Gå til innhold

Ny prosessor til gammel PC

Anbefalte innlegg

Hei

Er generelt fornøyd med PCen min (speks i signatur), men som dere kanskje forstår er prosessoren en liten flaskehals i en del applikasjoner, f.eks HL2. PCen er basert på sokkel 754, og har bestemt meg for å vente litt med å oppgradere fra denne. Mest fordi det vil bli relativt kostbart da nesten alt må byttes ut.

I mellomtiden kan jeg likvel tenke meg å oppgradere prosessoren, problemet er bare at det er en smule vanskelig å finne 754-prosessorer i dag. Det som selges av nytt er stort sett sempron-prossesorer som tilbyr så liten ytelsesøkning at jeg ikke helt ser poenget. Aller helst skulle jeg likt å få tak i en ny AMD Athlon 64 3700+ eller 3500+, men dette ser ut til å være småvanskelig.

Noen som har noen tips til hvor jeg bør se? Eventuelle restelager eller lignende?

EDIT: Er ikke villig til å gi noe særlig mer enn et sted mellom 500 og 1000 kr.

Endret av qez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- ebay.com ?  finn.no ?  - kikket selv på hw.no sitt bruktmarked men der var det bare en Sempron 3300.

- Ikke bruk 1000 kroner - da er du bare 3-400 fra et nytt AM2 oppsett. (CPU, HK, RAM)

9082330[/snapback]

Har kikket på finn.no uten positivt resultat, er litt skeptisk til ebay. Noen som vet om det å bestille prosessorer fra ebay er en lur ide?

Det blir nok litt mer enn rundt 1300-1400 for nytt oppsett for min del, siden jeg også må bytte skjermkort (AGP FTW). Kjempesmart å bygge ny pc rett før nye standarder ble innført (s939, pcie, ddr2 osv).

Lenke til kommentar
ikke trekk fram 939 som en super standard. Der ble mange lurt. 939 skulle være framtidsrettet etc, og nå 3 år senere er det søppel.. :)

9082513[/snapback]

Var nok en del som brant seg på 939, ja. Men de sitter i det minste ikke med et AGP-skjermkort til flerfoldige tusen som strengt tatt er overpowered i forhold til resten av PCen og som strengt tatt holder en viss kok enda, og dermed "hindrer" deg i å oppgradere til en bedre plattform...

Ingen som vet et sted der jeg kan oppgradere prosessoren min til sokkel 754? Annet enn ebay?

Lenke til kommentar

Det finnes AM2 HK som har AGP port. Du kan med andre ord oppgradere HK, CPU og RAM for ca. 1500 kroner, og beholde resten av oppsettet ditt.

HK Asrock AGP

CPU X2 EE 3800+ eventuelt en enda billige X2 CPU

RAM 1-2GB valgfritt DDR2

Om dette er noe jeg vil anbefale er jeg derimot noe usikker på :)

Endret av Filla
Lenke til kommentar
Det finnes AM2 HK som har AGP port. Du kan med andre ord oppgradere HK, CPU og RAM for ca. 1500 kroner, og beholde resten av oppsettet ditt.

HK Asrock AGP

CPU X2 EE 3800+ eventuelt en enda billige X2 CPU

RAM 1-2GB valgfritt DDR2

Om dette er noe jeg vil anbefale er jeg derimot noe usikker på :)

9082609[/snapback]

Finnes det ikke hovedkort med både agp og pcie? Så jeg kan ta oppgradering av skjermkort senere uten å måtte bytte alt igjen... Utrolig kjedelig dette at skifte av plattformer medfører at de ikke er bakoverkompatible. Skjønner jo at det må være sånn fordi teknologiene som brukes ofte er vidt forskjellige (iallefall mellom agp og pcie), men det er ganske irriterende for meg som forbruker.

Tror nok uansett at det beste alternativet inntil videre er å oppgradere prosessoren på den sokkelen jeg kjører i dag. Gitt at det er mulig. Hvis ikke får jeg bare leve med PCen slik den er, helt til jeg bytter alt.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke hovedkort med både agp og pcie? Så jeg kan ta oppgradering av skjermkort senere uten å måtte bytte alt igjen... Utrolig kjedelig dette at skifte av plattformer medfører at de ikke er bakoverkompatible. Skjønner jo at det må være sånn fordi teknologiene som brukes ofte er vidt forskjellige (iallefall mellom agp og pcie), men det er ganske irriterende for meg som forbruker.

Tror nok uansett at det beste alternativet inntil videre er å oppgradere prosessoren på den sokkelen jeg kjører i dag. Gitt at det er mulig. Hvis ikke får jeg bare leve med PCen slik den er, helt til jeg bytter alt.

9082733[/snapback]

Her er et med både agp og pci-e!

https://prisguiden.no/product.php?productId=62013

Endret av everything_dude
Lenke til kommentar

Har testet et 4Core Dual-VSTA selv, det fungerer greit det. PCIe-slotten er forøvrig kompatibel med x16-kort, men er kun x4 signalmessig. Men AGP-porten er en fullt fungerende AGP 8x-port.

Hovedkortet har ikke allverdens med overklokkingspotensiale om man skal drive med det, man bør i så fall ha en CPU med lav FSB og høy multiplier siden FSB stopper på et sted rundt 300 MHz.

Men ellers en grei måte å kunne ha Core 2 Duo/Quad uten å måtte dumpe alt det gamle.

Lenke til kommentar
om CPU blir for dy så har du også denne det er også en dual core ;)

PS... Du kan ikke bruke DDR2 og DDR(1) samtidig

9082760[/snapback]

Skjønner det da :) Det blir vel mest aktuelt å sette inn de gamle brikkene først, og evt oppgradere til DDR2 etterhvert. Hvor mye ytelsesøkning er det å hente fra DDR til DDR2 med samme minnemengde og de DDR2-frekvensene som det aktuelle hovedkortet tåler?

Lenke til kommentar
Har testet et 4Core Dual-VSTA selv, det fungerer greit det.  PCIe-slotten er forøvrig kompatibel med x16-kort, men er kun x4 signalmessig.  Men AGP-porten er en fullt fungerende AGP 8x-port.   

Hovedkortet har ikke allverdens med overklokkingspotensiale om man skal drive med det, man bør i så fall ha en CPU med lav FSB og høy multiplier siden FSB stopper på et sted rundt 300 MHz.   

Men ellers en grei måte å kunne ha Core 2 Duo/Quad uten å måtte dumpe alt det gamle.

9082776[/snapback]

Hva innebærer det egentlig at PCIe-porten bare er x4 signalmessig? Vil jeg risikere at et evt fremtidig PCIe-skjermkort blir båndbreddebegrenset? Såvidt jeg husker så var det snakk om at skjermkort enda ikke bruker all båndbredden som AGP tilbyr, og at PCIe var for å dekke framtidige behov skjermkort måtte ha. Kan jeg risikere at 4x PCIe blir for lite om få år?

Overklokking er vel uansett ikke kjempeakuelt, så det at hovedkortet ikke er særlig potent i så måte gjør ikke allverden.

Tusen takk for alle tips forresten :)

Lenke til kommentar
ikke trekk fram 939 som en super standard. Der ble mange lurt. 939 skulle være framtidsrettet etc, og nå 3 år senere er det søppel.. :)

9082513[/snapback]

Søppel? du får fortsatt nye prosessorer til 939.

En maskin med Opteron 185 og PCIexpress er ikke helt i tet, men den er temmelig bra til å være en 3 år gammel PC.

Hvor mange andre hovedkort kan du fortsatt kjøpe nye gode CPU og nye topp skjermkort til 3 år etter?

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

9082513[/snapback]

Søppel? du får fortsatt nye prosessorer til 939.

En maskin med Opteron 185 og PCIexpress er ikke helt i tet, men den er temmelig bra til å være en 3 år gammel PC.

Hvor mange andre hovedkort kan du fortsatt kjøpe nye gode CPU og nye topp skjermkort til 3 år etter?

9082999[/snapback]

Uten å lage noe diskusjon rundt akkurat s939. Joda, man får nye prosessorer til 939, men til mitt hovedkort kan jeg iallefall bare ha DDR ram.

939 ble, iallefall for meg, lagt fram på en måte som ligner AM2 nå. Dette var framtiden, dette var supert. Det var det også. Lenge. Så kom AM2 2 år senere... :dontgetit:

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Hva innebærer det egentlig at PCIe-porten bare er x4 signalmessig? Vil jeg risikere at et evt fremtidig PCIe-skjermkort blir båndbreddebegrenset? Såvidt jeg husker så var det snakk om at skjermkort enda ikke bruker all båndbredden som AGP tilbyr, og at PCIe var for å dekke framtidige behov skjermkort måtte ha. Kan jeg risikere at 4x PCIe blir for lite om få år?

9082838[/snapback]

Ingen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Et singnal/kanal kan overføre 500mbit eller 100mbit (husker ike helt) og på tilsærs kraftige kort så sender kortet eks. mer info enn PCIe porten klarer å overføre ...

Vet ikke åssendet er med 4x da det laveste jeg har kjørt er 8x i SLI og da merket jeg liten forskjell bare noen få Poeng i 3dmark06 ...

Tror det vi være stre forskjell på 4x da :(

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Et singnal/kanal kan overføre 500mbit eller 100mbit (husker ike helt) og på tilsærs kraftige kort så sender kortet eks. mer info enn PCIe porten klarer å overføre ...

Vet ikke åssendet er med 4x da det laveste jeg har kjørt er 8x i SLI og da merket jeg liten forskjell bare noen få Poeng i 3dmark06 ...

Tror det vi være stre forskjell på 4x da :(

9095591[/snapback]

4x PCIe og 8x AGP er ikke sammenlignbart i det hele tatt, det er jo snakk om to vidt forskjellige busser. Rent teknisk er jo ikke PCIe en buss engang... Er det noen som vet den faktiske båndbredden til 4x PCIe og båndbreddebruken til de nyeste skjermkortene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...