produkt har vært kjøpt på Elkjøp eller Lefdal da disse alltid har vært dårligere eller mye dyrere en tilsvarende. Sorry ble litt langt det der , liker bare ikke de butikkene som utnytter kunden sine og misbruker reklame og media. (jo og seff at de kjøper sikker veldig stort , det stemmer nok... stort nok til å kunne presse produsenten til å levere "identiske" varer til de som er på markede men med annen typebetegnelse så man ikke kan benytte seg av pris garantien dems... ) Endret 17. juli 2007 av chillman Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Jeg skal være enig i at den pcen kanskje ikke er like mye pc for penga som ting som har vært annonsert før, men det er da ikke gjennomgående for de annonserte pcene til elkjøp det? Ta en titt på toshiba bærbar som også annonseres denne uka, er det lite for pengene det og? Eller tilbudene på bærbar og stasjonær som var for ca 1 måned siden? Eller panasonic lcd 32" som er denne uka? Ang tilbud, så regner jeg med pcprisene nok tar av i august, som sagt. Tviler på at elkjøp satser på å miste kunder på å ikke være billige nok . EDIT: Jeg er forresten PISSLEI påstandene om at elkjøpselgere ikke kan noe som helst osv. Det VET jeg ikke stemmer. Selvfølgelig finnes det en eller anne idiot/turboselger rundt i butikkene som ikke kan noe unttatt å selge, men de blir ofte fort luka ut. Jeg har jobba med så mange godt opplærte og entusiastiske folk de siste år at påstander om elendig kunnskap er helt på jordet. Nei vet dere hva.... Endret 17. juli 2007 av Alastor Lenke til kommentar
chillman Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 EDIT: Jeg er forresten PISSLEI påstandene om at elkjøpselgere ikke kan noe som helst osv. Det VET jeg ikke stemmer. Selvfølgelig finnes det en eller anne idiot/turboselger rundt i butikkene som ikke kan noe unttatt å selge, men de blir ofte fort luka ut. Jeg har jobba med så mange godt opplærte og entusiastiske folk de siste år at påstander om elendig kunnskap er helt på jordet. Nei vet dere hva.... 9090851[/snapback] hehe ingen som sier de ikke kan noe-- seff er det dårligere kunnskap der enn andre steder... alltid vært det , selvfølgelig noen unntak som bekrefter regelen.. Går du i foto sjappe ... skal jeg garantere at de kan mere en de som står på elkjøp. Går du til en Tv spesialist , kan de også mere... Går du til en data butikk , kan de også mere--- Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Jeg skal være enig i at den pcen kanskje ikke er like mye pc for penga som ting som har vært annonsert før, men det er da ikke gjennomgående for de annonserte pcene til elkjøp det? Ta en titt på toshiba bærbar som også annonseres denne uka, er det lite for pengene det og? Eller tilbudene på bærbar og stasjonær som var for ca 1 måned siden? Eller panasonic lcd 32" som er denne uka? Ang tilbud, så regner jeg med pcprisene nok tar av i august, som sagt. Tviler på at elkjøp satser på å miste kunder på å ikke være billige nok . EDIT: Jeg er forresten PISSLEI påstandene om at elkjøpselgere ikke kan noe som helst osv. Det VET jeg ikke stemmer. Selvfølgelig finnes det en eller anne idiot/turboselger rundt i butikkene som ikke kan noe unttatt å selge, men de blir ofte fort luka ut. Jeg har jobba med så mange godt opplærte og entusiastiske folk de siste år at påstander om elendig kunnskap er helt på jordet. Nei vet dere hva.... 9090851[/snapback] Grei den Alastor. Jeg jobber på Spaceworld CC-Vest; kom og lær meg kundebehandling. Jeg har vært innom flere forskjellige Elkjøpbutikker rundt om kring i landet, har kjent folk som har jobbet der o.l. Har ALDRI fått kompetent kundebehandler hos Elkjøp. Uansett om dette er Oslo, Lørenskog, Molde eller Tønsberg. Du kan ikke nekte for at dere driver med lokketilbud, for jeg har ukentlig kunder innom som er fly forbanna på elkjøp fordi de hadde bare 3 stk av det annonserte produktet på lager. Men jeg skjønner hva du prøver på, ingen liker at det snakkes negativt om arbeidsplassen sin, så stå på. Jeg bare har en liten anelse om at ikke så veldig mange tar det du sier alvorlig... Edit: og ja, noen av tilbudene til elkjøp KAN være gode. Men da har selger fått beskjed om at han MÅ selge opp derifra. Skulle kjøpe en vaskemaskin der for en del år siden. Det var en annonsert modell som det var god pris på. Selgeren gjorde sitt YTTERSTE for at jeg absolutt IKKE skulle velge denne modellen. Han hadde bare negativt å si om den. Flotte folk ja.. Endret 17. juli 2007 av elf_man Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå