Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Clutchen tar langt ute, nye clutch - eller?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OBS! Jeg kjenner ikke til Golf, men tror de fleste biler i dag har automatisk stramming av clutch-wire. Altså skal du normalt sett ikke stramme noen wire. Tipper clutchen er utslitt. Tipper også at du kjenner at bilen er tung å sett i 1. gear og kanskje "raper" den lett i revers?

Lenke til kommentar
bare slenger inn et lite spørsmål her jeg, er det tegn på slitt clutch når den er veldig tung å bruke? opel astra 2.0i

9081249[/snapback]

Ikke nødvendigvis. "Tung" er et relativt begrep. Noen biler har tunge pedaler, mens andre har veldig lette pedaler. Det ligger i pedalsystemets oppbygging, som er forskjellig på alle biler.

Spørsmålet er om det er en wirestyrt clutchpedal, eller en hydraulisk pedaloverføring. Dersom det en wireoverføring kan det være bare at wiren burde vært smurt opp, eller at endepunktene burde vært smurt. Dersom det er hydraulisk overføring kan det være dårlig bremsevæske/lite bremsevæske (bremevæsken brukes også til clutchoverføingen). Det kan også være noe i selve clutchdingsen (f.eks utløserlager?).

OBS! Jeg kjenner ikke til Golf, men tror de fleste biler i dag har automatisk stramming av clutch-wire. Altså skal du normalt sett ikke stramme noen wire. Tipper clutchen er utslitt.

Min (som ikke er en Golf) har autojustering vet jeg, men autojusteringen er ikke fullstendig automatisk justert selv. Den har bare et visst arbeidsområde, hvor den må justeres når den går utenfor dette arbeidsområdet.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
OBS! Jeg kjenner ikke til Golf, men tror de fleste biler i dag har automatisk stramming av clutch-wire. Altså skal du normalt sett ikke stramme noen wire. Tipper clutchen er utslitt. Tipper også at du kjenner at bilen er tung å sett i 1. gear og kanskje "raper" den lett i revers?

9081166[/snapback]

Hei, dette minner om problemene jeg har med bilen min (og har hatt siden jeg kjøpte den). Hva mener du med "raper" lett i revers? Min har problemer med å "holde seg" i revers og flyr til fri, hvis det er noe slikt du tenker på..?

Lenke til kommentar

Hvis du har en svart klump på clutchvaieren er det automatisk strammer og du må bytte clutch. den er slitt. Kan være andre grunner til lav clutch på golf3, men det kommer med en gang. ikke gradvis.

Hard pedal er som regel wire eller treghet i "pedallageret". Kan ha skjedd noe inni kassa også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei

På bilen min (Golf III) tar clutchen ganske langt ute. En kompis av meg snakte om at jeg kunne prøve å stramme clutchwiren, noen andre sier at jeg bør bytte clutch. Hva mener dere?

Jeg har ikke mye peiling på motor, så ikke le. :p

9081121[/snapback]

lamellene er utslitte ;) bytt clutch,så vil du merke stor forskjell;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...