Gå til innhold

Hva kan man forvente av billigskjermer?

sentence

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Billige LCD skjermer egner seg best til systemovervåking, ikke daglig bruk. Du bør legge minst 3000,- i en LCD for å komme til et akseptabelt nivå.

LCD vil alltid ha alvorlige svakheter:

- Lyset er konsentrert rett frem mot brukeren, så selv om lyset fra en LCD ikke er noe sterkere enn fra en CRT, vil det likevel være såpass konsentrert at øynene dine blir fort slitne.

Lyset fra CRT spres over alle kanter og blir derfor mer behagelig å bruke i mindre belyste rom.

- Synsvinkelen er også kritisk på LCD. De reklamerer med opptil 180 graders synsvinkel, men de effektive gradene er et veldig smalt spekter. Det skal ikke store hodebevegelsene til før lyset og grafikken endrer seg på LCD, uansett pris.

Synsvinkel på CRT er av samme kvalitet og lysstyrke uansett hvor du ser fra.

- Kontrasten på LCD vil alltid være en svakhet. Selv om de dyreste skjermene kan levere opp mot 5000:1 i kontrast, så vil selv den rimeligste CRT ha en kontrastratio på mer enn 100000:1. På LCD vil det være vanskelig å skille mellom lysegrønn og lysegul, eller andre veldig lyse farger, som vil se hvite ut alle sammen.

Kontrasten på CRT er best og vil alltid være best inntil en ny teknologi kommer. Selv ikke Plasma kan måle seg opp mot samme kontrastnivå ennå.

- Responstid på LCD gjør at raske bevegelser i spill og video får et etterslep. Selv ned til 2ms ser man forskjell til CRT. Det er ikke noe problem, men det er en ulempe og kvalitetsreduksjon.

CRT har ingen responstid.

- LCD skjermer lyses opp med LED-lys, som er et veldig kjølig lys. Farger fra en LCD vil alltid være sterke. Grønn blir fort signal-grønn osv. Fargene kan også endre seg svakt etter hvordan synsvinkelen er. Proffe LCD skjermer til fotoredigering og referanse koster 20 000,- + ---for de småe!

LCD er en uheldig teknologi som ble tvunget over til hjemme PC på grunn av 'cool style'. Det funker bra til kalkulatorer, mobiler og informasjonsdisplayer, men er rene styggdommen til daglig PC bruk.

Jeg kjøpte fire kvalitetsfulle CRT skjermer i fjor sommer. Bruker den ene nå og har tatt vare på de tre andre. De har flatt bilderør og har voldsom god kvalitet. De er også en del flatere bak enn de tradisjonelle hvite og firkantede. Pene er dem også å se på i sort og sølv utførelse. Da har jeg skjermer frem til noe tar over etter LCD. Jeg håper det skjer snart, fordi du får ikke meg til å bruke LCD. Har en proff LCD wide på jobben til 70 000,-, og enda den kan ikke måle seg opp mot kvaliteten på de CRT’ene som jeg kjøpte for 3500,- hver i de punktene ovenfor.

Kan du holde deg unna LCD, GJØR DET! Må du kjøpe det, kjøpt den dyreste du finner og har råd til, fordi da blir ikke tapet så stort når du går fra en god CRT. :)

Lenke til kommentar

3000 kroner er i mine øyne ganske billig...

Ingen LCD er perfekt. Man kjøper skjerm etter bruksområde.

IPS panel til grafisk, foto mm (bra farger, dårlig responstid)

TN til spilling (bra respons, dårlige farger)

VA til kontorbruk (bra kontrast, medium respons og farger)

Ovenstående er ingen fasit for alle skjermer, men en pekepin på hvordan du bør velge etter bruksområde.

CRT funker bra til fotoredigering, video, spilling mm. De er videre lette å kalibrere med software. Strålingen fra CRT er forferdelig (crt hodepine). De bruker mye mer energi og det blasse tv aktige bildet er vondt å lese tekst og jobbe i programmer på etter min mening.

Lenke til kommentar

Jeg ble ikke noe mindre sikker etter svarene i denne tråden. ;)

Tre forskjellige lcd-skjermer til hver sitt bruk? Og 3000,- er billig? Hvis jeg kjøper tre LCD-skjermer til 5000,- pr. stykk, så er jeg reddet. Blir tungt å bære, så da bør jeg kjøpe meg to pc-er til. :p

45000 er ikke så ille. :D

Fra spøk til alvor, dette suger å lese. Som Glen skriver, håper jeg det kommer noe nytt snart. Får prøve å holde liv i bilderørskjermen min inntil videre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...