Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Årsak til strekkmerker?

Gjest Gutt15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk selv strekkmerker på hoftene ved slutten av tiendeklasse da jeg gikk opp nesten ti kg relativt hurtig. Fett all the way. Men kiloene er vekk, fysikken fin, men strekkmerkene er fortsatt der. Ikke røde og jævlige, men om en ser etter synes de. Ikke spesielt pent. Noen som vet om det er mulig å "bli kvitt de" igjen, eller hvordan de kan gjøres mindre synlig.

Har små strekkmerker på innersiden av armhulen også, men det er pga muskelvekst etter trening, så de er jeg heller smålig stolt over.

Lenke til kommentar

Finnes vel noe krem som kan smøres på for å gjøre det mindre synlig. Ikke spør meg hva den heter, for det er mange år siden jeg leste om det.

Edit: Husker jeg trodde jeg fikk strekkmerker oppe skuldrene, ble litt bekymret, men så var det bare sprengte blodkar etter tåhevtrening:p

Endret av stakan
Lenke til kommentar

Strekkmerker er noe man først og fremst får ved hyppige vektforandringer. Dette kan både være å gå opp mye i vekt, og og gå ned mye i vekt.

Navnet "strekkmerker" er misvisende. Det hele har ingenting med at huden strekker seg og gjøre - det kommer av hormonforandringer i vev underliggende huden på grunn av at fettinnholdet forandres.

Det fins desverre i bunn og grunn ingen "kur" for strekkmerker. Du får kjøpt en mild salve på apoteket som trekker huden sammen, eller kontakt legen din for mulighet for sterkere saker. Men hvilken effekt dette vil ha er helt okkesom, og helt borte blir de nok aldri.

Merkene er ofte rødaktige når de oppstår, men de blekner vanligvis med tiden og blir hvitere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Strekkmerker er noe man først og fremst får ved hyppige vektforandringer. Dette kan både være å gå opp mye i vekt, og og gå ned mye i vekt.

Navnet "strekkmerker" er misvisende. Det hele har ingenting med at huden strekker seg og gjøre - det kommer av hormonforandringer i vev underliggende huden på grunn av at fettinnholdet forandres.

Det fins desverre i bunn og grunn ingen "kur" for strekkmerker. Du får kjøpt en mild salve på apoteket som trekker huden sammen, eller kontakt legen din for mulighet for sterkere saker. Men hvilken effekt dette vil ha er helt okkesom, og helt borte blir de nok aldri.

Merkene er ofte rødaktige når de oppstår, men de blekner vanligvis med tiden og blir hvitere.

9085103[/snapback]

Hva heter denne salven, som får huden til å trekke seg sammen?

Lenke til kommentar
Hva heter denne salven, som får huden til å trekke seg sammen?

Generelt heter de vel kortisonsalver, siden de inneholder stoffet kortison. De "letteste" variantene får du kjøpt reseptfritt på apoteket. Hvis man vil prøve sterkere saker må man få resept fra legen på dette, men legg merke til at særlig de sterkere kortisonsalvene fint kan gi flere strekkmerker, siden de tynner ut huden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har en god del strekkmerker selv. Kommer av vekst i høyden, vektøkning og trening. Prøvd kortisonsalver. Ga fint liten effekt, det finnes laserbehandlinger som skal funke til en viss grad. Ellers er det viktig å forebygge nye. Zink + nattlysolje + vann + smøre med fuktighetskrem skal hjelpe. Det finnes 100vis av såkalte "vidundermidler". Ikke mange av de som funker, men det finnes noe som heter Skin Doctors Strech Away som skal ha en effekt. Perfect sculpt fra Declèor skal også ha en effekt. Har ikke prøvd produktene selv though... Satser på en laseroperasjon når jeg blir eldre og har mer budsjett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...