Gå til innhold

-----------------------


Serqevx

Anbefalte innlegg

Politiet sa at jeg kunne nekte å si noe der og da, og heller ta det senere, men han sa at da ville konsekvensene bli mye større, og jeg tenkte vel ikke helt klart. Jeg har svært liten oversikt juridisk sett, men er interessert i å få lappen tilbake fortest mulig.

9081310[/snapback]

 

Du skulle nektet for alt, konsekvensene blir ikke større om du nekter alt. Det trodde jeg også når jeg ble tatt for å ha kjørt for fort. Han sa at jeg ville få mildere straff etc om jeg innrømte alt. Men det var bare tull, ingen forskjell what so ever.

 

Om du ikke innrømmer noe, blir saken sannsynligvis henlagt.

Endret av viranth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan endre forklaring så mange ganger du vil. Du kan også nekte å vedta et eventuelt forelegg. Satse på at saken blir henlagt. Obs. obs. du kan vedta forelegget dagen før en eventuell rettsak, og slippe saksomkostninger. Siden du nok vil tape i retten dersom du har endret forklaring flere ganger..

Lenke til kommentar

Blir egentlig litt oppgitt av å se hvor mange som råder deg til å nekte for alt, sant avgi falsk forklaring til politiet.

 

Synes trådstarter allerede har gjort det som er riktig... Nemmelig gitt politiet den sanne historien.

 

Du bør ta den straffen du får som en mann, og ikke prøve å snike deg unna.

 

Du har vært uforsvarlig i trafikken, og du skal være glad for at du ikke skadet noen. Hadde du ikke hatt så flaks så kunne du skader/drept flere uskyldige.

Lenke til kommentar
Blir egentlig litt oppgitt av å se hvor mange som råder deg til å nekte for alt, sant avgi falsk forklaring til politiet.

 

Synes trådstarter allerede har gjort det som er riktig... Nemmelig gitt politiet den sanne historien.

 

Du bør ta den straffen du får som en mann, og ikke prøve å snike deg unna.

 

Du har vært uforsvarlig i trafikken, og du skal være glad for at du ikke skadet noen. Hadde du ikke hatt så flaks så kunne du skader/drept flere uskyldige.

9088327[/snapback]

 

Helt enig!

 

Frode

Lenke til kommentar

De hadde ikke mistanke om at du var påvirket av noe da? Og at de venter på noen prøver om du tok noe? Du er sikker på at du sovnet og ikke bare"tullet" med noe annet når det smalt, en kan jo ofte få seg en smell at en ikke husker helt hva som skjedde.

Lykke til i hvertfall, håper du får tilbake lappen.

Er feil men lærer mest av desverre

Lenke til kommentar

Litt skeptisk til å begynne å forandre forklaringa så altfor mykje. Dersom du liksom skulle ha kjørt av veien for å unngå å treffe noko, vil ikkje ho som satt på også ha merka det, eller sov ho også? Dersom du forandrar forklaring vil muligens politiet avhøre ho for å sjå om der er avvik i forklaring eller lignande.

 

Dersom dei finn ut at du har kjørt uaktsomt, men at det ikkje har ført til personskade, og du seier det som det er, så regnar eg med at du maks vil få en tilståelsesdom, med ei bot og at du blir fråtatt lappen i tre-fire mnd. Kanskje mindre også. Men dette bør du kunne spørre politiet om også. Kva du eventuelt står ovenfor og sånn.

Lenke til kommentar
Problemet og det jeg er mest redd for er forsikringsutbetaling, har hørt at dersom man sovner bak rattet blir denne kuttet ned på. Iom at dette var en bil til rundt 200k er det litt småkrise!

9089477[/snapback]

At du er 19 år gjør nok også at de kommer til å se ekstra nøye på saken.

 

Da er det ikke positivt å endre forklaring etter noen dager.

 

Er det kasko på bilen, og ikke minst, er bilen forsikret for "ung sjåfør"? Hvis du ikke har begge deler så tviler jeg på at du/dere vil få noen ting igjen, da dette åpenbart var din feil, da du var uaktsom i trafikken.

Lenke til kommentar
Er det kasko på bilen, og ikke minst, er bilen forsikret for "ung sjåfør"? Hvis du ikke har begge deler så tviler jeg på at du/dere vil få noen ting igjen, da dette åpenbart var din feil, da du var uaktsom i trafikken.

9089768[/snapback]

Det er jo i og for seg selvsagt. Spørsmålet er vel heller om han kan få avkortning på forsikringen siden han sovnet bak rattet?
Lenke til kommentar

Morsom sak egentlig, trådstarter har driti seg ut totalt. (Har vært i akkurat samme situasjonen å skal bare lukke øya liiit, eneste forskjellen, jeg krasja ikke). I utgangspunktet vil jeg si at du har gjort det riktige. Du har avgitt en forklaring, som stemmer overens med hendelses forløpet. I utgangspunktet tror jeg ikke det vil hjelpe på saken å endre forklaringen. Problemet er vel også at du kan bli siktet for falsk forklaring elns(ute på tynnt vann her).

 

Men uansett, hva kan skje, sannsynligvis blir du ikke satt til å spikre paller, men får en bot mellom 10 000 - 30 000? og får sannsynligvis avkorting i forsikringen. Men seriøst, ingen går konkurs av 200 000.

Lenke til kommentar
Dersom forsikringen ikke dekker noe som helst kan man spørre seg selv hvorfor man er forsikret. Er ikke dette nettopp for å dekke uhell?

 

Jo, det ville jeg si og.. Om du ikke får noe igjen - så bytt forsikring etterpå :)

 

Tror ikke straffen blir så syk siden det ikke var noen personskader inni bildet..

Lenke til kommentar

Tror ikke det blir så gale som du tror jeg. Politiet har heller egentlig ikke lov å ta lappen din der og da (stod om dette i vg og mange andre aviser for ikke så lenge siden). Forsikringsmessig er du dekket, du må betale egenandel, men siden dere har full kasko dekker forsikringa resten. (99% sikker på dette).

 

Jeg har vært borti noe lignende, de tok lappen min. Jeg sa at jeg ikke godtok det (dette sa jeg dagen etterpå når jeg skulle avgi forklaring), og det var greitt. Da har dei tre uker på seg til å komme med en konklusjon. So ejg råder deg til å si at du ikke godtar at dei har lappen din, for da kommer saken til å bli dratt ut i det uendelige. Har dei mykje anna å gjøre, blir saken henlagt om dei har press på seg.

 

Om dei prioriterer saken din, så vil du nok få en bot. Om politiet ikke har noe negative erfaringer med deg fra før, så tror jeg ikke du mister lappen siden det ikke var noe personskader.

Lenke til kommentar

Tror meg enig med Memphis88, ang forsikring tror jeg det gjelder grov uaktsomhet, som å kjøre i 100 i 30 sone og blåse inn i et hus eller noe, ditt tilfelle er det jo ikke noe du har "gjort" bevist..

 

Mye troing her gitt, kanskje du skal prate med noen som faktisk vet hva de snakker om ;)

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...