Gå til innhold

DX10 Gaming PC sammensetning

Anbefalte innlegg

Hei hei. Har alltid fått mye nyttige tips her på forumet, og ja, nå er det på tide med ny pc igjen. Jeg merker at jeg må sette mye på "low" settings i spill for tiden for at de skal gå glatt, og begynner å bli lei av det :p

Jeg bygger PC-er selv, men utviklingen går jo så fort at jeg har store problemer med å velge deler. Håper dere kan hjelpe, jeg skal prøve å sette opp det jeg lurer på så fint jeg kan… ;)

Generelle forutsetninger:

-Jeg vil at denne pc-en skal kunne kjøre spill som Crysis og Age of Conan og andre dx10 spill i overskuelig fremtid på fullt detaljnivå uten å svette. (og noen ”gamle” spill som for eksempel Oblivion).

-Overklokking – neh.

-Intel basert tenkte jeg kunne prøve denne gangen.

-Kan prisen allikevel holdes under 15k? Jeg er redd for å kjøpe noe som går ut på dato i morgen så det kan til nød tøyes, men har intrykk av at man kan få ganske bra for pengene for tiden.

Her kommer lista:

1.

Windows Vista 32/64 bit. Trenger ikke å regne med prisen her - jeg fikk en bra deal på windows vista ultimate. XP støtter vel heller ikke directx 10 (digresjon)?

Men spørsmålet blir om jeg skal installere 32 eller 64 bits versjonen? (64bit prosessor blir det vel uansett). Synes jeg leste et sted at 64 bits installasjonen også ville støtte 32 bits programvare, stemmer det? Kan jeg for eksempel installere de ”gamle” spillene (som jo ikke er kompilert 64bit) mine på vista64…?

2.

Prosessor. Her har jeg hørt rykter om at denne ”q6600” visstnok skal falle i pris neste uke, og at den vil være et godt kjøp. Jeg har ikke snøring på prosessor markedet nå. Vil denne være passe fremtidsrettet (selvsagt et relativt begrep i dataverdenen, men se generelle forutsetninger), eller er det andre prosessorer som er bedre i ~2k prisklassen? For øvrig er 64bit en selvfølge regner jeg med…

3.

Grafikkort. Vel.. trenger ikke det aller mest blodprisede, men se generelle forutsetninger. Dessuten er det en fordel om det ikke bråker så mye (se kjøleløsning lenger ned).

4.

Minne. Et bra ram, 2gb er vel greit hvis ingen føler at mer er nødvendig?

5.

Harddisk(er). Jeg har lyst til å prøve RAID oppsett, ikke det at jeg vet så veldig mye hva det går ut på men har hørt at det har sine ytelsesfordeler (backup av data kommer i andre rekke for min del).

6.

Hovedkort. Et hk uten vifte hadde vært veldig fint. Ellers bør den ha innebygd lyd/nettverk og seff støtte prosessoren og ha PCIe plasser :). Her er jeg heller ikke særlig oppdatert.

7.

Kjøleløsning. Med det mener jeg enten noen fine vifter som holder sakene i en grei temperatur uten å høres tydelig, eller til nød en vannkjølingsløsning a’la reserator som jeg har på min nåværende PC (et spm blir vel om det kanskje blir for dårlig kjøling for nyere komponenter?).

8/9.

Kabinett og PSU. Bryr meg ikke om hvordan det ser ut, bare det kan pakke inn herligheten godt og er greit å åpne for å utføre ”operasjoner”.. PSU må ikke nødvendigvis følge med. Jeg har for øyeblikket et Antec Sonata kabinett og er veldig fornøyd da det jo har noen innebygde antistøy løsninger.

10.

Skjerm. Det hadde vært deilig med en skikkelig go og stor skjerm som jeg kunne investert i og hatt i mange år. Det må være flatskjerm, med en ”standard” ”native resolution” eller hva det heter (altså en oppløsning som støttes i spill eksempelvis 1024*768, 1280*1024 og så videre) - og samtidig ha en ok responstid.

Håper det ikke ble for mye, bare å slenge inn en kommentar hvis det er noe som er uklart :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her kommer lista:

2.

Prosessor. Her har jeg hørt rykter om at denne ”q6600” visstnok skal falle i pris neste uke, og at den vil være et godt kjøp. Jeg har ikke snøring på prosessor markedet nå. Vil denne være passe fremtidsrettet (selvsagt et relativt begrep i dataverdenen, men se generelle forutsetninger), eller er det andre prosessorer som er bedre i ~2k prisklassen? For øvrig er 64bit en selvfølge regner jeg med…

4.

Minne. Et bra ram, 2gb er vel greit hvis ingen føler at mer er nødvendig?

10.

Skjerm. Det hadde vært deilig med en skikkelig go og stor skjerm som jeg kunne investert i og hatt i mange år. Det må være flatskjerm, med en ”standard” ”native resolution” eller hva det heter (altså en oppløsning som støttes i spill eksempelvis 1024*768, 1280*1024 og så videre) - og samtidig ha en ok responstid.

Håper det ikke ble for mye, bare å slenge inn en kommentar hvis det er noe som er uklart :)

9082853[/snapback]

2. Jepp, 4-kjernersprosessoren stuper i pris. Vent til da. Men jeg har ikke oversikten om det er den som gir mest for pengene...

4. Kjøp 4 GB NÅ! Du kommer til å trenge det etterhvert likevel. :) Prisen går opp med kanskje 20% i slutten av juli. Kan bli lenge til du får 4 GB kvalitetsminne til under 2000,- igjen.

10. Ta deg en runde i butikker som har LCD-skjermer utstilt. Se om det er noe du liker. Dette gjelder f.eks. størrelsen (22 eller 24 tommer?), og om du vil ha kontrastbelegg/glassplate over selve skjermen. Andre ting du kan se etter, er om du synes fargene er bra og mange nok. Det er mange ting å tenke på når det kommer til flatskjermer - si ifra i tråden her når du har noen alternativer, så skal vi så bra råd vi kan. :)

De andre spørsmålene kan noen andre ta seg av. :)

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=50661 Her har du jo et intel oppsett. Det kom på over 15000kr men vil nok gå under etter 22. juli.

9083742[/snapback]

Takk for oppsett, da har jeg hvertfall en idé om hva som gjelder. Skjermen ble jeg litt skeptisk til da. Og det grafikkortet trakk jo noe villt med strøm, bør kanskje ha en kraftigere PSU?

2. Jepp, 4-kjernersprosessoren stuper i pris. Vent til da. Men jeg har ikke oversikten om det er den som gir mest for pengene...

4. Kjøp 4 GB NÅ! Du kommer til å trenge det etterhvert likevel. :) Prisen går opp med kanskje 20% i slutten av juli. Kan bli lenge til du får 4 GB kvalitetsminne til under 2000,- igjen.

10. Ta deg en runde i butikker som har LCD-skjermer utstilt. Se om det er noe du liker. Dette gjelder f.eks. størrelsen (22 eller 24 tommer?), og om du vil ha kontrastbelegg/glassplate over selve skjermen. Andre ting du kan se etter, er om du synes fargene er bra og mange nok. Det er mange ting å tenke på når det kommer til flatskjermer - si ifra i tråden her når du har noen alternativer, så skal vi så bra råd vi kan. :)

De andre spørsmålene kan noen andre ta seg av. :)

9083841[/snapback]

Ok, hvis noen ikke kan spesielt anbefale en spesiell prosessor etter prisfall går jeg nok for q6600 :)

Angående minne, du har kanskje rett at jeg bør skaffe 4gb - før syntes jeg 2gb var helt villt og det var ikke lenge siden, hehe. Men kan du/noen anbefale et spesielt tilbud, jeg er usikker på hva som kan klassifiseres som kvalitetsminne?

Og jeg får vel ta en runde i butikk når det gjelder skjermen ja...

Håper noen kan svare mer på de andre spørsmålene.. a plan is forming.. :)

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

Hei!

Du nevner spill og vil ha hovedkort med integrert lydkort.

Det er feil tankegang, du bør koste på deg et X-Fi kort, opplevelsen blir av en helt annen dimmensjon.

Som bonus til en bedre lydopplevelse vil du få litt mer ytelse på maskina da CPU slipper å behandle lyden også, lydkortet fikser det.

Jeg har Creative Extremgamer på spillmaskina, men den brukes bare til spill.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326406

Dog er det et kort til som har fått mye skryt og som kan brukes til andre ting en bare gaming.

https://prisguiden.no/product.php?productId=35820

Selvsagt er det flere, og noen av X-Fi utgavene har fronter og fjernkontroll vist du vil brenne av penger. Dog lite fornuftig.

Lykke til med PC Kjøpet!

EDIT: skrivefeil

Endret av forferdelig
Lenke til kommentar

Takk for råd. Oppsummerer litt, da har jeg noen deler som kan være aktuelle:

Minne:

2 stk: OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel

(Så nyheten om en fire pakk minne fra ocz, men ingen priser. De er kanskje dyrere også, så de ovvenevnte gold brikkene er vel bra nok.)

Lydkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326406.

Ikke helt sikker på om jeg gidder lydkort enda, men det skulle det skje så jo dette bra ut - takk for tipset.

Prosessor:

q6600 etter prisfall hvis ingen hadde bedre forslag.

PSU:

Skal tenke litt på denne, et stille antec psu er jo et alternativ (fornøyd med den forrige).

Grafikkort:

Club3D Geforce 8800 GTX 768MB . Blir denne for overkill eller ikke?

Hovedkort:

Asus P5N-E SLI. Som Fruxo satte opp, virker ok på meg. Det blir ikke for trangt for for eksempel grafikkortet der? Hvis ingen har spesielle tanker om noe som hadde vært bedre går jeg vel for dette.

EDIT: https://prisguiden.no/product.php?p...4626#userReview

Han som skrev dette nevner at kortet har problemer med 4x1gb 6400 minne, akkurat det jeg hadde tenkt til å skaffe :hrm: Vurdere noe annet?

EDIT2: Kan det blir for varmt også tro..

Etterlyser også tanker rundt en harddiskløsning (raid?) og flere forslag til kabinett :) Og en eventuell prosessorvifte som er bra og har plass oppi der, men ikke bråker (har dårlige erfaringer med boxed vifter).

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Takk for råd. Oppsummerer litt, da har jeg noen deler som kan være aktuelle:

Minne:

2 stk: OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel

(Så nyheten om en fire pakk minne fra ocz, men ingen priser. De er kanskje dyrere også, så de ovvenevnte gold brikkene er vel bra nok.)

Lydkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326406.

Ikke helt sikker på om jeg gidder lydkort enda, men det skulle det skje så jo dette bra ut - takk for tipset.

Prosessor:

q6600 etter prisfall hvis ingen hadde bedre forslag.

PSU:

Skal tenke litt på denne, et stille antec psu er jo et alternativ (fornøyd med den forrige).

Grafikkort:

Club3D Geforce 8800 GTX 768MB . Blir denne for overkill eller ikke?

Hovedkort:

Asus P5N-E SLI. Som Fruxo satte opp, virker ok på meg. Det blir ikke for trangt for for eksempel grafikkortet der? Hvis ingen har spesielle tanker om noe som hadde vært bedre går jeg vel for dette.

EDIT: https://prisguiden.no/product.php?p...4626#userReview

Han som skrev dette nevner at kortet har problemer med 4x1gb 6400 minne, akkurat det jeg hadde tenkt til å skaffe  :hrm:  Vurdere noe annet?

Etterlyser også tanker rundt en harddiskløsning (raid?) og flere forslag til kabinett :) Og en eventuell prosessorvifte som er bra og har plass oppi der, men ikke bråker (har dårlige erfaringer med boxed vifter).

9088840[/snapback]

Vifte:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326999

Ellers vil jeg si at du skal passe litt på quad prosessornen, de er ikke kompatible med alt enda, men det går nok som oftest bra :)

Lenke til kommentar

Bygget en maskin i et Cooler Master-kabinett for ikke så lenge siden. Det var behagelig. :) Skruer kun på hovedkortet, hvis jeg ikke husker feil. HDer og CD/DVD kunne settes inn uten skruer overhodet. Koster vel ikke skjorta heller, de fra Cooler Master, i motsetning til Lian Li og noen andre.

Ang. minne igjen, så er de du har plukket ut, mer enn bra nok til deg. Husk bare at de er ukens tilbud hos Netshop, så du må evt. få kjøpt dem denne uka. Vurderer forresten å oppgradere til de selv, men jeg får se. Har samme settet, bare i PC-5400 (667 MHz og ikke 800).

Ang. PSU så skal du IKKE spare på pengene her. PSUen er så viktig, at dersom du må, så kjøper du faktisk rimeligere grafikkort for å kunne kjøpe en ordentlig PSU. Sørg for nok watt, og hold deg unna Q-tec (de oppgir maks watt som PSUen klarer, mens alle andre oppgir det antall watt PSUen klarer å gi under vanlig belastning). Hiper har slitt en del med at PSUene dems dør etter en stund. Antec fungerer sikkert fint.

Lenke til kommentar
Ang. minne igjen, så er de du har plukket ut, mer enn bra nok til deg. Husk bare at de er ukens tilbud hos Netshop, så du må evt. få kjøpt dem denne uka. Vurderer forresten å oppgradere til de selv, men jeg får se. Har samme settet, bare i PC-5400 (667 MHz og ikke 800).

9088971[/snapback]

Ah, takk for den notisen..! Men i så fall haster det litt i forbindelse med spm om hovedkort. Det som er nevnt tidligere her hadde tydeligvis noen problemer med 4x1gb 6400 kort. Noen som evt har alternativer?

Lenke til kommentar

Følger med på denne tråden, da jeg er i samme situasjon som Crossfire.

Tenker også litt videre på RAID, kjører RAID0 på spilldisken idag, og er veldig happy med det. Har lurt på 2x raptorX for samme oppgave i den nye maskina, noen som har noen formening om det er vits? Leser litt forskjellig rundtomkring. Spillene som skal kjøres er som Crossfire, AOC og Crysis, pluss litt inn i fremtiden... :-)

sof

Lenke til kommentar

Ja, det er både fordeler og ulemper med 32 eller 64-bit Vista.

32-bit:

+ Kan kjøre spill som ikke takler 64-bit

- Kan kun bruke 3,2 GB minne

64-bit:

+ Takler så mye minne hovedkortet klarer, dvs som oftest 8 GB. Grensa for 64-bit er 16.000 GB. :)

- En del anti-virus, brannmurer, spill osv som ikke takler 64-bit

Hm. Har ikke helt oversikten åssen det er med drivere for 64-bit Vista. Noen andre kan si litt om det, kanskje?

Men, det er jo ulemper og fordeler med XP og Vista og, så det er ikke helt lett om dagen. Du må nesten finne ut av hva som er viktigst for deg. Det har ingenting å si at prosessoren er 64-bit, og OSet 32-bits i alle fall.

Lenke til kommentar

ang. skjermkort så har vel det litt med hva slags oppløsning du ønsker å kjøre. Skal du kjøre 1280*1024 så er det vel strengt tatt litt overkill. I 1920*1280 så er det kanskje bra med såpass mye?! (eller bommer jeg her:-))

Et annet spørsmål---Trodde P35 chipsettet ville yte bedre enn 650i?

også dette med raptorX og raid0...Vits i?

sof

(Trådstarter...hvis du vil jeg skal starte min egen tråd er det greit :-))

edit, trykkleif.

Endret av sof
Lenke til kommentar

Som sof sier så avhenger man av mer minne desto høyere oppløsning og mer eyecandy man ønsker. Jeg ville selv kjøpt 8800gts 640 ram i dag dersom jeg skulle kjøpt nytt, forstår det slik at spill som crysis osv kan kjøre mitt 8800gts 320 ganske hardt...

Dersom man spiller høyere enn 1280x1024 tror jeg det er smart med mer minne på skjermkortet.

P35 yter ikke bedre enn 680i chipsettet, du vil ikke merke en bedre spillopplevelse feks. Liker nvidia chipset veldig godt selv, har bra erfaringer. Til trådstarter: Ikke spar pengene på PSU, og du kan trygt gå for billig minne fordu du ikke skal klokke. De som sier du merker forskjell i den daglige ytelsen på high end / low end minne på stock tror jeg ikke vet helt hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Angående Lydkortet igjen.

Lyden er halve opplevelsen... :blush:

Bilde kan være så perfekt som mulig, men uten lyd er det forferdelig. FORFERDELIG!!

Det er ikke snakk om mange kronene, og du har faktisk veldig mye igjen for det. En venn av meg viste meg vannet, og jeg drakk. Det smakte kjempegodt!

PSU er MEGET viktig, anbefaler at du minimum går for noe over 550 Watt, og velg et skikkelig godt merke, det er tross alt dette som er motoren i maskinen din. Ikkje kjøp en gammel diesel drevet lada, prøve en Ferrari!

Tenk litt over kabinett også, kjøpte et billig kabinett m/psu til 300 kroner jeg, da jeg oppgraderte til 8800GTS måtte jeg kjøpe en ny strømforsyning til 600 spenn.

Og kabinettet driver å detter sammens litt mer og mer etter hvert LAN. Viftene bråker noe sinnsykt. Her skulle jeg kjøpt noe skikkelig med en gang, så hadde jeg ungått alt bryet jeg har hatt hittils.

Drømmen min til kabinett er et med store vifter som ikke bråker så mye, god plass å romstere i og mange knotter og displayer. F.eks temperaturfølere og viftekontrollere.

har desverre ikke råd nå.

En annen ting, harddisk til OS og evt RAID.

Hvordan ville en ca 70GIGA 10 000 RPM harddisk til OS vært i forhold til

2x250 GIGA 7200RPM hardisker i RAID... vurder dette litt.

Lenke til kommentar
Som sof sier så avhenger man av mer minne desto høyere oppløsning og mer eyecandy man ønsker. Jeg ville selv kjøpt 8800gts 640 ram i dag dersom jeg skulle kjøpt nytt, forstår det slik at spill som crysis osv kan kjøre mitt 8800gts 320 ganske hardt...

9089399[/snapback]

Såvidt jeg forstod er det nokså stor forskjell (pris altså) på 640 ram og 768 ram også.

Det er kanskje ikke verdt det ytelsesmessig i forhold til 640, hvis det ikke er fler fordeler med 768 kortene da..?

(edit2: klarering)

DELL har tilbud på 30" skjermen sin igjen nå til rundt 12 lapper. Artigere skjerm å spille på finnes ikke :!:

Edit: blir kanskje litt lite igjen til pc! :)

9089418[/snapback]

hehe ja... sikle..

edit:

Angående Lydkortet igjen.

Lyden er halve opplevelsen... :blush:

Bilde kan være så perfekt som mulig, men uten lyd er det forferdelig. FORFERDELIG!!

Det er ikke snakk om mange kronene, og du har faktisk veldig mye igjen for det. En venn av meg viste meg vannet, og jeg drakk. Det smakte kjempegodt!

9089516[/snapback]

Du klarer nok å frelse meg skal du se :p

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
En annen ting, harddisk til OS og evt RAID.

Hvordan ville en ca 70GIGA 10 000 RPM harddisk til OS vært i forhold til

2x250 GIGA 7200RPM hardisker i RAID... vurder dette litt.

9089516[/snapback]

Ja, er dette jeg lurer på. Hva med 2x80 gb 7200 i raid0 til system, 2xraptorX raid0 til spilldisk. Alternativt 1x raptorX til system og 2x250Gb 7200 raid0... Hva vil gi mest. Boot-tid er egentlig det samme...Bare spillet lastes _litt_ raskere :-)

sof

edit, trykkleif igjen...

Endret av sof
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...