Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf 2 Elektro,motor og interiørproblemer


Anbefalte innlegg

Bil: VW Golf 2 - 1985mod - 1,8l BENSIN - 194.000km

 

Hei alle sammen!

 

Jeg har nylig kjøpt meg bruktbil og nå trenger jeg all hjelpen jeg kan få! :D

Bilen er ombygd og eu-ok med Jamex senkesett.

Det er også satt inn et VW GT-ratt i bilen og Forsterker + basskasse.

 

Har lagt til noen bilder (høy oppløsning, slik at man kan se detaljer) nederst :)

Drivknute:

Drivknuten foran (høyre) er gåen (dette skjedde i går).

Har undersøkt litt og funnet ut at jeg kan få delene jeg trenger for rundt tusenlappen, men at jobben kan koste 2000+. Er det en kjempejobb å gjøre dette selv (når man har de riktige verktøyene) ? Evt. Hvordan gjør man det?

 

Elektrisk:

Mye av det elektriske i bilen er helt på bærtur, det fungerer, men ikke på samme måte som det skal gjøre! :D

 

Liten liste:

 

-Blink\viskepinner er helt feil, det viser seg at den forrige eieren ikke hadde helt peiling på hva han gjorde når han dytta inn et GT-ratt, så ingenting fungerer som det skal.

 

-Turteller = sånn ca. død (viser veldig feil, og tallet går ned når fjernlys er på)

 

-Når Fjernlyset slås på, fungerer vifte og vindusviskerne.

 

-Instrumentpanelet er så og si dødt, bortsett fra speedometeret (som viser +10km\t)

 

-Sikringene er litt merkelige, og de står ikke helt riktig.

 

-Når jeg setter inn en 15 sikring i nr 3, kommer det lys i dashbordet, og når jeg slår på motoren da, så får jeg ikke slått den av igjen.

 

-Spylevæskesystemet fungerer ikke

 

-Lyset i dashbordet fungerer ikke

 

Altså: For å få vindusviskerne til å fungere, må jeg dra til meg blinkestikka. Det som skjer da er at Fjernlyset kommer på og viftene fungerer.

 

-Lyset foran på venstre side fungerer dårlig, og det er bare parklyset som er på, tror det blir kjørelys når jeg setter på fjernlyset.

Uansett, den får ikke nok strøm, eller så er det noe galt :D

Motor:

 

-Av og til så starter bilen dårlig, men når jeg vrir litt på den ene ledningen på batteriet, så går det bedre. Det virker som at den ikke er festet skikkelig til polen.

 

-Mye eksos når den har stått noen timer.

 

-Vet ikke helt om kjølesystemet er i sin skjønneste orden. Det bråker ihvertfall veldig når jeg har kjørt litt, og så dytter inn klutsjen.

 

Innvendig:

 

Bakluken får jeg ikke opp, det mangler en slags pinne i mekanikken.

 

GT-ratt: Jeg vil helst bytte til vanlig standard ratt, fordi GT-rattet er så lite, og gjør det vanskelig å styre bilen når den ikke har servo.

 

Av og til så rister bilen veldig når man slår den av, og jeg må sette den i fri for at det ikke skal riste.

 

 

Håper det er noen her som kan hjelpe meg! :D:blush:

 

BILDER

 

sikringer

 

GT-ratt

 

Motorrom

 

løs ledning?

 

batteri

 

bil

Endret av majlle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet dette er et forferdelig dårlig svar og det hjelper deg fint lite, men du har kjøpt katta i sekken! Hjelpe meg, du har mye å fikse! :no:

 

Skal prøve å hjelpe litt. Sitter på jobb, så jeg rekker ikke så mye, men det viktigste spørsmålet må vel besvares først: Har du skrudd bil før?

 

Svar på dette først, så kommer jeg tilbake med flere råd senere i dag. :)

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Ok.. hvor skal man begynne...

 

Drivknuten: Denne er ikke så vanskelig å skifte. Det ligger masse poster her inn som beskriver fremgangen, men du må ha ordentlig verktøy! Regner med at gummimansjetten er gåen, så det du må finne ut er om knuten er ødelagt. Du vil høre en klikkelyd når du svinger hvis knuten må byttes, hvis ikke holder det å skifte mansjett. Ikke kjøp en ny knute! Skaff deg en brukt aksling med hel mansjett og bytt mansjetten på den. Du slipper sikkert unna med 5-600 kr for hele pakka.

