Gå til innhold

Linux / ubuntu 7.04 noe for meg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan jeg bruke Linux og fortsatt få gjort alt dette? Isåfall, med hvilke programmer?

9080867[/snapback]

Ja, du kan gjøre alt det der med GNU/Linux.

1 DVD ripping - dvd shrink & DVD Fab HD Decrypter

2 DVD brenning - nero burning rom

3 brenne image - image burn

4 bit torrent - laste ned torrents

5 E-post - mozilla thunderbird

6 nettleser - mozilla thunderfox

7 "office pakke" - open office

8 chatte - mirc, msn, ventrilo

9 client access (eller hva det heter, logger meg på jobben hjemmefra) - Citrix

10 virusprogram - avg antivirus

11 se film på pc - GOM player

12 ogge meg på andre pcer - logmein

9080867[/snapback]

1. Det beste frie alternativet jeg vet om er DVD95, men det krever at libdvdcss fra medibuntu er installert. Ellers virker både DVD Shrink og DVDFab i Wine.

2. Du kan prøve K3B, gnomebaker eller brasero som er frie. Hvis ingen av de passer for deg, kan du jo alltids kjøpe Nero Linux.

3. Ligger i høyreklikk-menyen i Nautilus filutforsker i GNOME når du bruker Ubuntu og høyreklikker på en .iso fil.

4. ktorrent eller deluge. Er også er det en del som bruker Wine til å kjøre uTorrent og hva de windows-klientene heter, men anbefaler deg å prøve å holde deg til fri programvare. Særlig når de frie alternativene er bedre.

5. Thunderbird, Evolution eller Kontact, m.fl.

6. Firefox finnes, andre er Epiphany og Konqueror.

7. OpenOffice eller KOffice er vel de jeg anbefaler. (Et alternativ jeg ikke anbefaler, er å bruke MSOffice 2003 eller eldre i Wine, fordi jeg ikke ser poenget når du har OO.org og KOffice).

8. mirc: X-Chat, msn: Pidgin, ventrilo virker vel i Wine, og det er en offisiell native klient i utvikling.

9. Jeg skal ikke si for sikkert, for jeg vet ikke hva Citrix er, høres ut på deg som det er en terminal-klient tjeneste. Slike finnes det iallefall mange alternativer for. Og det ligger en klient som er kompatibel med vanlig Windows terminal server iallefall inne i ubuntu (som standard tror jeg), Programmer->Internett->Terminalklient

10. Du kan jo installere det for å sikre deg mot å sende epost med virus i til dine Windows-venner, men ellers trenger du det absolutt ikke.

11. Jeg bruker VLC og Totem (følger med, men du må installere noen pakker fra medibuntu for å få tilgang til «Windows Media» og lignende proprietære formater).

12. Høres ut som det samme som du spurte om på 9, men om det er noe spesifikt så kan du jo spørre mer konkret om det senere.

Men er linux noe for meg?

9080867[/snapback]

Ja, det ser absolutt slik ut. Lykke til! :thumbup:
Lenke til kommentar

3 brenne image - K3B

4 bit torrent - µTorrent (gjennom Wine, fungerer nydelig), KTorrent, Azureus

5 E-post - mozilla thunderbird

6 nettleser - mozilla thunderfox (firefox??)

7 "office pakke" - open office

8 chatte - gaim, aMSN m. flere

9 Citrix client access? Citricx ICA Client skal finnes for linux, hvis det er denne du bruker

10 virusprogram - Virus? På Linux?

11 se film på pc - VLC, VLC og VLC

12 logmein - Snakker du om å styre linuxmaksina via logmein, eller styre windowsmaskiner via logmein? Logmeinklienten fungerer på alle operativsystem, men du kan bare styre windowsmaksiner.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Må si at jeg er utrolig fornøyd med ubuntu 7.04!

Men jeg sliter med å få til Citrix Ica Client. Jeg har funnet noen "how to do", men uten å få det til.

Noen som kan forklare meg enkelt, step by step, hvordan jeg får lagt inn Citrix Ica Client? Jeg er ikke vandt med Linux, så helst ikke kom med disse forkortelsene osv :D

Lenke til kommentar

Last ned den nyeste *.tar.gz-pakken fra denne adressen

http://www.citrix.com/English/SS/downloads...ID=3323&pID=186

Det er sikkert ingen dårlig ide å laste ned Admin Guide også.

Pakk ut denne pakken i f.eks /home/dittbrukernavn/download/ICAClientInstall

Åpne et terminalvindu, og pass på at du står i hjemmekatalogen (~)

dittbrukernavn@dittpcnavn:~$

Ser ikke promptet ditt slik ut, kan du komme deg dit ved å taste "cd <Alt Gr + ~ + ~><Enter>"

bruker deretter cd-kommandoen til å gå inn i mappen du pakket ut installasjonen i.

"cd downloads<Enter>" osv..

Når du står i riktig mappe, skal du kunne kjøre kommandoen "./setupwfc"

Denne installasjonen er ganske selvforklarende, og jeg antar du klarer det selv.

Etter installasjonen finner du antagelig filene under

"~/ICAClient/linuxx86"

Herfra må du klare resten selv. Jeg har ingen ICAserver tilgjengelig, og vet ikke hvordan programmet fungerer.

Lenke til kommentar
takker. får prøve det når jeg kommer hjem.

selve instalasjonen og oppsettet har jeg ingen problemer med (i windows)

9107280[/snapback]

Neida, det går like greit i linux. Det Kagee foreslår er alt du trenger å gjøre, mener å huske at installasjonsskriptet starter på nytt igjen når du har kommet igjennom alle stegene, bare velg avslutt da.

Ellers ser jeg at de har lagt ut rpm (pakkesystemet til RedHat), og det er kanskje mye lettere for deg å installere, du finner instrukser her:

http://ubuntu.wordpress.com/2005/09/23/ins...ng-an-rpm-file/

Etterpå er bruken akkurat som i MS. hvis du har en web interface bruker du bare firefox inn på siden du skal ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...