Gå til innhold

*LØST*xD-kort, type H eller type M?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bestille med et Fujifilm F30 og trenger minnekort, men for å få 2 GB må jeg velge et som heter type M og jeg har hørt at type H er kjappere. Men er dette ytelse jeg vil merke under bruk av kamera? Er 1 GB nok egentlig eller?

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg skal bestille med et Fujifilm F30 og trenger minnekort, men for å få 2 GB må jeg velge et som heter type M og jeg har hørt at type H er kjappere. Men er dette ytelse jeg vil merke under bruk av kamera? Er 1 GB nok egentlig eller?

9082079[/snapback]

Lurer på det samme, har akkurat kjøpt meg fujifilm f31fd. I bruksanvisningen står det:

"Hvis du filmer og bruker xd-picture card med modellnummer som inneholder "M", som "DPC-M1GB", vil filmens opptakstid reduseres hvis du ofte tar opp og sletter bilder. I slike situasjoner, slett alle bilder eller formater minnekortet før du bruker det. Husk å ta ekstra kopier av viktige bilder eller filer over til din datamaskin."

Jeg skal ha med meg kameraet på en 4 mnd reise, og kommer ikke til å ta med meg data. Er type M billigere? Hvilke andre forskjeller er det?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
kort sagt må man ha type M for å benytte seg av panoramafunksjon på olympus kameraer. Det er grunnen til at du finner to forskjellige typer i salg.

Hvor i all verden har du dette fra ?

Panoramafunksjonen har ingenting med om det er type H eller M. jeg får fint brukt panoramafunksjonen i kameraet mitt med ett rent type H kort. Det som har noe å si er at det er et orginalt Olympus kort.

Lenke til kommentar

Dette har jeg fra en Olympus ansatt, så da må vedkommende ha tatt feil.

Kan jo nevne at jeg snakket om er kompaktkamera og ikke slr, men er godt mulig du har rett.

Beklager om jeg villedet. :)

Endret av emero
Lenke til kommentar

Panoramafunksjonen burde fungere likt uansett om det er kompakt eller dSLR.

Når det gjelder Lexar-kortene så står det M eller H type. Det virker som de selges usorterte !

Av en eller grunn er det lite H-kort på markedet om dagen. Er det noen har kjennskap til hvorfor ?

Lenke til kommentar

Da har jeg løst gåten min :p

Panorama funksjonen har ikke noe med M eller H å gjøre, men om kortet er et olympus kort eller ikke. Du får ikke benyttet panoramafunksjonen om det ikke er olympus kort. Forskjellen på M og H er stort sett bare hastigheten.

M kort: (R/W) 4/2,5 MB/S

H kort: (R/W) 5/4 MB/S

Beklager missforståelsen fra min side.

Lenke til kommentar

Man vil merke ganske stor forskjell i hastigheten. Testet på et E-500 for en stund siden. Hadde et 512MB type M..., byttet det med et 1GB type H, og det gikk vesentlig kjappere. (Bruker vanligvis Sandisk Extreme CF kort; har 1GB xD som "backup" dersom CF kortet skulle bli fullt og jeg ikke har mulighet å bytte).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...