 

Ledningsnettet: Dette rotet kommer jeg ikke engang til å vurdere å gå inn på her! Du må nok gå over driten og legge opp ledningsnettet på nytt. Slik som du beskriver det, så er alt bare hulter til bulter. Du kan prøve å finne ut hvilke kurser som hører til de ulike komponentene og prøve å koble om der det ikke fungerer. Vit hva du holder på meg eller få noen andre til å gjøre det svart! Ikke vurder å sette bilen inn på verksted for en slik jobb. Det koster mindre å kjøpe en annen og bedre bil!

 

Motor: Fest polen skikkelig! Når det kommer til mye eksos, så kan det komme av mye. Hvordan ser eksosen ut? Lukter bensin av kjølevæska? Bråket som kommer når du trør inn clutchen, kan komme fra clutchhuset, men det blir ren gjetting.

 

Innvendig: Bakluken må du lukke opp fra innsiden, demontere dekselet og finne ut hva som er galt. Bytt den defekte delen. Skaff et brukt orginalt ratt. Det er enkelt å skifte. Det som rister er nok ettertenning. Dette må justeres enten på fordeleren eller forgasseren, alt etter hvor problemet ligger.

 

Det var så mange forskjellige ting at du får heller spørre hvis det er noe som må spesifiseres nøyere. Skal prøve å forklare. Det du burde gjøre er å kjøpe deg en Haynes-bok til Golf 2. Der står alle tingene beskrevet og hvordan du går frem for å reparere. :)

 

Må likevel bare spørre: Hvor mye betalte du for denne bilen? Prøvekjørte du den før du kjøpte den?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

vil helst ikke gå inn på hvor mye jeg ga for den osv.

 

Takk for tipsa =), skal begynne å fikle litt i dag med det elektriske.

Ta av rattet og få litt oversikt og hva som gjør hva.

 

Noen som vet om Haynesboka til Golf innholder info om det elektriske systemet?

Lenke til kommentar

-Lyset foran på venstre side fungerer dårlig, og det er bare parklyset som er på, tror det blir kjørelys når jeg setter på fjernlyset.

Uansett, den får ikke nok strøm, eller så er det noe galt

 

Lader dynamoen? Er alle pærene hele?

 

Motor:

 

-Av og til så starter bilen dårlig, men når jeg vrir litt på den ene ledningen på batteriet, så går det bedre. Det virker som at den ikke er festet skikkelig til polen.

 

Så på bildet, mange av ledningene dine på batteriet som ikke får skikkelig kontakt. Fest det ordentlig.

 

Ellers vil jeg spørre deg om et par ting:

Håper du ikke ga mye for prosjektet?

Har du peiling, kunnskaper til å gjøre dette?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Har tatt ut deler av dashbordet nå, for å komme bedre til i elsystemet.

Det lå en haug med løse kabler der, som jeg nå har funnet ut hvor de hører hjemme, men det er noen som jeg ikke er helt sikre på.

 

HÅper noen andre her kan hjelpe meg.. Sitter med laptopen i bilen nå,så jeg kan gjøre\prøve ting med en gang :p

 

Bilder med tekst:

 

 

Rød kabel til lysrele?

Rød kabel inne bak dashbordet, går rett ut til bilen og inn i et slags lysrele på venstre side.

 

Den røde kabelen ender her.

Den røde kabelen ender her, og det står et nummer på boksen der den er festet: "86"

 

boks koblet til lysene, relativt nytt Denne boksen er koblet rett på batteriet og går inn i systemet rundt lysene.

Det ser ut til å være koblet riktig på høyre side av bilen, men venstre ser bare rotete ut ( og det er denne delen som lyser dårlig )

 

venstre side (lys)

Litt dårlig bilde, men det ser hvertfall sånn ut på venstre siden

 

høyre side (lys)

Høyre side (ser mer riktig ut enn venstre)

 

strømkabel inn til dashbord

Her er +ledningen som går inn til dashbordet, (som jeg ikke vet hvor skal sitte) :D

Den går rett inn til dashbordet.

 

Strømkablene i dashbordet

Her ligger de to strømkablene, det ser relativt gammelt ut, så jeg tror ikke det skal være til noe ekstrautstyr.

 

Stereosurr

Ingen kommentar! :D Mangler noen kabler her også..

 

Sikringsboks (legg merke til løs ledning)

Her er da sikringsboksen, legg merke til den løse ledningen som går opp mot styreenheten, Hvor skal den sitte?

 

Nok en løs ledning ved styreenheten

Denne vet jeg virkelig ikke hvor skal sitte! Er ikke plass til den ved stikkene..

noen som vet?

Lenke til kommentar

Dette er vannskelig og sette tenna i uten og være der :D

 

Alt det dere lysgreiene er nok bare at det har vært kobla opp ekstralys før med bryter inni bilen eller noe sånt.

Kjøp 2 nye releèr og legg opp ny krets til nær og fjærnlys. Da fjerner du alt av sp.fall og du veit hvertfall at det er riktig ute ved lampene. Dette er en enkel jobb.

 

Det henger alltid en del løse ledninger og sånn oppunder dashbordet osv. Er til ekstrautstyr og en masse annen drit så det er ikke alltid at ledningen skal noe sted.

 

Skal sitte et motorsyringsrele på plass nr. 3 i sikringsboksen. hvis det ikke var diesel?

 

Ville fått en som kan det til og bruke en times tid på det ledningsnettet der. Han ville nok fått rydda opp i en del av rotet og fått lokalisert problemene litt mer.

 

Hvor i norge bor du?

Lenke til kommentar
Dette er vannskelig og sette tenna i uten og være der :D 

 

Alt det dere lysgreiene er nok bare at det har vært kobla opp ekstralys før med bryter inni bilen eller noe sånt.

Kjøp 2 nye releèr og legg opp ny krets til nær og fjærnlys. Da fjerner du alt av sp.fall og du veit hvertfall at det er riktig ute ved lampene. Dette er en enkel jobb.

 

Det henger alltid en del løse ledninger og sånn oppunder dashbordet osv. Er til ekstrautstyr og en masse annen drit så det er ikke alltid at ledningen skal noe sted.

 

Skal sitte et motorsyringsrele på plass nr. 3 i sikringsboksen. hvis det ikke var diesel?

 

Ville fått en som kan det til og bruke en times tid på det ledningsnettet der. Han ville nok fått rydda opp i en del av rotet og fått lokalisert problemene litt mer.

 

Hvor i norge bor du?

9096678[/snapback]

 

Hvor får jeg kjøpt det releet du snakker om?

 

Bor i nærheten av Bjerke (Oslo) og har bilen ståendes ute..

Har tatt av hele dashbordet nå og funnet en BRENT ledning ved sikringsboksen.

 

Fra Haynesboka står det at det går ut til motorrommet, men vet ikke helt til hva.

Den er hvertfall skikkelig burned.

 

Hvis det er noen som har peiling i Oslo-området som vil ta en titt? så er det bare å komme :D

Endret av majlle
Lenke til kommentar

En Stygg oppdatering: (VW Golf II Cl , 1,8lbensin, 1985mod)

 

Alle sikringene på riktig plass (ingen er ødelagte)

Setter på +polen på batteriet

Temperaturmåleren og oljelampa blinker samtidig som batterilampa lyser.

Slår jeg på lysbryteren, slutter de å blinke, men batterilampa lyser.

Lysene bak bilen lyser selv om tenninga ikke er på.

Når jeg slår på blink\varselblink, så blinker feil lykt bak på høyre side.

 

Anyone som kan komme med noe mer konstruktivt enn; "skift hele ledningsnettet"

 

Skal prøve å skifte tenningsbundstykket og combibrytere(fordi det er kjørecomputer i intstrumentbordet)

Lenke til kommentar
Anyone som kan komme med noe mer konstruktivt enn; "skift hele ledningsnettet"

 

Skal prøve å skifte tenningsbundstykket og combibrytere(fordi det er kjørecomputer i intstrumentbordet)

9138897[/snapback]

 

Det er det neppe orginalt på en CL og da har du ett stort problem, muligens har man prøvd og bygge om nettet og da stemmer ikke nettet med skjemaet ditt, hvor mye av ledningene stemmer med skjemaet da?

Og jeg er redd at alternativet til og bytte nettet er og skrote hele bilen, en bil med ett tvilsomt el-nett vil være upålitelig og en rullende brannbombe.

Hva er problemet med og betale noen hundrelapper for ett brukt el-nett fra en delebil?

Lenke til kommentar
Anyone som kan komme med noe mer konstruktivt enn; "skift hele ledningsnettet"

 

Det virker som det er det eneste nyttige i dette tilfellet.

Om du får litt hjelp av noen som kan det eller har litt peiling er det mindre jobb en å fikse det eksisterende.

 

Virker som du har mye fjøsmekk og uorginale saker. Sånt er ikke helt bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...