Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan forsterke trådløse signaler innendørs?

Anbefalte innlegg

Heisann!

For et par måneder gikk vi til innkjøp/innlån av en trådløs router av merket Thomson SpeedTouch 585, samt billige trådløse USB-nettverkssticks eller hva man nå skal kalle det. Signalene uteble, og jeg mistenkte nettverkskortene, siden den ene bærbare maskinen hadde 100% signalstyrke i hele huset.

Huset har mye betong i seg, og det er mange vegger og rom mellom PC'ene og routeren. Vi venter nå på nye slike USB-nettverkssticks fra NextGenTel, men jeg regner ikke med at signalet vil være veldig sterkt på verken PC'ene oppe eller PS3'en, og da er vel den eneste løsningen å gå til innkjøp av en signalforsterker vil jeg tro.

Finnes det noen rimelige løsninger der ute? Noe som ikke er for avansert, ikke er for dyrt, og ikke er for stort. Ser for meg en bitteliten antenne jeg bare plugger inn i routeren jeg, men da har jeg kanskje feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
såvidt jeg vet skal det være mulig å kjøpe en ny, sterkere antenne til mange trådløs routere...

9081608[/snapback]

Altså så enkelt som bare å dra ut den gamle, plugge inn den nye der den gamle satt - også er det gjort?

Lenke til kommentar

Jepp, kan byttes antenne på de fleste, ellers kan du jo se på nettbutikkene etter et access point, kan fungere som en slags repeater som videresender signalet fra den trådløse router´en. Kan også nevnes at når signalet i utgangspunktet er dårlig vil en usb adapter være dårligere enn f.eks. et pci-kort m/antenne.

Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307210  ;)

Denne boxen hjelper, garantert sikkert.

9081627[/snapback]

Snakker vi om signaler oppimot 100% da eller? Prisen var relativt stiv synes jeg, men det er ikke jeg som skal betale, så det burde kanskje gå greit.

Jepp, kan byttes antenne på de fleste, ellers kan du jo se på nettbutikkene etter et access point, kan fungere som en slags repeater som videresender signalet fra den trådløse router´en. Kan også nevnes at når signalet i utgangspunktet er dårlig vil en usb adapter være dårligere enn f.eks. et pci-kort m/antenne.

Aha, det visste jeg ikke, selv om det kanskje er selvsagt. De USB-adapterene var nemlig anbefalt av NGT, så jeg regnet med at de ville duge. Nå har jeg fortsatt ikke fått prøvd dem, men regner med at det er veggene i huset som gjør signalet dårlig.

Endret av Complexion
Lenke til kommentar

Har du muligheet til å kable et stykke ? da slipper du å kjøre med så mye uteffekt.

Evt kable i etasjen over eller under eller på loftet og sette et accesspunkt der.

Det har liten nytte å sette på antenne som øker sendestyrken fordi vi snakker om både styrke og kvalitet. Mange rom og betongvegger mellom pc og ruter gjør at selv om du skulle få oppstyrken vil trolig interferens gi deg lav kvalitet.

eller gå til anskaffelse av en såkalt homeplug som sender data over strømnettet. Har aldri prøvd en slik, men de skal vist funke ok..

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10292

Lenke til kommentar
Har du muligheet til å kable et stykke ? da slipper du å kjøre med så mye uteffekt.

Evt kable i etasjen over eller under eller på loftet og sette et accesspunkt der.

Det har liten nytte å sette på antenne som øker sendestyrken fordi vi snakker om både styrke og kvalitet. Mange rom og betongvegger mellom pc og ruter gjør at selv om du skulle få oppstyrken vil trolig interferens gi deg lav kvalitet.

eller gå til anskaffelse av en såkalt homeplug som sender data over strømnettet. Har aldri prøvd en slik, men de skal vist funke ok..

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10292

9081649[/snapback]

Det å kable er uaktuelt, siden det er nettopp pga. kablene vi har byttet over til trådløst nettverk...

Har vært borti homeplug hos noen kamerater som har bodd på hybel, og det var ikke rare sakene. Det frister relativt lite, for å si det på den måten.

Den eneste muligheten er vel da å dra en kabel opp gjennom gulvet slik vi allerede har, og plassere et aksesspunkt rett over, og det har jeg ikke tro på skal hjelpe på veldig mye egentlig. Regner ikke med at det er gulvet som er det store problemet her, men heller veggene.

Huff, dette skulle ikke bli så enkelt som jeg trodde nei. :(

Lenke til kommentar

Vil anbefale Jarmo´s løsning eller et aksesspunkt, aksesspunktet forutsetter at du kan kable fra router´en og frem til aksesspunktet.

Dersom du bruker usb-adaptere kan det hjelpe å sette på en 2-3m usb-skjøteledning, slik at du har muligheten til å få adapteret litt ifra pc´en og kan dra det litt rundt for å se hvor du får best signal. Hjalp en del hjemme hos sønnen min da han hadde dette problemet, men det ble egentlig mye bedre da han byttet ut usb-adapeteret med et pci-kort med antenne.

Lenke til kommentar
Vil anbefale Jarmo´s løsning eller et aksesspunkt, aksesspunktet forutsetter at du kan kable fra router´en og frem til aksesspunktet.

Dersom du bruker usb-adaptere kan det hjelpe å sette på en 2-3m usb-skjøteledning, slik at du har muligheten til å få adapteret litt ifra pc´en og kan dra det litt rundt for å se hvor du får best signal. Hjalp en del hjemme hos sønnen min da han hadde dette problemet, men det ble egentlig mye bedre da han byttet ut usb-adapeteret med et pci-kort med antenne.

9081667[/snapback]

Okay. Ja, hadde jeg visst om at det var såpass stor forskjell hadde jeg vel gått for et PCI-kort med antenne istedet for en USB-adapter. Det er litt sent nå, og jeg regner med at NGT allerede har fakturert oss.

Det ble en kostbar affære dette med trådløst nett hjemme nå, ja. Men slik som situasjonen er nå - med mellom 10 og 30% signalstyrke er det ikke bra nok for min del.

Jeg får bare forhøre meg hjemme, også får vi se derfra. Må man, så må man jo bare....

Lenke til kommentar
Dersom du bruker usb-adaptere kan det hjelpe å sette på en 2-3m usb-skjøteledning, slik at du har muligheten til å få adapteret litt ifra pc´en og kan dra det litt rundt for å se hvor du får best signal.

Ja, dette vil hjelpe en del også.

Finner du nyere drivere så kan det hjelpe en del. Fikk ca. 20% bedre signal- og linjekvalitet på et kort etter å ha lastet ned siste drivere. (linksys-USB-penn)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Dersom du bruker usb-adaptere kan det hjelpe å sette på en 2-3m usb-skjøteledning, slik at du har muligheten til å få adapteret litt ifra pc´en og kan dra det litt rundt for å se hvor du får best signal.

Ja, dette vil hjelpe en del også.

Finner du nyere drivere så kan det hjelpe en del. Fikk ca. 20% bedre signal- og linjekvalitet på et kort etter å ha lastet ned siste drivere. (linksys-USB-penn)

9081694[/snapback]

Det høres jo interessant ut, selv om det ikke er nok. Det er jo alltids en mulighet for at USB-adapterene funker bedre enn både PS3'en, den gamle bærbare PC'en og de USB-adapterene vi allerede har prøvd.

Men det virker som om jeg må gå til innkjøp av et aksesspunkt og forlengede USB-kabler i det minste, så får vi se om det utgjør noen merkbar forskjell. Kommer jeg over 75% regner jeg med at jeg får brukt hele nettlinjen og vel så det, og da klager jeg ikke.

Lenke til kommentar
Jepp, å få til et velfungerende trådløsnettverk kan være nokså kronglete.  :)

Hvor høy hastighet har du på bredbåndslinja ?

9081760[/snapback]

Bredbåndslinja er litt i overkant av 5mbit, så det er ikke så stor fart i den. Får bare fortelle til de som skal betale hva slags tips dere har gitt, så får vi satse på at det går i orden asap.

Lenke til kommentar
Den repeateren krever at du har en passende router fra Linksys i tillegg.

Jeg ville anbefalt en bra mimo router i stedet for en slik løsning.  Den speedtouchrouteren du har nå er ikke kjent for å ha god rekkevidde.

https://prisguiden.no/fritekst_sok....55&search=S%F8k

9082484[/snapback]

Speedtouch har valgt å ha to antenner i boksen sin (den ene ligger vanrett inne i selve boksen) Dette gjør at når du setter den utvendige antenne rett opp så vil den stråle tilnermet lik som en kule. Andre bokser med èn antenne vil stråle som en smultring. I og med regulering av signalstyrken i forhold til ETISI-spec så får ikke produsenten lov til å stråle sterkere en opp imot 100mW ut ifra en isotropisk antenne. (en antenne som stråler like mye alle veier.)

Signalet blir splittet inne i spedtouch'n og stråler med "halv" effekt til begge antenne. Dette gjør at rekkevidden går ned selv om dekningsområdet opprettholdes. Skal en virkelig satse rekkevidde så budre man ha en retnings-antenne som stråler som en (kjempetynn) kjegle. Men som sagt så vil dekningsområdet være likt fordi effekten fra ruteren er lik.

Men... I speedtouchen er det en fullverdig WDS-modul som gjør repeaterfunksjonen mot et helt vanlig aksesspunkt. En trenger ikke spesiell repeater for å videreføre nettverket. Jeg har i en del tilfeller brukt en billig trådløs ruter som jeg sllår av DHCP-serveren på....

Gå inn under wireless og trykk configure øverst til høyre på siden. klikk deretter Configure WDS nederst på siden...

Husk å låse kanalen til speedtouhen på samme kanal som repeateren og med samme krypteringsnøkkel selvfølgelig :)

Endret av sabohn
Lenke til kommentar
Speedtouch har valgt å ha to antenner i boksen sin (den ene ligger vanrett inne i selve boksen. dette gjør at når du setter den utvendige antenne rett opp så vil den stråle tilnermet lik som en kule. Andre bokser med èn antenne vil stråle som en smultring. I og med regulering av signalstyrken i forhold til ETISI-spec så får ikke produsenten lov til å stråle sterkere en 10mW ut ifra en isotropisk antenne. (en antenne som stråler like mye alle veier.

Signalet blir splittet inne i spedtouch'n og stråler med "halv" effekt til begge antenne. Dette gjør at rekkevidden går ned selv om dekningsområdet opprettholdes. Skal en virkelig satse rekkevidde så budre man ha en retnings-antenne som stråler som en (kjempetynn) kjegle. Men som sagt så vil dekningsområdet være likt fordi effekten fra ruteren er lik.

Men... I speedtouchen er det en fullverdig WDS-modul som gjør repeaterfunksjonen mot et helt vanlig aksesspunkt. En trenger ikke spesiell repeater for å videreføre nettverket. Jeg har i en del tilfeller brukt en billig trådløs ruter som jeg sllår av DHCP-serveren på....

Gå inn under wireless og trykk configure øverst til høyre på siden. klikk deretter Configure WDS nederst på siden...

9088042[/snapback]

Jeg skal se på det når jeg kommer hjem iløpet av kvelden, så skal vi se om jeg skjønte noe særlig av det, hehe. Trådløse nettverk er ikke helt min sterke side har jeg fått merke de siste dagene ^^

Lenke til kommentar

Får komme med en liten oppdatering.

Plugget inn disse USB-adapterene i maskinene nå i kveld, og selv om signalstyrken bare viser 2/5 (altså rundt 40%), viser hastigheten 54Mbps - og nettet og nettverket fungerer like greit som TP-kablene gjorde tidligere.

Så lenge dette ikke byr på noen merkbare problemer ser jeg egentlig ingen grunn til å endre på det med det første, så dere hører nok ikke mer fra meg i denne tråden de nærmeste dagene eller ukene (får vi håpe). :)

Takk for hjelpen uansett folkens!

Lenke til kommentar

Plugget inn disse USB-adapterene i maskinene nå i kveld, og selv om signalstyrken bare viser 2/5 (altså rundt 40%), viser hastigheten 54Mbps - og nettet og nettverket fungerer like greit som TP-kablene gjorde tidligere.

Så lenge dette ikke byr på noen merkbare problemer ser jeg egentlig ingen grunn til å endre på det med det første, så dere hører nok ikke mer fra meg i denne tråden de nærmeste dagene eller ukene (får vi håpe). :)

9092031[/snapback]

Hvis du setter ruteren til å kun bruke 11mbit (802.11b), vil den sende med større effekt.

I og med at bredbåndslinjen din er 5mbit, vil det være nok med 11mbit inne i huset.

Dersom du bruker det trådløse nettverket til å sende data mellom maskinene, bør du fortsatt ha 54mbit wlan (802.11g)

Stian

...som nettopp har fått i gang wlan fra naboen. Panelantenne 24dBi fra wlanfactory.com

Lenke til kommentar

9092031[/snapback]

Hvis du setter ruteren til å kun bruke 11mbit (802.11b), vil den sende med større effekt.

I og med at bredbåndslinjen din er 5mbit, vil det være nok med 11mbit inne i huset.

Dersom du bruker det trådløse nettverket til å sende data mellom maskinene, bør du fortsatt ha 54mbit wlan (802.11g)

Stian

...som nettopp har fått i gang wlan fra naboen. Panelantenne 24dBi fra wlanfactory.com

9105014[/snapback]

Den sto på 11mbit, men det "ordnet" seg da jeg satte den over på 54mbit. Nå peaker faktisk signalet på mellom 50-60%.

Bruker nettverket mye til streaming av diverse saker, så jeg må nok holde det på 54mbit :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...