itavd1 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Hei! Jeg har vært windows bruker i mange år og kan ikke si jeg er fornøyd - heller ikke misfornøyd. Nå har jeg flere PCer og lurer på om jeg skal instalere Linux på den ene pcen. Har lastet ned Ubuntu 7.04 fordi har lest flere sider at det er det som er anbealt. Men er linux noe for meg? En liten liste over hva jeg bruker mye og trenger: 1 DVD ripping - dvd shrink & DVD Fab HD Decrypter 2 DVD brenning - nero burning rom 3 brenne image - image burn 4 bit torrent - laste ned torrents 5 E-post - mozilla thunderbird 6 nettleser - mozilla thunderfox 7 "office pakke" - open office 8 chatte - mirc, msn, ventrilo 9 client access (eller hva det heter, logger meg på jobben hjemmefra) - Citrix 10 virusprogram - avg antivirus 11 se film på pc - GOM player 12 ogge meg på andre pcer - logmein Kan jeg bruke Linux og fortsatt få gjort alt dette? Isåfall, med hvilke programmer? Det viktigste er at jeg får rippet/og brent DVD/divx&avi... Håper på mange gode svar og forslag til programmer! Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Du får nok både rippet, brent og kopiert cd'er og dvd'er til du blir svimmel, i Linux som Windows. Du kan gjøre alt du har nevnt i listen din, under Linux. Riktig nok med noen andre programmer. MSN for eksempel, og IRC får du klienter som Pidgin, aMsn, Kopete, X-Chat, BitchX, Irssi osv. Bare å bruke google.com/linux og søk. Mozilla produkter, OpenOffice, BitTorrent er og fullt tilgjengelig. Antivirus trenger du ikke tenke på. Programmer er det masse av som kan brenne både det ene og det andre. Sjekk f.eks: www.gnomefiles.org linux.softpedia.org www.ubuntuguide.org - sjekk også pakkebehandleren til Ubuntu. Kjør på! Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Hei! Jeg har vært windows bruker i mange år og kan ikke si jeg er fornøyd - heller ikke misfornøyd. Nå har jeg flere PCer og lurer på om jeg skal instalere Linux på den ene pcen. Har lastet ned Ubuntu 7.04 fordi har lest flere sider at det er det som er anbealt. Men er linux noe for meg? En liten liste over hva jeg bruker mye og trenger: 1 DVD ripping - dvd shrink & DVD Fab HD Decrypter 2 DVD brenning - nero burning rom 3 brenne image - image burn 4 bit torrent - laste ned torrents 5 E-post - mozilla thunderbird 6 nettleser - mozilla thunderfox 7 "office pakke" - open office 8 chatte - mirc, msn, ventrilo 9 client access (eller hva det heter, logger meg på jobben hjemmefra) - Citrix 10 virusprogram - avg antivirus 11 se film på pc - GOM player 12 ogge meg på andre pcer - logmein Kan jeg bruke Linux og fortsatt få gjort alt dette? Isåfall, med hvilke programmer? Det viktigste er at jeg får rippet/og brent DVD/divx&avi... Håper på mange gode svar og forslag til programmer! 9080867[/snapback] Hva i all verden skal du med virusprogram? Mvh Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 "Hva i all verden skal du med virusprogram?" Noen bruker jo hjelm selv når de går tur. Lenke til kommentar
itavd1 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Du får nok både rippet, brent og kopiert cd'er og dvd'er til du blir svimmel, i Linux som Windows. Du kan gjøre alt du har nevnt i listen din, under Linux. Riktig nok med noen andre programmer. MSN for eksempel, og IRC får du klienter som Pidgin, aMsn, Kopete, X-Chat, BitchX, Irssi osv. Bare å bruke google.com/linux og søk. Mozilla produkter, OpenOffice, BitTorrent er og fullt tilgjengelig. Antivirus trenger du ikke tenke på. Programmer er det masse av som kan brenne både det ene og det andre. Sjekk f.eks: www.gnomefiles.org linux.softpedia.org www.ubuntuguide.org - sjekk også pakkebehandleren til Ubuntu. Kjør på! 9080956[/snapback] høres veldig bra ut vet du hvilke programmer jeg skal bruke på linux? blir nok en linux instalasjon i morgen Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 1 DVD ripping - DVDrip, DVDshrink 2 DVD brenning - K3B, Brasero 3 brenne image - K3B, Brasero 4 bit torrent - Ktorrent, Azureus 5 E-post - mozilla thunderbird, Evolution 6 nettleser - mozilla thunderfox - vet ikke hva du mener med Thunderfox, men Firefox kommer du lenger med, Epiphany, Opera, Konqueror, Galeon 7 "office pakke" - open office 8 chatte - Pidgin, aMsn, Kopete, K-Mess 11 se film på pc - VLC, gXine, Xine, Mplayer, Kaffeine, Totem Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Såvidt jeg husker finnes det ikke ventrilo-klient til linux enda. Det burde du sjekke ut Lenke til kommentar
itavd1 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 mange takk MarkT, det er selvfølgelig FireFox jeg mener Crewer: hvilke programmer er det til Linux der man kan snakke med hverandre via lyd til nå? Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 "hvilke programmer er det til Linux der man kan snakke med hverandre via lyd til nå?" Skype kan du bruke. www.skype.no Ikke sikker, men tror den nye aMsn har støtte for lydsamtaler. Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 mange takk MarkT, det er selvfølgelig FireFox jeg mener Crewer: hvilke programmer er det til Linux der man kan snakke med hverandre via lyd til nå? 9081251[/snapback] Det er noe som heter "TeamSpeak" som skal være ganske likt ventrilo. Om det finnes til linux er jeg ikke sikker på, men det er verdt et forsøk. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) hvilke programmer er det til Linux der man kan snakke med hverandre via lyd til nå?9081251[/snapback] Det kan være lurt å benytte seg av en åpen protokoll, f.eks. H.323 eller SIP (selv om det ofte erfares at personen du vil ha tak i i den andre enden ikke har skjønt det og dermed "tvinges" man til å bruke samme proprietære løsning som han/henne). I så fall kan du jo ta en titt på Ekiga (tidligere Gnomemeeting) eller OpenWengos WengoPhone, som begge er softphones med et variert utvalg protokoller og mediekodeker. Utvalget er i hvert fall stort. Endret 16. juli 2007 av kommers Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Så vidt jeg vet kan man ikke snakke med andre dersom de ikke bruker Linux programmer som er nevnt her. Skype er nok det eneste krossplatformprogrammet som lar deg snakke med uansett hvem, så lenge de har Skype. Korrekt meg om det er feil. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Så vidt jeg vet kan man ikke snakke med andre dersom de ikke bruker Linux programmer som er nevnt her. Skype er nok det eneste krossplatformprogrammet som lar deg snakke med uansett hvem, så lenge de har Skype. Korrekt meg om det er feil. 9081395[/snapback] TeamSpeak (goteamspeak.com) har også klienter for linux og windows. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) 1 DVD ripping - dvd shrink & DVD Fab HD Decrypter2 DVD brenning - nero burning rom 3 brenne image - image burn 4 bit torrent - laste ned torrents 5 E-post - mozilla thunderbird 6 nettleser - mozilla thunderfox 7 "office pakke" - open office 8 chatte - mirc, msn, ventrilo 9 client access (eller hva det heter, logger meg på jobben hjemmefra) - Citrix 10 virusprogram - avg antivirus 11 se film på pc - GOM player 12 ogge meg på andre pcer - logmein 9080867[/snapback] Ble glad når jeg ikke så "spille" i lista di, så for deg vil det være en fryd å starte med Linux så lenge du klarer strabasene med å lære deg et nytt OS. Dersom du helst har lyst på Nero som brenneprogram, kan man også få dette til Linux. Men K3B er et gratis og godt brenneprogram som du kanskje heller bør venne deg til. Jeg har ikke funnet noe godt alternativ til DVD Shrink i Linux, men DVD Shrink for Windows fungerer veldig bra med Wine (program som lar deg kjøre Windows-programmer). Her en guide for å sette det opp. Du finner de fleste programmene i pakkebehandleren i Ubuntu, og i dette magasinet finner du en fin artikkel på s. 26 om hvordan du installerer ting med pakkebehandleren. Anbefaler til slutt Automatix, som tar seg av installasjon av mye nyttig, som DVD-støtte, kodekstøtte, Java, Flash, filmavspilling i Firefox og mye mer. Endret 16. juli 2007 av miceagol Lenke til kommentar
dabear Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 "Hva i all verden skal du med virusprogram?" Noen bruker jo hjelm selv når de går tur. 9081099[/snapback] Joda, men du tok ikke vitsen hans Det du bruker på windows er sannsynligvis et antivirus program, og ikke et virus (-program). Antivirus software er like viktig på linux som det er på OS X til mac; mao, ekstremt overflødig Men for all del, husk at linux ikke er windows; du må være klar over at du mest sannsynligvis vil trenge en tilvenningsperiode, på alt fra ei uke til en måned Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Venbtrilo fungerer antagelig under wine: http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=2169 Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Har lastet ned Ubuntu 7.04 fordi har lest flere sider at det er det som er anbealt. Men er linux noe for meg? Absolutt, men jeg vil vel anbefale KDE fremfor Gnome (dvs. Kubuntu). 9 client access (eller hva det heter, logger meg på jobben hjemmefra) - Citrix Ikke noe problem, last ned citrix klient her: http://www.citrix.com/English/SS/downloads...ID=3323&pID=186 Installeringen er kanskje litt krøkkete, så kom tilbake hit om du får problemer. 12 ogge meg på andre pcer - logmein Selvfølgelig, alt som funker med MS, funker også fra linux: http://en.wikipedia.org/wiki/Rdesktop Terminal server er også støttet out-of-the-box, i likhet med vnc. Mellom linux maskiner anbefaler jeg ssh, det er trygt, og kan brukes til alt. Følg ellers rådet og bruk automatix, det gir deg alt av software du ønsker med et museklikk: http://www.getautomatix.com. Lykke til! Endret 16. juli 2007 av Del Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Siden du nevnte fjernstyring to ganger så kan jeg like gjerne se litt på det. Vet ikke hvordan logmein og Citrix funker. Men et ganske "enkelt" og ikke så veldig ambefalt av nybegynnere: SSH der har du altså i grunn prinsippet kun tekst (i navnet SSH: Secure SHell) men det finnes programmer som gjør dette om til en vanlig mappe explorer. wincp bla. Skal du ha noe mer grafisk (styre mus og vise skrivebord) så er VNC til linux og hvis jeg ikke husker feil så er det en innebygd VNC lignende server og client. Rett meg hvis jeg har skrevet noe feil. Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 dabear: "Joda, men du tok ikke vitsen hans" Nei, men, skjønte jo hva trådstarter spurte etter, og i og med at han ble spurt hva han skal med det, så tenkte jeg å svare slik jeg gjorde. Skjønner du den "vitsen"? Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Men et ganske "enkelt" og ikke så veldig ambefalt av nybegynnere: SSHder har du altså i grunn prinsippet kun tekst (i navnet SSH: Secure SHell) men det finnes programmer som gjør dette om til en vanlig mappe explorer. wincp bla. ssh kan brukes til mye mer enn det, problemet er vel at MS ikke klarer kjøre X-applikasjoner uten videre. Det er vel mulig å bruke cygwin: http://en.wikipedia.org/wiki/Cygwin men det virker som en del mikkmakk, jeg har ikke prøvd det, men så bruker jeg linux over hele linja, og da er det ikke noe problem å kjøre hva det skal være over ssh, les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ssh Hvis du er ute etter noe så enkelt som å flytte filer (med GUI) til/fra MS, så støtter jo linux delte mapper ut-av-boksen: http://en.wikipedia.org/wiki/Samba_%28software%29 Skal du ha noe mer grafisk (styre mus og vise skrivebord) så er VNC til linux og hvis jeg ikke husker feil så er det en innebygd VNC lignende server og client. Rett meg hvis jeg har skrevet noe feil. 9082019[/snapback] Neida, det stemmer. Men VNC sender bitmap over nett, så den gir fort elendig ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå