Gå til innhold

Fotovideo - Ikke billig lenger.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser du linker til prisguiden for å få norsk pris. Den er ikke alltid oppdatert. Har du sjekket direkte mot Fotovideo's norske hjemmeside?

9081914[/snapback]

Prisguiden oppdateres noen ganger i døgnet, hovedsaklig om natten, men det arbeides med å få hyppigere oppdateringer i dens neste inkarnasjon.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er at FotoVideo er generelt dyr på Sigma. Et godt eksempel er 18-50mm f/2.8. I England er dette objetivet ca 25 pund dyrere enn Tamron 17-50mm f/2.8. I Norge er det neste 1000,- dyrere.

Ikke helt usannsynlig det. De er jo Sigma-importør her i Norge. Men, siden de importerer selv så pleier de å være omgjengelige med tanke på rabatter. Jeg fikk ihvertfall ett 20-40 f2.8 ca 1000 kr billigere. Dette har nok sikkert litt å gjøre med det faktum at jeg samtidig kjøpte en del andre ting hos dem, og hadde egentlig bestilt et 18-50 f2.8. Dette hadde de ikke inne, så de ringte meg og snakket litt frem og tilbake, og jeg fikk dermed 20-40 f2.8 i stedet for, til omtrent samme pris som 18-50 f2.8 kostet.

Lenke til kommentar

FotoVideo varierer endel i prisane, og eg har funne ut at skal ein handle der, så bør ein sjekke prisane for kvart produkt. Det er pr dags dato den billigaste norske(!) butikken på f.eks Canon 30D, pluss endel andre produkt. Men så er det andre igjen der det ser ut som at dei har gløymt å justere prisane sine.

Snakka såvidt med dei for ei eller to veker sidan, om endel prisar i web-shopen som var litt merkelige. Pakkeprisar som var dyrare enn delar kvar for seg og sånn, og fekk beskjed om at mange av prisane ikkje var godt nok oppdaterte men at dei jobba med det.

En ting er uansett viktig. Vær kritisk til dei prisane du finn, og leit litt rundt for å finne den beste prisen.

Lenke til kommentar
Ser du linker til prisguiden for å få norsk pris. Den er ikke alltid oppdatert. Har du sjekket direkte mot Fotovideo's norske hjemmeside?

9081914[/snapback]

Prisguiden oppdateres noen ganger i døgnet, hovedsaklig om natten, men det arbeides med å få hyppigere oppdateringer i dens neste inkarnasjon.

9081982[/snapback]

Så alle objektivene oppdateres flere ganger i døgnet? :dontgetit:

Trodde det gjordes 2-3 ganger i mnd jeg :blush:

Lenke til kommentar
Jeg fikk ihvertfall ett 20-40 f2.8 ca 1000 kr billigere.
At en butikk gir store avslag på et eller flere produkter, er ikke det egentlig et tegn på at de tar for mye for disse produktene? (snakker om bransjen generelt, og ikke om Fotovideo spesielt, for da blir de vel sure på meg igjen :p ).

Der jeg jobber, har vi ikke mulighet til å slå av så mye på noen produkter, ettersom marginene allerede er så lave at det ville ført til tap for butikken. Alle kunder bør få samme rabatter, samme hvor gode kunder de er eller hvor flinke de er til å prute, derfor er det mest realt å bake rabattene inn i den reelle prisen.

Lenke til kommentar
Jeg fikk ihvertfall ett 20-40 f2.8 ca 1000 kr billigere.
At en butikk gir store avslag på et eller flere produkter, er ikke det egentlig et tegn på at de tar for mye for disse produktene? (snakker om bransjen generelt, og ikke om Fotovideo spesielt, for da blir de vel sure på meg igjen :p ).

Der jeg jobber, har vi ikke mulighet til å slå av så mye på noen produkter, ettersom marginene allerede er så lave at det ville ført til tap for butikken. Alle kunder bør få samme rabatter, samme hvor gode kunder de er eller hvor flinke de er til å prute, derfor er det mest realt å bake rabattene inn i den reelle prisen.

9085914[/snapback]

Hehe, syns det er fint at kunder som legger igjen store beløp hos den samme butikken om og om igjen blir satt pris på ved en eller annen personlig rabbatt.

De kan jo gjøre som andre, og handle i 10 forskjellige butikker, og kjøpe masse over nettet, men noen velger å være trofast, noe jeg også akter å være.

Lenke til kommentar
Hehe, syns det er fint at kunder som legger igjen store beløp hos den samme butikken om og om igjen blir satt pris på ved en eller annen personlig rabbatt.

De kan jo gjøre som andre, og handle i 10 forskjellige butikker, og kjøpe masse over nettet, men noen velger å være trofast, noe jeg også akter å være.

9085938[/snapback]

Problemet er at man må være billigst, og gjerne billigere enn nettbutikkene for å overleve. Og da kan man like gjerne gi store rabatter til alle, slik at folk kommer innom for de lave prisene. Gir en butikk flere tusen i avslag på en pakke til 20.000, så sier det seg selv at de kanskje har for stor avanse? Da vil de heller ikke overleve, om de ikke har gitt inntrykk av å være billigst ved hjelp av annonser og lignende der de bruker smarte ord og vendinger for å få folk til å tro dette.

Lenke til kommentar

9085938[/snapback]

Problemet er at man må være billigst, og gjerne billigere enn nettbutikkene for å overleve. Og da kan man like gjerne gi store rabatter til alle, slik at folk kommer innom for de lave prisene. Gir en butikk flere tusen i avslag på en pakke til 20.000, så sier det seg selv at de kanskje har for stor avanse? Da vil de heller ikke overleve, om de ikke har gitt inntrykk av å være billigst ved hjelp av annonser og lignende der de bruker smarte ord og vendinger for å få folk til å tro dette.

9086004[/snapback]

Det er godt vi har noe som ikke støtter nettbutikker.

Selv syns jeg det blir for lite å hente ved nettbutikk, med tanke på hva som kan skje når man må levere inn for rep.

Lenke til kommentar

Det er godt vi har noe som ikke støtter nettbutikker.

Selv syns jeg det blir for lite å hente ved nettbutikk, med tanke på hva som kan skje når man må levere inn for rep.

9086095[/snapback]

Nettbutikkene er greie når du vet hva du skal ha. Og handler for en større sum, slik at portoen ikke spiser opp besparelsen. Jeg bruker mye nettbutikker når handler data-ting.

Men du har et veldig godt poeng når det gjelder reparasjoner - da er det veldig godt å ty til butikker.

Så når det gjelder foto, så handler jeg så å si alltid i butikk. Og jeg har fått god service i alle jeg har vært i.

Tom

Lenke til kommentar

Men uansett rabatter etc.

Jeg synes det er uanstending av samme butikk å forlange 5000 NOK av norske kunder, mens man tilbyr samme varen for under 3500 NOK til svensker.

Greit at lønninger er noe anderledes, men vi tjener faktisk ikke så mye mer enn andre nasjoner (uansett hva politikere etc. prøver å fortelle oss (f.eks. bil er forsatt en luksus i Norge, så at bil koster mye mindre i Sverige, regnes ikke i noe lønnsregnskap, ei heller snus!!)).

Forøvrig gikk prisen på Sigma betydelig opp da Fotovideo presset ut Intech (?) i Fredrikstad (Sarpsborg) ut av markedet.

Lenke til kommentar
Forøvrig gikk prisen på Sigma betydelig opp da Fotovideo presset ut Intech (?) i Fredrikstad (Sarpsborg) ut av markedet.
Det er jo dette som er drømmen til de store... at de får presset konkurrenter ut av markedet så de kan sette opp prisene selv. I så fall ganske naturlig at en eneimportør setter opp prisen på sitt produkt, så lenge det ikke finnes konkurranse, og så lenge man kan klare å lure en kunde til å tro at sitt eget produkt er så mye bedre enn konkurrentenes tilsvarende produkt som er billigere.

Understreker nok en gang at jeg ikke snakker om Fotovideo spesielt, men bransjen generelt her. Har fått munnkurv av Fotovideo i samråd med Akam om å komme med kritiske påstander og kommentarer om Fotovideo (ettersom jeg jobber for en konkurrent), så jeg er nøye med å understreke dette for å unngå misforståelser.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Det er jo dette som er drømmen til de store... at de får presset konkurrenter ut av markedet så de kan sette opp prisene selv. I så fall ganske naturlig at en eneimportør setter opp prisen på sitt produkt, så lenge det ikke finnes konkurranse, og så lenge man kan klare å lure en kunde til å tro at sitt eget produkt er så mye bedre enn konkurrentenes tilsvarende produkt som er billigere.

Understreker nok en gang at jeg ikke snakker om Fotovideo spesielt, men bransjen generelt her. Har fått munnkurv av Fotovideo i samråd med Akam om å komme med kritiske påstander og kommentarer om Fotovideo (ettersom jeg jobber for en konkurrent), så jeg er nøye med å understreke dette for å unngå misforståelser.

9095253[/snapback]

Du er inne et viktig punkt her, som gjelder også gjelder andre bransjer. Det er heller ikke alltid at et merke eller en forhandler for monopol på grunn av egen innsats, men at konkurrentene ikke er flinke nok til å markedsføre seg selv eller følge med i tiden; det så vi jo når netthandel ble vanlig - det var mange som slet med det.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg sparte i sin tid nærmere 500 på å kjøpe min Sigma 30/1.4 hos den andre Sigmaimportøren - Elite. Ut i fra det jeg har sett, er Elite nesten alltid billigere enn Fotovideo på Sigma.

9095808[/snapback]

Har de en nettbutikk? Finner den ikke etter å ha søkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...