Ni kon Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Hei Skal på fjellet i morgen, men er usikker på hva jeg skal ha med i sekken av optikk Har definitivt bestem at min Sigma 50-150 skal være med. Hadde i utgangspunktet tenkt at jeg skulle ha med min Nikkor 18-70 (kit linse) og. Burde sistnevnte erstattes av 1. Tamron 17-50 f2.8 eller 2. Tokina 12-24 f4 Skulle til statene for å handle, men den turen er jo først i høst. Hva sier folket: Holde meg til det jeg har, eller kjøpe et av alternativene? Lenke til kommentar
jakobls Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Hei, når det gjelder objektiver til fjelltur, vil jeg så definitivt anbefale så stor vidvinkel som mulig, her da med Tokina 12-24. Kunne kanskje vært spennende også med en fisheye, men det blir vel litt for spesielt. Har allerede vært på flere fjellturer i år, på Sunnmøre, blant annet Jønshornet, og om 2 dager er det dolomittene i Tyrol som får besøk, bl.a. gjennom luften med Paragliding! :!: Med vidvinkelen får du med deg så mye mer, og jeg som har Tamron 17-50mm f/2.8 synest det var alt for lite vidvinkel med 17mm. (Se vedlagt fil) Men hva skal du egentlig med så stor tele på en fjelltur? Ok jeg skjønner om du skal ta 3000 bilder av hunden din, men 50-150mm når det gjelder natur, egner seg kanskje best om du skal ta bilde av én fjelltopp, eller zoome inn på ett spesielt område. Tror du vil få stor glede av en vidvinkel zoom, noe som jeg svært gjerne kan tenke meg selv, da du får med deg ett mye større område på ett bilde. God fjelltur, og lykke til med objektivkjøpet! (det skal også sies at tamronen er ett supert objektiv, men ikke med nok vidvinkel til slik bruk, synes jeg da;)) Begge bilder tatt ved 17mm, og dette er ikke bildekritikk:) Endret 16. juli 2007 av jakobls Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Takker for svar. Min sigma 50-150 er utelukket med for å ta bilde av meg når jeg står på henda på bolten i kjerag Flere som støtter opp under jakobls utspill? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg skal ikke på fjelltur uten den kommende tokinaen iallefall... Siden du allerede har en grei normalzoom, er nok vidvinkel å foretrekke. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg har ofte kun med meg et normalobjektiv. Skal jeg på død og liv har vidvinkel kan jeg alltids ta flere bilder og spleise dem sammen i PS senere. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg har ofte kun med meg et normalobjektiv. Skal jeg på død og liv har vidvinkel kan jeg alltids ta flere bilder og spleise dem sammen i PS senere. 9083476[/snapback] Og for de som klarer å bære litt mer, tar med litt mer... Jeg kommer til å ha med hele arsenalet når jeg drar ut på tur... Blir tungt det... Lenke til kommentar
jakobls Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Takker for svar. Min sigma 50-150 er utelukket med for å ta bilde av meg når jeg står på henda på bolten i kjerag Flere som støtter opp under jakobls utspill? 9083352[/snapback] Genialt:) Onkelen min det, som hang etter henda ut for en topp som heter Hammersettindene, med flere hundre meter rett ned under seg! Kjempegreier.. :!: Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg støttet opp forslaget fra flere her, om å satse på en Tokina 12-24mm. Du har jo allerede 18-70mm, som faktisk er brukbar og bør holde noen dager til. Hvis du har plass, så er det nok en ide å ta den med; for da kan du pakke lett (kun kamera og 18-70mm) hvis du må, og allikevel få en del brukbare bilder. Tom Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg har ofte kun med meg et normalobjektiv. Skal jeg på død og liv har vidvinkel kan jeg alltids ta flere bilder og spleise dem sammen i PS senere. 9083476[/snapback] Bruker du monopod da? Ganske intressant tanke å skyte bildene på 17mm for bare å spleise sammen etterpå. Er dette lett, eller helt for jævlig vanskelig for en som har fått voksensyndromet (evnen til å ta til seg ny lærdom er lik null) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg har ofte kun med meg et normalobjektiv. Skal jeg på død og liv har vidvinkel kan jeg alltids ta flere bilder og spleise dem sammen i PS senere. 9083476[/snapback] Bruker du monopod da? Ganske intressant tanke å skyte bildene på 17mm for bare å spleise sammen etterpå. Er dette lett, eller helt for jævlig vanskelig for en som har fått voksensyndromet (evnen til å ta til seg ny lærdom er lik null) 9085825[/snapback] Så lenge innstillingene er identiske så skal det gå ant...men kan få litt rare bilder om det er mye forvregning... derfor kan det være smart å zoome opp til 25-30mm å ta 1 ekstra bilde.. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Sitter å veier opp og ned her jeg nå vet du Spørsmålet er hvor mye en vidvinkel blir brukt her i huset vs en normalzoom. Jeg har merka at jeg savner et lyssterkt objektiv på skogsturene mine. Kanskje bite i eplet å kjøpe Nikons 17-55 med en gang her i Norge? Nikon er da rimelig kvass på 17mm? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Sitter å veier opp og ned her jeg nå vet du Spørsmålet er hvor mye en vidvinkel blir brukt her i huset vs en normalzoom. Jeg har merka at jeg savner et lyssterkt objektiv på skogsturene mine. Kanskje bite i eplet å kjøpe Nikons 17-55 med en gang her i Norge? Nikon er da rimelig kvass på 17mm? 9085961[/snapback] Jeg ville ha gått for 12-24mm nå. Den vil være anvendelig i mange fler tilfeller enn du tror. Landskap er en ting. Bilder i urbane miljøer og gamle byer er andre. Hvis du husker bildene til anew (fra Florida) så er objektivet også egnet ved havet Du har området 17-150mm dekket idag. Så jeg vil tro det viktigste er å øke brennvidde-området først. Tross alt så er ikke Nikon 18-70mm dårlig? Og 17mm kontra 18mm er irrellevant. Tom Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Hmm :S Skulle nesten ønske jeg hadde venner som brukte Nikon og ikke bare Canon Lar Japanphoto deg teste Linsa en dag før du kjøper den? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Tror ikke det. Jeg tror ikke JP har utleiemuligheter. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Tror ikke det. Jeg tror ikke JP har utleiemuligheter. Tom 9086172[/snapback] Tror de leier ut om noen står mellom å velge 1 av 2 objektiv... Er ikke verre en å ringe... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Turen utsatt noen dager pga rare omstendigheter :S Dog sitter jeg nå å lurer på om det er vits å kjøpe 12-24 og heller ikke bare kjøpe 17-55. Mitt neste kamera er kansje etterfølgeren til d200 og det er antagligvis ikke et cropkamera? Hva mener folket om den? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Turen utsatt noen dager pga rare omstendigheter :S Dog sitter jeg nå å lurer på om det er vits å kjøpe 12-24 og heller ikke bare kjøpe 17-55. Mitt neste kamera er kansje etterfølgeren til d200 og det er antagligvis ikke et cropkamera? Hva mener folket om den? 9094220[/snapback] I og med at du allerede har en Sigma 50-150mm, så har du jo allerede investert en del kroner i DX-format til Nikon. Jeg vil også tro at etterfølgeren til D-200 vil ha samme størrelse på sensoren, ettersom Nikon har satset så tungt på det formatet som de har. Kommer de med fullformat, så er det i den aller øverste klassen; f.eks som en digital utgave av F-6. Et annet argument for crop-formatet, er den type bilder som du har utrykt (på forumet) at du liker å ta. Da er det ønskelig med så kompakt utstyr som mulig; noe du ikke vil få på fullformat. Tom Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Hmmm Stikker ut med Bikkja nå. Tar med Kamera og drar til JP turen for å prøve 4 objektiv: 1. Tamron 17-50 2. Nikon 17-55 3. Tokina 12-24 4. Nion 12-24 Så får vi se hva det blir da, om det i det hele tatt blir noe Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hmmm Stikker ut med Bikkja nå. Tar med Kamera og drar til JP turen for å prøve 4 objektiv: 1. Tamron 17-50 2. Nikon 17-55 3. Tokina 12-24 4. Nion 12-24 Så får vi se hva det blir da, om det i det hele tatt blir noe 9094342[/snapback] Om ikke noe annet, så blir det vel en del bilder av bikkja Tom Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 Det blir det. Vi har kjøpt en springpoleaktig leke, så da blir det spennende å se om jeg får noen bra bilder da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå