itavd1 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Hei! Vet ikke helt hvor denne skal legges, men tror det er her. Dersom noen i firmaet har en e-post adresse som heter [email protected] - da er det vel slik at jeg som administrator kan gå inn på den mailen, selv om navnet feks er Kjell (som blir vist når han sender mail)? Og dersom noen i firmaet har en e-post adresse som heter [email protected] - da har jeg ikke lov selv om jeg er administrator til å gå inn på den mailen, pga den er knyttet opp direkte til navnet? Noen som har en link til meg der jeg kan se reglene på dette? Ikke gi meg link til hele Norges lover, det blir for stress. Flott om det er noen som har oversikten over dette Endret 20. juli 2007 av itavd1 Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 For det første så har du nok bomma rimelig bra på kategorien... For det andre så holder det lenge med tommelfingerrelgelen "føles det galt så er det galt". Du sjekker ikke eposten til noen andre bare fordi du kan. Selve adressen vil jeg ikke tro har noen ting med saken å gjøre. Det er vel ikke værre å spionere på [email protected] enn admdirektø[email protected]? -C- Lenke til kommentar
persistent Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Datatilsynet har laget en artikkel om personvern og e-post, du kan lese denne; http://www.datatilsynet.no/templates/article____201.aspx den gir en grei oversikt over problemstillingen. Endret 16. juli 2007 av persistent Lenke til kommentar
itavd1 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Datatilsynet har laget en artikkel om personvern og e-post, du kan lese denne;http://www.datatilsynet.no/templates/article____201.aspx den gir en grei oversikt over problemstillingen. 9082020[/snapback] mange takk Lenke til kommentar
itavd1 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 For det første så har du nok bomma rimelig bra på kategorien... For det andre så holder det lenge med tommelfingerrelgelen "føles det galt så er det galt". Du sjekker ikke eposten til noen andre bare fordi du kan. Selve adressen vil jeg ikke tro har noen ting med saken å gjøre. Det er vel ikke værre å spionere på [email protected] enn admdirektø[email protected]? -C- 9082006[/snapback] det er ikke det som er poenget. tingen er at når noen slutter, kan neste mann bruke samme mail...? er ikke en snok Lenke til kommentar
itavd1 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 ble ikke så sinsykt klokere på dette Går det an å lage en regel som sier: Mailen skal kun brukes jobbrelatert. Ved mistanke av annet, har arbeidsgiver/IT-ansvarlig lov å sjekke mailen. Er det lov å lage en slik regel på arbeidsplassen? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Ja det går an. Jmfr. Datatilsynet "Arbeidsgiveren kan, på grunn av sin styringsrett, bestemme at de ansatte bare skal bruke bedriftens datasystemer til jobbrelaterte formål." Selvfølgelig kan det komme post av privat karakter til den enkeltes postkasse uansett, men det kan lages retningslinjer som sier at f.eks. den ansatte da plikter å videresende dette til en annen mailadresse, og så slette det. Dere kan lage retninglinjer om dette jmfr.Datatilsynet; "Det skal foreligge regler eller instrukser for bruk av datasystemet på arbeidsplassen. Disse skal si noe om i hvilken grad det er lov å bruke systemet til private formål. I tillegg må reglene eller retningslinjene si noe om i hvilke situasjoner de ansatte må forvente at arbeidsgiveren kan kikke i e-postkassen eller på filer som ligger på den enkeltes område på datamaskinen. Denne informasjonen skal inngå i virksomhetens internkontrollsystem. Det er viktig at de ansatte gjennom informasjon blir gjort godt kjent med retningslinjene slik at de kan innrette seg etter dem." Dersom dette gjøres er det ikke noe i veien for at en arvtager i jobben kan "arve" forgjengerens mailadresse. Endret 16. juli 2007 av persistent Lenke til kommentar
itavd1 Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2007 takker! Hvor finner jeg den [LØST] knappen? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 ble ikke så sinsykt klokere på dette Går det an å lage en regel som sier: Mailen skal kun brukes jobbrelatert. Ved mistanke av annet, har arbeidsgiver/IT-ansvarlig lov å sjekke mailen. Er det lov å lage en slik regel på arbeidsplassen? 9082732[/snapback] Regner med det, vi har en grei regel her om at mailen ikke skal brukes til private formål. Hvorfor skulle man bruke jobbmailen til det ? Man har jo hotmail, gmail og ørten online maillesere, slik at man kan lese f.eks *@online.no mail online. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå