On1Musha Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 jeg å dama mi orker ikke bo hos min mor legner.. bare en hel del mas og bråk, derfor har vi funnet en lilihet som passer perfekt for oss som er klar i september 40 m2, 4000 kr i mnd ink strøm og 12000 i depositum, noe mere trenger vi vel ikke... men det som er det store problemet er penger... vi begge skal gå skole og har vel ca 5000 kr tilsammen i stipend ( er ikke sikker på hvor mye det er jeg) men vi kan ikke leve for en 1000 lapp i mnd. hva skal jeg gjøre? skal jeg be sosialen hjelpe meg? bostøtte? leste litt om bostøtte på nettet og reglene er sånn at bare folk under 18 og over 65 har rett på bostøtte.. det skjønner jeg ikke da min mor på 47 får bo støtte og min far på 49 har bostøtte men pappa sier at jeg SKAL FÅ depositum av sosialen andre tips? tenkte jeg skulle snakke med noen på sosialen eller aetat.. men siden saksbehandleren min er så spydig så vil jeg heller ringe fylkesmannen. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 skal jeg be sosialen hjelpe meg? bostøtte? leste litt om bostøtte på nettet og reglene er sånn at bare folk under 18 og over 65 har rett på bostøtte.. det skjønner jeg ikke da min mor på 47 får bo støtte og min far på 49 har bostøtte... tenkte jeg skulle snakke med noen på sosialen eller aetat.. men siden saksbehandleren min er så spydig så vil jeg heller ringe fylkesmannen. 9082046[/snapback] For å ta det siste først. Fylkesmannen håndterer ikke denne type saker (det vil si; er ikke saksbehandler i bostøtte-saker). Fylkesmannen kan evt. vurdere en klage på en sak i etterkant av en avgjørelse i NAV. Bostøtte m.m. håndteres av NAV. Lenke til kommentar
On1Musha Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) skal jeg be sosialen hjelpe meg? bostøtte? leste litt om bostøtte på nettet og reglene er sånn at bare folk under 18 og over 65 har rett på bostøtte.. det skjønner jeg ikke da min mor på 47 får bo støtte og min far på 49 har bostøtte... tenkte jeg skulle snakke med noen på sosialen eller aetat.. men siden saksbehandleren min er så spydig så vil jeg heller ringe fylkesmannen. 9082046[/snapback] For å ta det siste først. Fylkesmannen håndterer ikke denne type saker (det vil si; er ikke saksbehandler i bostøtte-saker). Fylkesmannen kan evt. vurdere en klage på en sak i etterkant av en avgjørelse i NAV. Bostøtte m.m. håndteres av NAV. 9082071[/snapback] ok da vet jeg det... men har jeg rett på det?? jeg har da venner... ok gammel bekjent som har dame, FEIT Hybel, internett, kabel tv og råd til data og GOD mat... være mnd Uten extra jobb lever kunn på stipende sier han Endret 16. juli 2007 av On1Musha Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Er det VGS dere går på? Reglene for stipend finner du her: http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5780 For å få bostipend må minst ett av disse kravene være oppfylt: - Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet - Reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur - Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen Hvis dere går på universitet/høyskole, så er det ikke noen slike krav. Når det gjelder depositum, så vet jeg det er en del kommuner som tilbyr depositumslån. Sjekk med kommunen. Lenke til kommentar
On1Musha Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 - Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet den skal vel være i boks - Reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur denne skjønner jeg ikke.. bussen tar 1 time per veg. - Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen mamma er en dritt kjæring holder det? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 - Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmetden skal vel være i boks - Reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur denne skjønner jeg ikke.. bussen tar 1 time per veg. - Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen mamma er en dritt kjæring holder det? 9082371[/snapback] Som sagt holder det at ett av kriteriene er oppfylt. Så hvis 40 km er i boks, så har ikke de andre noe å si. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Du får få deg en deltidsjobb. Arbeidsmarkedet er ganske greit nå. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 5000 i stipend tilsammen? Borteboer stipend? Studielån? Sosialen kan gi "lån" eller garantere depositums summen, tror det er mest vanlig at dem garanterer summen, aldri hørt om noen som har fått lån. Men dette varierer vel kanskje fra kontor til kontor. Dere har såvidt jeg vet ikke krav på bostøtte som studenter, ei heller krav på sosial stønad, men ikke ta dette som 100% da jeg har på følelsen at dette varierer fra kommune til kommune. Min bror levde på -300kr pr mnd i 2 år på teknisk fagskole, ja mao han fikk hjelp av mine foreldre da sosial, bostøtte og det som finnes av støtteapparat i dette landet nektet han hjelp pga at han er student. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Du får få deg en deltidsjobb. Arbeidsmarkedet er ganske greit nå. 9095320[/snapback] Forsåvidt greit det om man tar et studie der karakterer ikke er det du er ute etter. Studenter skal i mine øyne ikke måtte jobbe for å komme gjennom skolen. Man blir i utgangspunktet pålagt "hjemmearbeid" gjennom studiene da det sjelden rekker til med tiden på skolen om man skal komme igjennom med karakterer som er noe å skryte av, en jobb i tillegg vil da ødelegge mye for fokus på studiene. Er vel også mange som sliter veldig med studiene pga at dem jobber deltidsjobber i tillegg, har hørt at mange dropper ut av skolen pga at dem rett å slett ikke greier mer, så velger dem å bli i arbeidslivet og tjene penger istedenfor å gå på skole. Mitt tips er at du maksimerer det du kan få fra lånekassen, og om det overhodet ikke går at dere heller finner dere en billigere plass å bo. (Edit: tok bort endel da jeg så feil på størrelsen på leiligheten ) Endret 18. juli 2007 av ChrchBrnr Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Forsåvidt greit det om man tar et studie der karakterer ikke er det du er ute etter. Studenter skal i mine øyne ikke måtte jobbe for å komme gjennom skolen. Man blir i utgangspunktet pålagt "hjemmearbeid" gjennom studiene da det sjelden rekker til med tiden på skolen om man skal komme igjennom med karakterer som er noe å skryte av, en jobb i tillegg vil da ødelegge mye for fokus på studiene. 9095396[/snapback] Ikke meningen å kuppe tråden, men realiteten er dessverre annerledes enn det du ser på som det beste. Jeg er helt enig i at det ikke bør være sånn, men i tillegg til det så steiler jeg når folk mener at det offentlige skal betale alt for dem, fram til de er i stand til å sørge for seg selv sånn ca ved 25/26. De aller fleste klarer å jobbe en helg eller tre i måneden, uten at det går ut over skolearbeidet. De få helgene er nok til at livet ellers går greit. Det er ikke verre. Om to stykker tjener 2000 hver i måneden, så er mat og sånt dekket. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Forsåvidt greit det om man tar et studie der karakterer ikke er det du er ute etter. Studenter skal i mine øyne ikke måtte jobbe for å komme gjennom skolen. Man blir i utgangspunktet pålagt "hjemmearbeid" gjennom studiene da det sjelden rekker til med tiden på skolen om man skal komme igjennom med karakterer som er noe å skryte av, en jobb i tillegg vil da ødelegge mye for fokus på studiene. 9095396[/snapback] Ikke meningen å kuppe tråden, men realiteten er dessverre annerledes enn det du ser på som det beste. Jeg er helt enig i at det ikke bør være sånn, men i tillegg til det så steiler jeg når folk mener at det offentlige skal betale alt for dem, fram til de er i stand til å sørge for seg selv sånn ca ved 25/26. De aller fleste klarer å jobbe en helg eller tre i måneden, uten at det går ut over skolearbeidet. De få helgene er nok til at livet ellers går greit. Det er ikke verre. Om to stykker tjener 2000 hver i måneden, så er mat og sånt dekket. 9095440[/snapback] Dette blir en OT diskusjon men skal bare presisere at jeg heller ikke mener at det offentlige skal betale, men jeg mener at stipend/lån burde være en smule høyere enn det som er realiteten idag, mange som studerer i byer som Bergen osv som tar tunge studier sliter noe sinnsykt med å greie seg. Min bror bodde på et krypinn som var så lite at han nesten bokstavelig talt måtte gå ut for å snu seg, han betalte 4200kr pr mnd + strøm for det der. Studiene han tok er ganske tunge og vis man da i tillegg vil ha maks karakterer og et minimum av sosialt liv så funker det dårlig å jobbe ved siden av, og som sagt i mange tilfeller blir det ikke med 1-2 helger pr mnd, da arbeidsgiver presser litt på for at du skal jobbe mer, du syns pengene er digg å ha og fokuset på skolen blir mindre. Sier ikke at det er sånn for alle selvfølgelig, men er man student så er man student, arbeidslivet skal komme etter studiene. Edit: Altså mao, øk stipend delen av studielånet, øk maks grensen på lån/stipend sånn at det tilsvarer realitetene. Det koster å bo i Norge, Det koster å leve i Norge. Det er vel bedre at folk får konsentrert seg og fokusert på studiene istedenfor å jobbe å slite i tillegg til studiene, det er vel bedre for Norge at studenter kommer seg gjennom studiene istedenfor at dem dropper ut og havner på sosialen? Eller at dem ender opp med 60% stilling på den lokale rimi sjappa, når dem holdt på å utdanne seg til å bli ingeniør eller sykepleier. Endret 18. juli 2007 av ChrchBrnr Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Ta hver deres ekstrajobb så har dere nok. hadde selv 3 ekstrajobber da jeg studerte og det gikk helt fint. Nå fikk jeg riktignok ikke tid til å springe på fylla så mye som mine venner, men det var heller ikke så viktig. At man ikke skal behøve å ta seg en ekstrajobb når man studerer er bare tull i mine øyne. Synes det er tvertimot mye verre å venne seg til å bli betalt for at staten i så ung alder. Dessuten så er det ikke noe negativt med å jobbe. Mange gode erfaringer og gode kollegaer. Dessuten så teller det mer i et intervju at du har jobbet under studietiden enn at du har en karakter mer. Da jeg søkte på min jobb så var dem mye mer opptatt av hva jeg hadde jobbet med enn med karakterene mine. Ut fra jobbene og referansene mine så får dem et innblikk i hvilken person du er, og det er viktigere enn om man har toppkarakter i ett eller annet fag som ikek betyr så veldig mye i en eventuell jobbsituasjon. Ellers så får dere ha lykke til! Lenke til kommentar
starks Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) ekstrajobb er ikke noe problem å kombinere med studier, gjør heller det enn å låne mer penger altså! hvorvidt det er riktig at mennesker som tar utdanning skal bli gjeldsslaver er en annen diskusjon. Ideelt sett hadde studenter fått samfunnslønn. Verden er ikke ideel, og ekstrajobb er som regel "et nødvendig onde" for studenter. Kan jo argumentere med at det går ut over studietiden, men du trenger ikke jobbe mer enn 5-10 timer i uka før at det begynner å merkes på månedsbudsjettet. Angående sosialstøtte. Sosialkontoret hjelper ikke studenter med livsopphold. Sosialkontoret kan være behjelpelig med rentefrie lån, men noen pengestøtte har du ikke krav på så lenge du mottar penger fra lånekassen. Og ja, 5000 kr totalt for 2 stk høres veldig lite ut, dere kan nok helt sikkert få mer. Husk på at stipendet for borteboere er høyere enn for dem som bor hjemme. Legathåndboken kan også være grei å konsultere, mye gratis penger å plukke der edit: har forøvrig samme erfaring som forfatter av forrige innlegg angående karakterer kontra referanser og erfaring. det er veldig få jobber du trenger toppkarakterer for å få. Gode referanser og en utadvent personlighet er like viktig. Endret 19. juli 2007 av starks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå