frankpettersen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Jeg er forsåvidt enig, men dersom Mozilla kan forsvare den høye minnebruken på en eller annen måte, så hvorfor ikke? Dersom man har flere GB med minne, hvorfor ikke bruke det? At Firefox bruker mye minne er etter min mening ikke ett problem på nye datamaskiner, problemet er vel størst for dem som sitter med litt eldre maskinvare, men de kan jo alltid bruke Opera. Synes det blir noe grunnleggende feil med en slik resurssløsing.. Med 3-4 programmer som tenker slik tar det ikke lang tid før harddisken kverner hardere enn en kaffekverner, selv om en sitter med 2 gig med ram. Nå skal det sies at etter den lille testen jeg nettopp tok (som bestod i å laste inn nettleseren, og surfe innom 5 forskjellige sider), så kom firefox best ut av totalt (virtuelt+fysisk) minneforbruk. Opera kom på 2.plass, mens IE7 kom sist. Men jeg ser for meg at dette raskt endrer på seg når en kjører en litt grundigere gjennomgang, med bruk av tabs, mer avansert flash, javascript, etc.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Som vanlig en skuffende andel nordmenn som ikke tenker alternativt. Er det dårlige PC-kunnskaper som gjør dette tro?9082173[/snapback] Jeg tror det har mye å gjøre med kunnskap, skoleverket og media. Skuffende tall for Norge. Skjerpings! Hjelp slekt og bekjente med å oppgradere til f.eks Firefox eller Opera. Vis dem fordelene og sett nettleseren som standard for dem, fjern IE-ikonet og legg Firefox der i stedet for. Gi en solidarisk hjelpende hånd til de du kjenner og som ikke har testet noe annet enn IE. Få også arbeidsgiveren til å velge alternativt. Her hos meg har jeg fått mange i både slekt, vennekrets og arbeidsgiveren til å bytte nettleser etter litt utprøving. Jeg har bare opplevd en som har forkastet både Opera og Firefox og gått tilbake til IE etter å ha prøvd alternativene. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Brukt ie lenge ... fordi .... det funket helt fint, fjongt og raskt. Men nå er det slutt. Liker ikke IE7, og IE6 er bøggete på mange sider (fordi de sikkert er tilpasset IE7). Vil ikke ha mer bloatware på xp installasjonen. Men FF burde få 1 ting. Kunne lagre tabsa sine. Ikke at han husker det, men lagrer det slik som i opera, til en fil ... kan bytte mellom sessions. Jobber jeg med php, så har jeg ofte 10 vinduer med php oppe ... samme med java ... eller andre ting. 9082508[/snapback] Bare å bruke bookmarks.. Du kan lage bookmark av alle tabs på en gang (bokmerk alle faner heter det i den norske versjonen). Når du skal åpne dem igjen er det bare å høyreklikke på "mappa" i bokmerke-lista og velge "åpne i faner". 9082710[/snapback] Man kan også åpne alle bokmerkene som ligger i en mappe i bokmerke-strukturen samtidig ved å klikke på midtknappen (hjulet) på musa. Da slipper man totrinnsprosessen å høyreklikke og så velge "åpne alle" i menyen. blir det mer virus i firefox da, siden flere velger å bruke den nettleseren?9083976[/snapback] Det blir sikkert flere virus og slikt som utnytter hull i firefox, men firefox er grunnleggende sikrere enn IE av flere grunner: - IE bruker "Security through obscurity". Firefox er åpen kildekode og har dermed grunnleggende tryggere sikkerhetsmekanismer. Les linken. Opera bruker dessverre samme modell som Microsoft på dette området. - Firefox kommer med raskere sikkerhetsoppdateringer. Normalt innen få dager etter at feilene er oppdaget. - Oppdateringer til firefox krever ikke omstart av OSet slik mange av oppdateringene til IE krever. Hvis man har programmer som krever å kjøre sammenhengende over lengre tid så må man utsette oppdateringene til IE men ikke med Firefox. - Antagelig har den gjennomsnittlige Firefox-brukeren mer kunnskap enn den gjennomsnittlige IE-brukeren, også på andre områder som OS, brannbur, router, trådløst nett, osv. så IE-brukere er generelt mer ettertraktede for hackere og virusmakere. På grunn av dette tror jeg Firefox vil forbli grunnleggende tryggere enn IE selv om det blir flere Firefox-brukere enn IE-brukere. Men får Firefox mer enn f.eks 90% av brukerne så kan det snu på flisa. Det teoretisk beste er om det er flere f.eks 3-6 ulike åpen kildekode nettlesere med nogen lunde lik markedsandel. Blir det flere så kan det bli for mye arbeid å oppdatere alle kjapt. Åpen kildekode er en trygghet i seg selv (som linken dokumenterer) så alternativene med lukket kildekode bidrar ikke så mye i positiv retning som de åpne. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hjelp slekt og bekjente med å oppgradere til f.eks Firefox eller Opera. Vis dem fordelene og sett nettleseren som standard for dem, fjern IE-ikonet og legg Firefox der i stedet for. Gi en solidarisk hjelpende hånd til de du kjenner og som ikke har testet noe annet enn IE. Få også arbeidsgiveren til å velge alternativt.9088249[/snapback] Ja, men noen ganger opplever vi dette: Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Bruker nesten bare FF jeg. Bruker opera også noen ganger. IE bruker jeg YTTERST sjeldent Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hjelp slekt og bekjente med å oppgradere til f.eks Firefox eller Opera. Vis dem fordelene og sett nettleseren som standard for dem, fjern IE-ikonet og legg Firefox der i stedet for. Gi en solidarisk hjelpende hånd til de du kjenner og som ikke har testet noe annet enn IE. Få også arbeidsgiveren til å velge alternativt.9088249[/snapback] Ja, men noen ganger opplever vi dette: 9089076[/snapback] Det funker ofte med "Jeg har noe myyye bedre og sikrere. Skal jeg fikse det for deg?" Legg ikonet på vante plasser, gjør utseendet ganske likt så det ikke skremmer brukeren ved første oppstart, legg inn bokmerkene osv. Så det blir en enkel og smidig overgang. Men tips gjerne om en eller to av fordelene de trolig vil merke og bruke med en gang. Man trenger ikke ramse opp fordelene med åpen kildekode til brukeren sovner, men bare si "sikrere og bedre". Det er sant og det funker som regel. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Det funker ofte med "Jeg har noe myyye bedre og sikrere. Skal jeg fikse det for deg?" Legg ikonet på vante plasser, gjør utseendet ganske likt så det ikke skremmer brukeren ved første oppstart, legg inn bokmerkene osv. Så det blir en enkel og smidig overgang. Men tips gjerne om en eller to av fordelene de trolig vil merke og bruke med en gang. I mitt tilfelle var IE 7 guds gave i så måte. Der har MS rota til GUIet såpass at det ble en ypperlig anledning til å få folk over på Firefox isteden, siden den er likere i bruk som gamle IE 6 - bare mye bedre såklart* * og med funksjoner som IE 7 har kopiert i ettertid. Opera og til dels Firefox har jo ledet utviklingen av browserfunksjoner i årevis. MS har bare sakte diltet etter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 * og med funksjoner som IE 7 har kopiert i ettertid. Opera og til dels Firefox har jo ledet utviklingen av browserfunksjoner i årevis. MS har bare sakte diltet etter.9089988[/snapback] Jepp. For min del var tabs en fordel som gjorde det lett å få IE-brukere over på Firefox eller Opera. Denne fordelen varte faktisk i over 3 år før microsoft kopierte den. Nå er som du sier utseendet til IE7 et godt argument for å skifte nettleser. En del nyttige plugins er også gode argumenter. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Tabs har vel Mozilla hatt så lenge jeg har brukt den, og jeg har ivertfall brukt den siden versjon 0.1 som er mer enn 3 år siden. Jeg er usikker på når Opera fikk tabs, men det er nok lenge siden det også. Min mening er at GUI i IE7 er ubrukelig og minst tre steg tilbake. Nå må folk flest lære seg det meste på nytt, og da er det tid spart å bytte nettleser, samtidig som mange vil bli mer fornøyde. Til alle de som ikke har prøvd noe annet enn IE, så er det en god idé å prøve noe nytt. (du vil bli positivt overrasket) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Tabs har vel Mozilla hatt så lenge jeg har brukt den, og jeg har ivertfall brukt den siden versjon 0.1 som er mer enn 3 år siden. Jeg er usikker på når Opera fikk tabs, men det er nok lenge siden det også. Jeg husker heller ikke årstallet, men Opera var i hvertfall først ute med tabs. Min mening er at GUI i IE7 er ubrukelig og minst tre steg tilbake. Nå må folk flest lære seg det meste på nytt, og da er det tid spart å bytte nettleser, samtidig som mange vil bli mer fornøyde. Til alle de som ikke har prøvd noe annet enn IE, så er det en god idé å prøve noe nytt. (du vil bli positivt overrasket) 9090252[/snapback] IE 7 har et litt rotete GUI med knapper plassert spredt rundt. Microsoft er tydeligvis glad i sånt, og har ofte laget særdeles rotete GUI i Media Player også. Et annet problem med designet i IE 7 er at man dermed får mindre plass til tabs enn i de andre browserene. I tillegg må man nesten kjøre Vista for at IE 7 skal se litt fancy ut. Endret 17. juli 2007 av Langbein Lenke til kommentar
lain Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hva med at folk bringer frem fordelene med andre browsere enn IE, i stedet for å leke amerikansk valgkamp der du ikke sier noe om hvorfor folk skal stemme på deg, men hvorfor de ikke burde stemme på de andre. Jeg har både IE7, opera og ff instalert, men velger å bruke IE, da det er denne jeg trives med. Har ikke hatt noen problemer med virus eller spyware heller. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Jeg har ikke vært borti at IE har sluppet inn virus (det kommer som regel gjennom nedlasting og epost), men at det slipper inn store mengder farlige og mindre farlige spyware. Ved et bomtrykk i en søkemotor kan det føre til at diverse popups, verktøylinjer og startside blir uønsket. Plagsom programvare og diverse rot kan også spre seg til resten av PCen, med mindre brukeren er rask og tar det opp med roten med én gang (med Adaware o.l.). Med tanke på at folk flest ikke vet hvordan slikt gjøres, bør de prøve alternativer. Det alene er godt nok argument for å bruke Firefox eller Opera. Jeg har aldri opplevd å slippe inn noe slikt i Firefox og Opera, selv om jeg bevisst har oppsøkt utrygge sider for å teste det ut. Det er ikke rent få PCer som jeg har ryddet opp som supporter der IE har vært skyld i treg og ubrukelig maskin. Så har jeg lagt inn Firefox og i ettertid spart både meg selv og eiere for opprydningsarbeid og trøbbel. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 MS skyter seg selv i foten FF, Opera og Safari Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Man trenger ikke ramse opp fordelene med åpen kildekode til brukeren sovner, men bare si "sikrere og bedre". Det er sant og det funker som regel.9089786[/snapback] Enig i det. Jeg tror jeg har en tendens til å overlesse folk med informasjon og de blir skeptiske og litt på vakt når de merker at jeg er veldig engasjert. Helt motsatt effekt av det som er ønskelig, selvsagt. Så det er nok lurt å bare fokusere på et par gode poenger som kan løse et par meget slitsomme og plagsomme problemer for dem. Lenke til kommentar
Kian_Alvane Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Når eg gjekk på skulen hadde me ei spesiell nettsida der me leverte inn oppgåver og liknande, problemet var berre det at den kun fungerte i IE. Dei fleste i klassen min brukte Opera eller Firefox og dei blei tvungne til å bruka IE for å jobba på den sida. Eg og ein til hadde ikkje moglegheit til å bruka IE fordi me bruker GNU/Linux, så me fekk berre gjort arbeid på dataromma på skulen. Eit godt eksempel på at IE ikkje følgjer standardane. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Jeg husker heller ikke årstallet, men Opera var i hvertfall først ute med tabs. 9090427[/snapback] En browser ved navn Internetworks hadde det først og allerede i 1994. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Når eg gjekk på skulen hadde me ei spesiell nettsida der me leverte inn oppgåver og liknande, problemet var berre det at den kun fungerte i IE. Dei fleste i klassen min brukte Opera eller Firefox og dei blei tvungne til å bruka IE for å jobba på den sida. Eg og ein til hadde ikkje moglegheit til å bruka IE fordi me bruker GNU/Linux, så me fekk berre gjort arbeid på dataromma på skulen. Eit godt eksempel på at IE ikkje følgjer standardane. 9091402[/snapback] Det er jo en (neppe god nok) unnskyldning for å slippe å gjøre oppgaver Håper dere påpekte det for skolen og leverandøren at dere ikke fikk levert oppgaver fordi nettsidene ikke fungerte. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Håper dere påpekte det for skolen og leverandøren at dere ikke fikk levert oppgaver fordi nettsidene ikke fungerte. 9091871[/snapback] Det er jo synd at den negative utviklingen gikk så langt, men derfor er det også bra at MS har fått større konkurranse de siste årene - først og fremst fra Firefox men også andre browsere. Dermed vil det bare bli vanskeligere og vanskeligere i tiden framover for IT-leverandører å lage slike IE-only løsninger. Eksempelet blir litt som om at skolen arrangerer sykkeltur, men man må ha DBS-sykkel for å få delta Endret 17. juli 2007 av Langbein Lenke til kommentar
dedeee Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Bruker selv FF (og har gjort det en stund nå), av en del forskjellige grunner. Du har jo de åpenbare fordelene vis-a-vis IE6, som jeg ikke gidder å utdype. Har ikke satt meg skikkelig inn i IE7, da jeg ikke har noen spesiell grunn til å gå over igjen (har ikke inntrykket av at IE7 er bedre, men som sagt, ingen direkte grunnlag for den påstanden). Opera har jeg egentlig ikke lyst til å bruke, av to middels viktige grunner (som sikkert kan omgjøres, men er ikke innstilt på så mye tweaking). Jeg er ikke en stor fan av tryllestaven (som man måtte klikke på for å få brukernavn og passord), ettersom jeg stort sett bare bruker ett brukernavn på hver side jeg bruker, og er for lat til å trykke på tryllestaven oppe i hjørnet. Det andre er implementeringen av Ctrl-F i Firefox. Personlig syns jeg den er mer diskre (og forsåvidt kjappere å bruke) enn Ctrl-F i IE og Opera. Og jeg bruker Ctrl-F rimelig mye, så dette kompenserer sterkt for det at Opera har færre sikkerhetshull o.l (da jeg ikke har problemer med sikkerhet i FF heller). Jeg tror at det viktigste for å få folk over til IE og Opera er å peke på alt det som har med behag å gjøre. Tabs, bedre Ctrl-F, mere behagelig interface, mindre pop-ups og rare add-ons som legger seg inn av seg selv. Web-standarder er noe foreldre og en del venner ofte er knekkende likegyldige til (som referert til i M-stripa som ble posta her). Har selv fått over en fetter så langt (dog har jeg ikke prøvd intenst å få overført flere heller), og setter vel søstera sin PC på Opera når jeg renser den opp i morra. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har brukt opera siden 3.xx hvor det fungerte paa ca 50% av sidene paa webben. Men den staar jo paa identify as IE.. Nei Opera har jeg brukt i mange aar og etter min mening er det bedre enn firefox.. Men forskjellene er smaa. Opera er dog ikke noe snill mot maskinen ved aa bruke masse ram. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Håper dere påpekte det for skolen og leverandøren at dere ikke fikk levert oppgaver fordi nettsidene ikke fungerte. 9091871[/snapback] Det er jo synd at den negative utviklingen gikk så langt, men derfor er det også bra at MS har fått større konkurranse de siste årene - først og fremst fra Firefox men også andre browsere. Dermed vil det bare bli vanskeligere og vanskeligere i tiden framover for IT-leverandører å lage slike IE-only løsninger. Eksempelet blir litt som om at skolen arrangerer sykkeltur, men man må ha DBS-sykkel for å få delta 9091996[/snapback] Slik er det desverre. Jeg brukte Open Office for en 8aar siden og tok med meg oppgaven jeg hadde jobbet paa for a skrive den ut paa skolen.. Fikk ikke opnet dokumentet og fikk beskjed om at jeg ikke hadde gjort det.. 9aar.. Duverden det er saa lenge siden ungdomsskolen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå